skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی:

باید بازار را رصد کنیم

۱۰ تیر ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۷ دقیقه

شماره ۲۴

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۳ آذر ۱۴۰۰

کافی است در قسمت جست‌وجوی گوگل واژه «بیت‌کوین» را تایپ کنید تا از تعداد زیاد سایت‌هایی که امکان خرید و فروش و مبادله بیت‌کوین با ریال را فراهم کرده‌اند، خبردار شوید. همین موجب شده است با وجود سکوت تقریباً هوشمندانه مسئولان کشور نسبت به بیت‌کوین بخشی نیز برای سیاستگذاری روی آن اقدام کنند. اما سیاستگذاری برای بیت‌کوین چندان ساده نیست. هنوز این نوع پول جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و بسیاری بین پول بودن یا کالا بودن آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند. از سویی هیچ کدام از کشورهای دیگر نیز قانون خاصی در مورد آن تدوین نکرده‌اند و همه منتظرند تا ببینند آینده چه خواهد شد. اما مرکز ملی فضای مجازی در این میان سریع‌تر عمل کرده است. این مرکز تصمیم‌ گرفته این بار همگام با کشورهای دیگر در جهت قانونگذاری و سیاستگذاری برای بیت‌کوین قدم بردارد تا دیگر ایران مصرف‌کننده صرف نباشد. سیاستگذاری و قانونگذاری برای بیت‌کوین را معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی بر عهده گرفته است. به منظور مشخص شدن وضعیت روند سیاستگذاری برای بیت‌کوین با سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

معمولاً بانک‌های مرکزی کشورها و سازمان‌های بورس وارد سیاستگذاری برای بیت‌کوین می‌شوند. چرا مرکز ملی فضای مجازی برای سیاستگذاری بیت‌کوین اقدام کرد و وارد قانونگذاری برای این مفهوم شد؟ تقریباً بحث بیت‌کوین اواخر سال 91 و اوایل سال 92 در ایران مطرح شد و برخی از سایت‌ها به خرید و فروش آن اقدام کردند و بعضی از روزنامه‌ها نیز به بررسی مفهوم و کارکرد آن پرداختند. در آن زمان بانک مرکزی فعالیت جدی در این خصوص صورت نداد، زیرا اعتقاد داشت امکان دارد بیت‌کوین پول نباشد. چون پول مجازی ماهیتی بین پول و کالاست از همین رو هیچ کدام از دستگاه‌ها به صورت مستقیم اقدامی در مورد آن نمی‌کردند. اگر آن را کالا بنامیم بانک مرکزی نمی‌تواند برای آن قانونگذاری کند و به آن بپردازد، اگر ماهیت پول داشته باشد بورس و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نمی‌توانند در آن دخیل شوند. اما مرکز ملی فضای مجازی بر اساس حکمی که به آن ابلاغ شده و حیطه وظایفش را تعیین کرده ‌است، وظیفه سیاستگذاری و هماهنگی را بر عهده دارد. به دلیل اینکه پول مجازی نیز تقریباً در یک حوزه میان‌بخشی است و مفهوم مشخصی ندارد، مرکز ملی فضای مجازی وارد بحث سیاستگذاری برای آن شد. البته همان زمان نیز که با بخش‌هایی مانند بانک مرکزی و بورس صحبت کردیم آنان از این اقدام استقبال کردند. از چه زمانی سیاستگذاری برای بیت‌کوین در دستور کار قرار گرفت و چه نهادهایی در این میان با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کردند؟ اواخر بهمن و اسفندماه سال 92 این موضوع را مطرح کردیم و تقریباً با 13 یا 14 نهاد مثل مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بخش قانونگذار کشور، بانک مرکزی به عنوان مسئول تنظیم روابط مالی، سازمان بورس اوراق بهادار، وزارت اقتصاد، نیروی انتظامی و دستگاه قضائی و وزارت ارتباطات و فناوری و غیره جلسات اولیه را تشکیل دادیم...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۲۴ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۲۴ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1xc

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو