skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

آیا سرانجام ایرانیان کارت اعتباری خواهند داشت

دو طرح با یک هدف

میثم قاسمی تحریریه

۸ اسفند ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه

شماره ۳۲

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ مهر ۱۳۹۸

تلاش‌های بانک مرکزی برای ثمر رساندن طرح کارت اعتباری در ایران دوباره آغاز شده است. طرحی که قدمت آن حداقل به یک دهه پیش بازمی‌گردد اما مسئولان بانک مرکزی هرچه کرده‌اند تا آن را به نتیجه برسانند، کمتر توفیق یافته‌اند. رابطه معکوس کوشش‌های بانک مرکزی و نتیجه، شاید بیش از هر چیز به فرهنگ حاکم بر جامعه بازمی‌گردد؛ موضوعی که مردم، بانک‌ها و فروشندگان را شامل می‌شود. در به نتیجه نرسیدن طرح‌های کارت اعتباری خرید در ایران هر بار دلایل مختلفی به میان آمده است؛ از موضوعات شرعی گرفته تا سود بانک‌ها و آشنایی مردم، اما به نظر می‌رسد در توافقی نانوشته، همه گروه‌ها هم‌نظر شده‌اند که بهتر است تمام خریدها نقد انجام شود و در مقابل، اندوخته‌های مردم نزد بانک‌ها بماند یا صرف بنگاه‌داری آنان شود یا به طرح‌های بزرگ و سود بالا تخصیص یابد. اما این بار بانک مرکزی تلاش دارد با استفاده از رکود اقتصادی موجود یک بار برای همیشه تابوکارت اعتباری در ایران را بشکند و آن را دورن جیب مردم جا دهد. طرح خرید کالای ایرانی که پس از کش و قوس‌های فراوان این روزها به مرحله اجرا رسیده، بهانه‌ای است برای شکستن تابو کارت اعتباری و در کنار آن بانک مرکزی می‌کوشد با همکاری وزارت رفاه و تامین اجتماعی، کارت اعتباری دیگری را وارد بازار کند که گرچه با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد اما می‌تواند به عنوان گام اول محسوب شود.رکود اقتصادی که گریبان بازارهای ایران را گرفته به گفته کارشناسان اقتصادی، اولین رکود درون‌زای اقتصاد ایران در چند دهه اخیر است؛ رکودی که از سمت تقاضا بر بازار حاکم شده و لاجرم راه برون‌رفت از آن، تحریک تقاضا برای خرید است.گرچه اقتصاددانانی مانند مسعود نیلی (مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور) معتقدند رکود اقتصادی ایران تا سال ۹۷ ادامه خواهد داشت، اما بانک مرکزی با ارائه دو طرح تلاش کرده این رکود را از میان بردارد یا حداقل دامنه تاثیرات مخرب آن را کاهش دهد. طرح خرید خودروهای مانده در انبار ایران‌خودرو و سایپا که با استقبال مردم روبه‌رو شد، یکی از این طرح‌ها بود که توانست انبارهای این دو خودروساز ایرانی را در عرض چند روز خالی کند. همان روزها بانک مرکزی طرح دیگری برای خرید کالاهای ایرانی ارائه داد که البته تا مرحله اجرا دچار تغییرات زیادی شد.

بر این اساس بانک مرکزی برای اجرای این طرح ۴۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته، بانک‌ها تا ۱۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند و آنها می‌توانند از فروشگاه‌های اعلام‌شده، اجناس ایرانی مشخصی خریداری کنند. این طرح که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی می‌شود، گام نخست بانک مرکزی برای ارائه کارت اعتباری به مردم بود. برای اجرای این طرح بانک مرکزی حدود ۲۰۰ هزار دستگاه POS را در کشور انتخاب و اپلیکیشن مخصوصی روی آنها نصب کرد که همزمان با انجام عملیات خرید، بتوان از ایرانی بودن کالای خریداری‌شده اطمینان حاصل کرد. کارت اعتباری خرید کالای ایرانی گرچه در ظاهر یک کارت اعتباری است اما در محتوا شباهت کمی با نمونه‌های خارجی دارد. تامین اعتباری از سوی بانک مرکزی، نحوه تسویه با فروشنده و محدود بودن گزینه‌های خرید از تفاوت‌های این کارت با نمونه‌های جهانی به شمار می‌روند. اما بانک مرکزی از فرصت استفاده کرده و طرح دیگری آماده کرده است که تطابق بیشتری با استانداردهای دنیا دارد. طرحی که البته هنوز اجرایی نشده و در همین مرحله هم مخالفان جدی دارد. کارتی که قرار است کارا باشد کارا کارت که قرار است کارت اعتباری ایرانی‌ها باشد، همچنان در مرحله رایزنی قرار دارد. هرچند به نظر می‌رسد بانک مرکزی به آن امید بسیاری بسته و در همه محافل از آن دفاع می‌کند اما هنوز مشخص نیست در عمل چه اتفاقی برایش خواهد افتاد. بانک مرکزی در اولین گام برای اجرایی شدن کارت اعتباری مشکلات شرعی آن را رفع کرده است. استفاده از عقد مرابحه به جای قرض‌الحسنه راهکاری است که پیشنهاد شده و گویا به نتیجه هم رسیده است. اما این تنها یکی از مشکلات کارت اعتباری است. در این طرح قرار است مشتری تسهیلات دریافت‌شده را با سود ۲۱ درصد بازپرداخت کند، اما آیا بانک‌ها حاضرند تسهیلات ۲۱ درصدی بدهند؟ هزینه تمام‌شده...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۳۲ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۳۲ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/19z
میثم قاسمیتحریریه

    سال ۸۱ رشته مهندسی را رها کردم به شوق روزنامه‌نگاری. از همان سال تاکنون، در حوزه‌های مختلفی مانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، ورزشی و... در رسانه‌هایی مانند همشهری، حیات‌نو، توسعه، عصر ارتباط و... کار کرده‌ام. از میانه سال ۹۲ و پس از حدود ۳ سال دوری از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به پیوست آمدم و دوباره روزنامه‌نگار این رشته شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو