skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات:

دستگاه‌ها نمی‌خواهند روی دولت همراه سرویس ارائه دهند

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۱۷ دقیقه

شماره ۵۶

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود بر راه‌اندازی دولت الکترونیکی و دولت همراه به منظور دسترسی ساده‌تر مردم به سرویس‌های دولتی و ارائه خدمات ساده‌تر تاکید داشته است. در دولت دوازدهم نیز این دو موضوع پیگیری شد و بهمن سال گذشته رسول سرائیان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اعلام کرد سرویس‌های دولت همراه به زودی رونمایی می‌شوند. در همان روزها نیز رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیکی، خبر از رونمایی سرویس‌ها در دهه فجر داد اما تا پایان سال اتفاق خاصی رخ نداد. در گفت‌وگویی با معاون دولت ‌الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات دلیل تاخیر در رونمایی از سرویس‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم که در زیر به صورت کامل می‌خوانید:

  با اینکه به نظر می‌رسد بستر دولت ‌همراه و دولت ‌الکترونیکی ایجاد شده ‌است اما هنوز دستگاه‌ها برای تبادل اطلاعات با یکدیگر مشکل دارند؛ وقتی با آنها صحبت می‌کنیم همه می‌گویند امکان تبادل اطلاعات با دستگاه‌های دیگر به صورت الکترونیکی برایشان میسر نیست. این در حالی ‌است که یکی از زیرساخت‌های دولت‌ الکترونیکی تبادل الکترونیکی اطلاعات توسط دستگاه‌های دولتی است. مشکل چیست؟ در این چهار سال ما توانستیم چندین مفهوم را در حوزه دولت الکترونیکی حل و فصل کنیم. یکی از آنها موضوع تبادل اطلاعات بود. در سایت مرکز ملی تبادل اطلاعات (iran.gov.ir) بخشی وجود دارد که وقتی روی آن کلیک کنید تمام اطلاعات در مورد تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها و اینکه چه دستگاهی چه سرویس‌هایی ارائه می‌دهد به نمایش درمی‌آيد. به زودی گزارشی از فعالیت‌های مرکز را نیز در آن درگاه منتشر خواهیم کرد. سال گذشته به غیر از فایل‌های دسته‌ای بیش از 150 میلیون تبادل اطلاعات صورت گرفته است. این مقدار خوب است یا کم؟ کافی نیست. هم‌اکنون در زمینه تبادل اطلاعات برخط دولت ۲۸۰ سرویس راه‌اندازی شده است. به این منظور که دولت ۲۸۰ سرویس الکترونیکی ارائه می‌دهد؟ ۲۸۰ سرویس تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها ایجاد شده‌ است. در بازه زمانی ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین یک میلیون و ۸۰۰ هزار بار تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها صورت گرفته ‌است، البته این آمار به غیر از فایل‌های دسته‌ای است. زیرا گاه یک دسته (batch) چهار گیگ و معادل ۱۰ میلیون رکورد است. می‌توان این مقدار را به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بار افزود. این عدد چند درصد کل تراکنش‌های دولت را شامل می‌شود؟ نمی‌توان حساب کرد. زیرا این عدد افزایشی است و سهمی نیست. هر قدر که تعداد تراکنش‌ها افزایش یابد هم خوب است و هم بد. در معماری تبادل اطلاعات بخش‌های گوناگونی داریم؛ به عنوان مثال در حوزه ثبت احوال در این خصوص چند سوال مطرح...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۶ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۶ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/ij
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو