skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

چرا گمرک علاقه‌ای به اتصال سامانه گمرکی به سامانه جامع تجارت ندارد

سامانه علیه سامانه

۲۸ شهریور ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۶ دقیقه

شماره ۷۰

تاریخ به‌روزرسانی: ۶ بهمن ۱۳۹۸

به‌محض اینکه وارد ساختمان شدم مسئول حراست ساختمان از پشت میز صدایم کرد و گفت: «با چه کسی کار دارید؟» سرم را به سمتش چرخاندم و گفتم هماهنگ شده است. گفت شما باید با من هماهنگ کنید. چون نگرانی‌ای از این بابت نداشتم اطلاعات مورد نیاز را در اختیارش گذاشتم و وقتی همه چیز هماهنگ شد با لبخندی تلخ گفت: «می‌دانی که می‌توانستم مانع ورودت شوم.» حکایت گمرک نیز برای واردات کالا درست مانند همین مسئول حراست است، در جایی نشسته که قادر است همه را مجبور به پیروی از گفته‌اش کند و در صورتی که علاقه‌ای به اجرای پروژه‌ای نداشته باشد تا جایی که می‌تواند از اجرای آن امتناع کند و در نهایت شاید مسیر پروژه را به سمت خود تغییر دهد. ماجرای پنجره واحد تجارت نیز تقریباً چنین سرنوشتی دارد. سال‌هاست که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و گمرک بر سر اجرایی کردن آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند و هرچند بسیاری از بخش‌های آن اجرایی شده و تمامی دستگاه‌های درگیر در آن به یکدیگر وصل شده‌اند اما گمرک از این ماجرا مستثنی است. در مقابل گمرک نیز اقدام به ایجاد سامانه گمرکی کرده و نام پنجره واحد روی آن گذاشته است. هرچند مجریان سامانه جامع تجارت معتقدند این سامانه ۷۵ درصد پیشرفت داشته است و با پیشرفت سامانه‌های مرتبط با آن میزان پیشرفت آن نیز افزایش خواهد یافت، اما تا زمانی که گمرک به این سامانه متصل نشود نمی‌توان گفت سامانه جامع تجارت تکمیل شده است. هم‌اکنون با اتصال تمامی سامانه‌های مرتبط با امر تجارت به سامانه جامع تجارت بازرگان برای انجام فرایندهای تجاری خود باید به دو سامانه مراجعه کند: سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گمرکی. ایجاد دو سامانه برای انجام فرایندهای تجاری موجب شده‌ در عمل دو پروژه اصلی دولت، که یکی از آنها در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارزْ پیشگیری از قاچاق...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۷۰ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۷۰ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/38i
مهرک محمودی؛ قائم‌مقام سردبیر ماهنامه پیوست؛ ۳۵۰ خدمت الکترونیکی

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

یک دیدگاه

  1. با سلام
    شاید مشکل فراتر از ان چیزی است که به نظر می رسد. تعارضات قانونی، نبود اختیار قانونی برای ستاد مبارزه با قاچاق برای برخورد با مقصرین و قصور کنندگان، نبود هماهنگی بین دو دستگاه صمت و گمرک و به نظر من فشار رسانه ای صمت باعث شده است تا سامانه ها به سرانجام نرسند و این بین گمرک مقصر ترین باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو