skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صمت:

رقابت ناسالم مانع گسترش سرویس خوب نمی‌شود

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۴ شهریور ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۱۳ دقیقه

شماره ۶۰

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۰ از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی تشکیل شد. با این ادغام حجم تکالیف و وظایف این وزارتخانه نیز افزایش یافت. با این حال در این سال‌ها به خصوص با آغاز دولت یازدهم در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی این وزارتخانه در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت سرویس‌های بی‌شماری ارائه داد. به گفته رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری و فناوری اطلاعات در مجموع ۸۳ نوع کلان خدمت و ۱۵۳ خدمت در سطح وزارتخانه احصا شده است. بسیاری از این خدمات مانند پیام‌رسان دارکوب نیز در نمایشگاه الکامپ ۲۴ رونمایی شدند. در این میان وزارتخانه صمت در روزهای اخیر به دلیل آنچه «هک شدن سایت وزارتخانه و ثبت سفارش خودرو» نام گرفت دچار حواشی شد. در مورد برخی از سرویس‌های الکترونیکی و حواشی پدیدآمده پیرامون این وزارتخانه با جهانبخش سنجانی، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری و فناوری اطلاعات، گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

گفت‌وگو را با حواشی روزهای اخیر آغاز می‌کنیم. موضوع هک شدن سایت وزارت صمت و ثبت سفارش خودروها بسیار پرحاشیه بود و در این مورد اخبار بسیاری منتشر شد. چه اتفاقی در سایت ثبت سفارش افتاد؟ تمام این حواشی مربوط به یک خبر است. خبر هم در مورد ثبت سفارش در یک بازه زمانی در سامانه ثبتارش بود. این سامانه زیرمجموعه سامانه جامع تجارت است. این موضوع حواشی مختلفی داشت و پیرامون آن اظهارنظرهای غیرکارشناسی و خلاف واقع هم مطرح شد. در واقع در زمانی که وزیر وقت به دلایلی دستور بستن ثبت سفارش را می‌دهد دو اتفاق می‌افتد. اول موضوع سیستمی بود یعنی بین اجرای دستور بستن ثبت سفارش تا واریز پول چند روز فاصله می‌افتد. دومین اتفاق این بود که در آن دوره به دلایل باگ‌های نرم‌افزاری نباید اجازه ویرایش ثبت سفارش به سفارش‌کنندگان داده می‌شد که داده شد. حال اجازه ویرایش توسط راهبر سیستم داده شده یا باگ سیستم بوده مشخص نیست و فرد توانسته برای خود دسترسی ایجاد کند. البته این سیستم در آن زمان هشدار می‌دهد و دستگاه‌های نظارتی از موضوع مطلع می‌شوند و آی‌پی افرادی را که این تغییرات را در سامانه ایجاد کرده‌اند شناسایی می‌کنند. هم‌اکنون بررسی‌های لازم توسط سیستم قضایی صورت می‌گیرد و با متخلفان موضوع برخورد می‌شود. کلیت موضوع همین بود و حاشیه‌هایی که ایجاد شد بی‌مورد بود؛ به عنوان مثال در مورد تعریف هک. هک یک تعریف خاص آی‌تی دارد. از منظر من کارشناس این موضوع هک نبود اما مردم عادی هرگونه ورود غیرمجاز به سایتی را هک می‌دانند. من اسم این اختلال را باگ نرم‌افزاری و طبقه‌بندی نشدن دسترسی‌ها می‌گذارم. فرد دیگری آن را هک می‌نامد. آنچه رخ داد ثبت غیرقانونی در یک بازه زمانی بود. در همین زمان اهمیت وجود سامانه ثبتارش مشخص شد. ثبتارش تقریباً هشت سال است که فعالیت می‌کند و تا به حال چنین اتفاقی...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۶۰ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۰ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/g1
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو