skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

گفت‌وگو با مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات

بدنه دولت مخالف شفاف‌سازی است

۱۴ مهر ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۱۲ دقیقه

شماره ۸

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

احمد غلامزاده در طبقه چهارم مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات در یک اتاق بزرگ و نورگیر منتظر ما بود، کرکره‌های کشیده‌شده مانع تابش مستقیم خورشید به درون اتاق می‌شد. رئیس مرکز ملی شماره‌گذاری کالا پشت به نور نشسته بود و هنگام ورود ما فقط تصویر تاریکی از وی را دیدیم که با نزدیک شدن ما به میزش این تصویر تاریک روشن‌تر می‌شد، او مانند بیشتر مواقع کت‌ و شلوار طوسی بر تن داشت و مانند همیشه چهره‌ای آرام. به سختی می‌توان خوشحالی یا ناراحتی را از چهره‌اش خواند حتی وقتی خبر متوقف شدن اجرای پروژه‌ای که برایش هشت سال زحمت کشیده است نیز پخش می‌شود، نمی‌توان از چهر‌ه‌اش چیزی خواند. غلامزاده در ابتدا مشخص کرد با توجه به اینکه مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، از همین رو وی موظف است هر تصمیمی را که وزیر می‌گیرد اجرا کند، حتی اگر نظر کارشناسی‌اش با نظر وزیر مخالف باشد. او به صورت شفاف گفت:«من اینجا نظر کارشناسی می‌دهم اما در جایگاه مدیرعامل مرکز موظف به تبعیت از دستور وزیر هستم.» حال با تمام این توضیحات با رئیس مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات در خصوص چرایی تصمیم وزیر به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید:

وزیر صنعت، معدن و تجارت طی هفته‌های گذشته به کرات اعلام کرده که ایران‌کد حذف شده ‌است، تقریبا هشت سال است که در حال استقرار نظام کدینگ ایران‌کد هستید؛ چرا بعد از این مدت باید با چنین موضع‌گیری‌ای مواجه شوید؟ باید از آن طرف به موضوع ایران‌کد نگاه کرد، چراکه در آن صورت راحت‌تر می‌توان گفت چرا امروز چنین تصمیمی گرفته می‌شود، ابتدا باید بگوییم ما در موضوع ایران‌کد اهدافی را دنبال می‌کردیم و اینکه چرا فکر می‌کردیم این اهداف پوشش داده خواهد شد را باید توضیح دهیم، در چنین صورتی است که می‌توان به نتیجه دلخواه رسید؛ می‌دانیم خیر و برکت در وحدت است. اگر به دنبال ایجاد ارزش افزوده، ارتقای بهره‌وری یا به دنبال سرعت و دقت هستیم، همه در وحدت نسبی اتفاق می‌افتد. علاوه بر مسائل اجتماعی حکمای ما در طول تاریخ روی این موضوع تاکید کرده‌اند و امروز نیز تحت عنوان تفکر سیستمی مطرح می‌شود. یکپارچگی یعنی اینکه ما بتوانیم رابطه بین انسان، شیء و ماشین را برقرار کنیم، یعنی امروز ماشینی دارم به عنوان گمرک و سیستمی دارم به اسم استاندارد و ثبت سفارش از نگاه تفکر سیستمی اینها اجزای مجموعه بزرگ‌تری هستند و باید بتوانند ارتباط معناداری برقرار کنند، ماشین با ماشین با هم ارتباط برقرار کنند. ما انسان‌ها از طریق گفت‌وگو مفاهیم ذهنی خود را منتقل می‌کنیم اما ماشین‌ها گفت‌وگو نمی‌کنند، از طریق کدهاست که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؛ این را علم روز می‌گوید من نمی‌گویم. اگر ما خواسته باشیم ارتباط ماشین با ماشین را برقرار کنیم باید داده‌ها و اطلاعات را تبدیل به کد کنیم تا بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم. مثال این را می‌توان در XML دید. بحث‌هایی که در ایران‌کد مطرح می‌کردیم این بود که ایران‌کد به دنبال استانداردهای اطلاعاتی است. این استانداردها قرار است نقش XML را بازی کند، یعنی اطلاعات کالا را به لحاظ ساختاری و...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۸ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۸ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1eq
مهرک محمودی؛ قائم‌مقام سردبیر ماهنامه پیوست؛ ۳۵۰ خدمت الکترونیکی

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو