skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی ایران:

سهمیه سوخت را روی بلاک‌چین معامله خواهند کرد

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۲۷ دی ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۸ دقیقه

شماره ۶۴

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

اوایل ‌آذرماه بحث ثبت‌نام کارت سوخت المثنی مطرح شد. بسیاری بر این باور بودند این طرح برای جلوگیری از قاچاق است و برخی دیگر معتقد بودند روی آوردن دوباره به کارت سوخت به معنای دونرخی و سهمیه‌بندی آن است که بیژن زنگنه، وزیر نفت، بارها اعلام کرد هنوز تصمیمی برای سهمیه‌بندی و دو نرخی کردن سوخت گرفته نشده است. پس از آن تبدیل کارت سوخت به بانک مرکزی هم مطرح شد. اما این سوال پیش آمد چه تفاوتی بین کارت سوخت و کارت بانکی وجود دارد. در گفت‌وگویی با شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش و پالایش فراورده‌های نفتی ایران، در مورد چرایی اجرا شدن این طرح و مزیت‌های کارت بانکی به کارت سوخت و آینده‌ این طرح صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید:

هم‌اکنون بحث تبدیل کارت سوخت به کارت بانکی بسیار داغ است. اما مسیر کارت سوخت و کارت بانکی متفاوت است. اگر به زودی استفاده از کارت برای سوخت‌گیری اجباری شود، چطور این دو هم‌مسیر می‌شوند؟ اگر بخواهم به این سوال پاسخ دهم، در ابتدا باید بگویم کارت سوخت هوشمند چیست؟ کارت سوخت یک کارت هوشمند است که برای شرایط سهمیه‌بندی از این کارت استفاده کردیم. در آن زمان ارتباطات مخابرات کشور اجازه نمی‌داد سیستم آنلاین به کار گیریم و بنابراین روش آفلاین و استفاده از کارت هوشمند سوخت در دستور کار قرار گرفت. طی ۱۱ سالی که از این سامانه استفاده کردیم مشکلی در سامانه ایجاد نشد و سامانه قابل افتخاری است. حتی این تکنولوژی را به کشورهای دیگر هم منتقل کردیم. در شرایط فعلی زیرساخت‌های ارتباطی کشور پیشرفت قابل توجهی کرده و از سویی این سوال مطرح است که چرا وزارت نفت باید هزینه سامانه هوشمند سوخت جایگاه‌ها را بدهد. برآوردها نشان می‌دهد وزارتخانه ۵۰ میلیارد تومان در سال در جایگاه‌ها هزینه می‌کند. از سوی دیگر مردم را نیز محدود به استفاده از یک کارت کرده‌ایم و اگر این کارت گم شود، درخواست و صدور مجدد آن زمان‌بر است. یکی دیگر از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد هزینه تمام‌شده تولید کارت است. از سویی جایگاه‌دار نیز از این سامانه سودی نمی‌برد. با در نظر گرفتن جمیع این موارد به این نتیجه رسیدیم که وقتی مردم به جایگاه می‌روند به جای کارت سوخت با کارت بانکی خود سوخت‌گیری کنند. برای من به عنوان یک دارنده کارت چه فرقی می‌کند از کارت سوخت خود استفاده کنم یا کارت بانکی؟ تبدیل کارت سوخت به کارت بانکی این قابلیت را دارد تا مردم با هر کارت بانکی که دارند سوخت‌گیری کنند و دغدغه گم شدن کارت خود را ندارند، دوم اینکه امکان پیاده‌سازی سرویس‌های وفاداری مشتری (loyalty) برای جایگاه‌دار وجود دارد....

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۶۴ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۴ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/c4
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو