skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت:

باید سلایق را از بین ببریم

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۱۲ بهمن ۱۳۹۵

زمان مطالعه : ۱۴ دقیقه

شماره ۴۲

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

احمد تولایی

از ابتدای سال به دلیل راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و تاکید دولت بر اینکه وزارت‌خانه‌ها خدمات خود را حتی‌الامکان الکترونیکی ارائه دهند، گفت‌و‌گو‌هایی با مدیران فناوری اطلاعات هر وزارت‌خانه داشتیم. برخی به تازگی به این شبکه ملحق شده بودند و بعضی دیگر آشنایی دیرینه‌ای با شبکه ملی اطلاعات داشتند و از سال‌ها پیش خدمات خود را بر آن ارائه می‌دادند. در این میان وزارت نفت داستان دیگری دارد. شرکت ملی نفت ایران علاوه بر اینکه شبکه عظیم و مستقل خود را دارد، بلکه در صورت امکان، از لحاظ نقاط ارتباط، به دولت نیز یاری می‌رساند. این شرکت همچنین همپا با تغییرات تکنولوژی در دنیا برای استخراج و حفاری نفت پیش رفته ‌است و به نظر می‌رسد باید به زودی شاهد اتفاق‌های بزرگی در این زمینه باشیم. در گفت‌وگویی با احمد تولایی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران، به طور تفصیلی به پروژه‌های فناوری اطلاعات شرکت ملی نفت ایران و نحوه اتصال این شرکت به شبکه ملی اطلاعات می‌پردازیم. در ادامه بخوانید:

چند سال پیش همزمان با حملات سایبری با شما مصاحبه کردیم. در آن زمان در صحبت‌های خود به شناسایی مرکز نفوذ اشاره کردید و اینکه شبکه تقریباً امن است و راه‌های نفوذ را مسدود کردید. حال پس از گذشت چند سال برای امنیت شبکه چه اقداماتی انجام داده‌اید و پروژه سیستم مدیریت امنیت (ISMS) در چه وضعیتی است؟ امنیت همیشه وضعیت نسبی دارد و هر روز تکنولوژی‌های نوین تهدیدهای جدیدی در فضای سایبر ایجاد می‌کنند. این تغییرات ایجاب می‌کند نیروهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات آشنا به دانش روز و مجهز باشند. چون اگر از تغییرات عظیم در تکنولوژی و حوزه آی‌تی در دنیا عقب بمانیم، به همان ترتیب تهدیدها افزایش می‌یابند و به قولی سرنخ کل کار از دست مسئولان خارج می‌شود. تمام افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، علاوه بر تسلط به دانش روز، باید قادر باشند زوایای مختلف امنیت در فضای سایبر را شناسایی کنند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. حال خوشبختانه از آن زمان تاکنون، اقدامات زیادی در راستای ارتقای امنیت انجام شده است. به خاطر این ارتقای امنیت ما مجبور شدیم تغییرات زیربنایی و زیرساختی انجام دهیم. البته حمله همواره وجود دارد و نمی‌توان با قاطعیت گفت حملات به پایان رسیده است. در حقیقت روزانه ۵۰ هزار بدافزار در اینترنت تولید می‌شود. برخی از آنها هدفدار و بعضی دیگر غیرهدفدار هستند. البته اکثر حملاتی که به سمت ما انجام می‌شود، هدفدار است. حملات هدفدار از منبع خاصی حمایت می‌شوند. مهم این است که با ساز و کارهایی که پیش‌بینی کرده‌ایم، بتوانیم آنها را شناسایی و سپر حفاظتی ایجاد کنیم. همین امر سبب شد نیروهای انسانی خود را تقویت کنیم و با توجه به تهدیداتی که در فضای سایبر وجود دارد، نیروهای بیشتری را به کار گرفتیم. هم‌اکنون در صنعت نفت مدیران و کارشناسان توانایی مقابله با این حملات را دارند؟ تا این لحظه...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۴۲ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۴۲ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/ys
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو