skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی:

فین‌تک‌های ارزی زیر چتر صرافی‌ها می‌روند

۲۹ آذر ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۱۳ دقیقه

شماره ۵۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

این روزها صحبت کردن از اســتارت آپ و فین تک تقریبًا عادی شــده اســت، دیگر کمتر کســی است که این دو واژه را نشــنیده باشــد و با سیاست های دولت در این زمینه آشنا نباشد. از ابتدای آغاز کار دولت تقریبــًا تمامی وزرا مخصوصًا وزرایی که فعالیت شــان با فناوری اطلاعات و ارتباطات گره خورده اســت اعــلام کرده اند که از اســتارت آپ ها حمایت خواهند کرد. در این میان رویکــرد بانک مرکزی قابل توجه بــود. بانــک مرکزی برای اینکه بتواند فین تک ها را ســامان دهــد آنها را گرد آورد و از آنهــا نظرخواهی کرد و نتیجــه آن سیاســت نامه و چارچوبی شــد که حیطــه کاری فین تک ها را مشــخص کرده اســت. هرچند طبــق قولی که مســئولان بانک مرکزی داده انــد. چارچوب های دیگری نیز در این مســیر به زودی اعلام خواهــد شــد، اما این اقــدام بانک مرکزی توانســت تب فین تک ها را کاهــش دهد و آنان را به مســیری که خــود می خواهد هدایت کند. اما در میان فعالیت هایی که بانک مرکزی از آن نام برده هیچ اشــاره ای به فین تک های فعال در حوزه ارز نشــده اســت. در این باره با معاون فناوری هــای نوین بانک مرکزی، ناصر حکیمی، به گفت وگو نشسته ایم که در زیر می خوانید:

بانک مرکزی در چند ماه گذشته رویکرد خوبی به فین‌تک‌ها داشته است؛ به‌ گونه‌ای مصوبه و چارچوب‌هایی برای فین‌تک‌ها تعریف کرده که تقریباً آنها را راضی کرده، از سویی برنامه خود برای ارزهای رمزنگاری‌شده را اعلام کرده است. اما نکته‌ای که به نظر مغفول مانده تصمیم‌گیری برای فین‌تک‌هایی است که در حوزه ارزی فعالیت می‌کنند. آیا بانک مرکزی در نظر دارد که فعالیت این فین‌تک‌ها را محدود کند؟ در این صورت نیاز بازار را چگونه جواب خواهد داد؟ درست است، ما در برنامه‌ای که اعلام کردیم اشاره‌ای به فین‌تک‌های ارزی نکرده‌ایم. اما امسال یا نهایت سال آینده تکلیف فین‌تک‌های ارزی را نیز مشخص خواهیم کرد. یکی از مواردی که شما در مصاحبه‌ها و جلسه‌های مختلف خود که با فین‌تک‌ها داشته‌اید اشاره به خط قرمز بانک مرکزی در مورد ارز است. آیا همین خط قرمز موجب می‌شود که محدودیتی در فعالیت این فین‌تک‌ها ایجاد شود؟ منظور من قانون‌گذاری در این حوزه است. ما اجازه نمی‌دهیم فین‌تک‌ها بدون مجوز خرید و فروش ارزی کنند. اما شما برنامه مشخصی برای ارزهای رمزنگاری‌شده در پیش گرفته‌اید و حتی اعلام کردید که ممکن است با توجه به روند بازار ساماندهی و قانون‌گذاری در این حوزه را سریع‌تر از زمان پیش‌بینی‌شده آغاز کنید؟ با توجه به پیچیدگی‌هایی که بازار ارز دارد، این کار محدود به حوزه فناوری نیست و باید کسب‌وکارهایی که در حوزه ارزی هستند هم درباره این مساله نظر بدهند. تعداد زیادی از فین‌تک‌ها هم‌اکنون فعالیت ارزی می‌کنند و حتی به برخی از صرافی‌ها نیز سرویس می‌دهند، از همین رو بانک مرکزی نمی‌تواند به سادگی از کنار آن بگذرد؟ همان‌طور که گفتم ما اجازه نمی‌دهیم فین‌تک‌ها بدون مجوز خرید و فروش ارز کنند. بانک و صرافی اجازه خرید و فروش ارز دارند و فین‌تک‌ها زیر چتر آنها می‌روند و می‌توانند تکنولوژی خود را عرضه کنند. در اصل می‌خواهید نحوه تعامل فین‌تک‌های ارزی با صرافی‌ها...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۳ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۳ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/n4
مهرک محمودی؛ قائم‌مقام سردبیر ماهنامه پیوست؛ ۳۵۰ خدمت الکترونیکی

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو