skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

گفت وگو با غلام نبی فیضی چکاب عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

قانون تجارت الکترونیکی همان اول خودش رانقض می‌کند

۱۴ مهر ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۱۷ دقیقه

شماره ۷

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

دکتر غلام نبی فیضی چکاب را کمتر کسی است که در حوزه تجارت کار کند و نشناسد.عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و وکیل پایه یک دادگستری. چهره خندانی دارد و بسیار شمرده سخن می‌گوید، صحبت کردنش در حین مصاحبه یادآور جلسه دادگاه است. شمرده و محکم. کمتر پایان‌نامه‌ای است که اشاره‌ای به تجارت الکترونیکی داشته باشد و او در آن دخیل نباشد. جزو اولین اساتید دانشگاه است که به صورت مستقیم روی مسائل حقوقی مربوط به تجارت‌الکترونیکی کار کرده و اکثر مقالاتش روی این موضوع متمرکز شده است. او عضو شورای راهبردی بازنگری و اصلاح قانون تجارت ایران بود، قانونی که بیش از 8 سال است در انتظار تصویب به سر می‌برد. با او در صبح یکی از روزهای گرم تابستان قرار گفت‌وگو داشتیم؛ جلسه‌ای که پیش از آن دو دفعه کنسل شده بود اما او این‌بار در اتاقش در طبقه 14 برج توسعه منتظر ما بود. با او درخصوص لزوم بازنگری در قانون تجارت الکترونیکی صحبت کردیم؛ انتقاداتی که گاهی ما را متعجب می‌کردو گاهی به خنده می‌انداخت. در زیر متن کامل گفت‌وگو را می‌خوانید:

آیا زمان مناسبی برای تغییر قانون است؟ در مورد اینکه زمان مناسبی برای اصلاح قانون تجارت الکترونیکی هست یا خیر باید بگویم هم در مورد قانون تجارت به عنوان قانون مادر و هم در مورد قانون تجارت الکترونیکی و هم قوانین مرتبط با اینها نه‌تنها دیر هست بلکه توسعه تجاری ما خسارت‌های زیادی نیز از این ناحیه متحمل شده‌ است. اما چون جایی عدم کارایی قانون تجارت، قانون تجارت الکترونیکی و قوانین مرتبط با آن ثبت نمی‌شود کسی آمار دقیقی از آن در دست ندارد. وقتی کارتان کند می‌شود و تجارت شما گردش روانی نداشته باشد، ممکن است اشخاصی فکر کنند روند کاری همین‌گونه است، در حالی که اگر ما بازبینی درستی در قوانین انجام دهیم و وضعیت مبانی حاکم بر قانون تجارت خود را با مبانی روز همگام کنیم و قانون تجارت الکترونیکی را نیز بر اساس نیازهای امروز و توسعه‌ای که در بخش ارتباطات الکترونیکی رخ داده، هماهنگ کنیم متوجه می‌شویم روند کار به کندی امروز نیست بلکه فرآیندها بسیار سریع‌تر از آنچه امروز اتفاق می‌افتد، انجام می‌شود. بسیاری از مواد قانون تجارت الکترونیکی هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته، پس نقاط ضعف و قوت آن نیز هنوز مشخص نشده است؛ در چنین شرایطی اصلاح این قانون به صلاح است؟ وقتی از تصویب و اجرایی شدن قانونی 10 سال گذشته و هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی‌اش کامل نشده و بسیاری از زمینه‌های اعمالش فراهم نشده باشد، معلوم می‌شود یا ما خیلی عقب هستیم یا قانون ما منطبق با نیازهایمان نبوده است. به نظر می‌رسد در مورد قانون تجارت الکترونیکی باید یک نیازسنجی جدید صورت گیرد و یک بازبینی تئوریک و کاربردی در مورد 10 سال پیشینه اعمال این قانون انجام شود و با توجه به مقررات بین‌المللی منجمله کنوانسیون مصوب 23 نوامبر 2005 سازمان ملل متحد قانون تجارت الکترونیکی نیز باید اصلاح شود. هم‌اکنون بررسی لایحه تجارت نیز چند سالی...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۷ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۷ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1m1

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو