skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

میزگرد بررسی وضعیت کنونی پروژه نظام الکترونیکی سلامت

مدیریت باعث جزیره‌ای شدن شبکه‌ها می‌شود

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۱۰ تیر ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۲۴ دقیقه

شماره ۲۴

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

برگزاری میزگرد برای بررسی وضعیت نظام سلامت الکترونیکی کار چندان ساده‌ای نبود، هماهنگ کردن زمان مدیران برای برگزاری یک نشست یک‌ساعته از برگزاری جلسه برای گروه 5+1 سخت‌تر بود. این جلسه یک بار لغو شد و بار دوم نیز به دلیل مشغله کاری یکی از مدعوین قرار بود لغو شود اما در نهایت قرار شد این میزگرد بدون حضور وی برگزار شود. ساختمان فرمانیه سازمان فناوری با ساختمان سیدخندان این مجموعه کاملاً متفاوت است. عمارت بسیار باشکوه با حیاطی سرسبز و گلکاری‌شده و درون ساختمان، اتاق‌های تو در تو؛ که مرا به یاد خانه‌های قدیمی با اندرونی می‌انداخت و ساعت10 در یکی از همین اتاق‌ها، عاقبت با رضا باقری اصل‌ معاون توسعه دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات و حسین ریاضی معاون فناوری اطلاعات وزارت بهداشت دیدار کردیم. نماینده بیمه سلامت غایب این جلسه بود. 

طرح سلامت الکترونیکی، پروژه‌ای میان دستگاهی است که تقریباً یک دهه از آغاز برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن آن می‌گذرد، با وجود پیشرفت‌هایی که طبق گفته مسئولان در این پروژه ایجاد شده است اما هنوز به شهروندان به‌ صورت مستقیم سرویس ارائه نمی‌کند. چرا این پروژه هنوز به مرحله‌ای نرسیده که مردم بتوانند از آن بهره برند؟ رضا باقری اصل (معاون توسعه دولت‌ الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات): در ابتدا پیشینه‌ای درباره این موضوع بگویم؛ حوزه‌های سلامت یکی از مهم‌ترین حوزه‌های نظام‌های تحول در کشورهاست، چون بسیاری از حقوق اساسی انسان در حوزه سلامت تعریف می‌شود، در بخش فرهنگ دینی ما نیز سلامت نقش مهمی دارد. در کشورهای خارجی، شعارهایی که کاندیداها می‌دهند حتماً حول چند محور از جمله اشتغال، سلامت و آموزش می‌چرخد. در کشور ما تقریباً سال 79 با طرح تکفاب، نظام الکترونیکی سلامت مورد توجه قرار گرفت. حال چرا این موضوع اهمیت دارد؟ اولاً ذی‌نفعان حوزه سلامت به تعداد جمعیت کشور است. شاید به طور مثال در حوزه آموزش، ذی‌نفعان از شش سالگی تا دیپلم و سپس دانشگاه باشند اما در بخش سلامت با افراد از قبل تولد تا بعد از تولد و مرگ‌شان سر و کار داریم. سهم سلامت در اقتصاد ملی کشورمان در مقایسه با سایر حوزه‌ها سهم بسیار بالایی را به خود اختصاص داده‌ است. در آمارها اعداد متفاوتی بیان شده که حداقل رقم آن،50 هزار میلیارد تومان ناشی از بودجه عمومی در حوزه سلامت است. اما بر خلاف آمارهای اعلام شده - که نشان‌دهنده اثربخشی این پروژه است- مردم اثر آن را حس نمی‌کنند. ما می‌خواهیم در مورد ملموس بودنش بحث کنیم. در این ارتباط ما سه ذی‌نفع عمده داریم؛ اول مردم که انتظار دارند خدمات مربوط به سلامت را به راحتی و به شیوه الکترونیکی دریافت کنند. البته جمله معترضه‌ای بگویم که هرچه ما در مورد نظام الکترونیکی صحبت می‌کنیم منظور نظام بهره‌وری...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۲۴ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۲۴ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1xd
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات
    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو