skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

قطعی اینترنت، آگهی‌های املاک را کاهش داد

تحریریه پیوست

۱۱ آذر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۶ اسفند ۱۳۹۸

قطعی اینترنت، تعداد آگهی‌های ملکی را بیش از ۱۲۵۰۰ مورد در یک هفته، کمتر کرد.

به گزارش پیوست، ملک‌رادار که یک موتور جست‌وچوی آگهی‌های ملکی است در گزارشی که از روند انتشار آگهی‌های آنلاین ملکی منتشر کرده، نشان داده قطعی اینترنت، آگهی‌های املاک را بیش از ۱۲۵۰۰ مورد کاهش داده است. همچنین در این گزارش آمده است که کسب‌وکارهای کوچک‌تر در حوزه انتشار آگهی املاک، آسیب بیشتری از قطعی اینترنت دیده‌اند.

قطعی اینترنت و کاهش تعداد آگهی‌ها در حالی رخ داده است که بازار مسکن با رکود شدیدی روبرو بوده و میزان معاملات در آبان ماه امسال، ۴۰ درصد کمتر از آبان سال گذشته بوده است.

ملک‌رادار در گزارش خود، آگهی‌های سایت‌های دیوار، شیپور، آی‌هوم، دلتا، آلونک و روزنامه‌ها همشهری و خراسان در استان‌های تهران، البرز و منطقه خراسان (شامل استان خراسان رضوی و مراکز استان‌های خراسان جنوبی و شمالی) را  بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است که آمارها نشان می‌دهند ۹۰ درصد آگهی‌های ملکی در دو سایت اینترنتی دیوار و شیپور منتشر می‌شوند و در سال‌های اخیر، سهم روزنامه‌ها در انتشار آگهی، بسیار کم شده است.

نمودار ۱: روند انتشار آگهی‌های املاک در سایت‌ها از ۶ آبان تا ۶ آذر ۹۸

نمودار ۱ نشان می‌دهد روند انتشار آگهی‌ها در روزهای قطع اینترنت، کمتر از حالت نرمال شده و حتی پس از وصل اینترنت ثابت در برخی از استان‌ها از جمله تهران، باز هم تعداد آگهی‌ها به بالاترین حد یک ماهه نرسیده است. در این بازه زمانی، بیشترین تعداد آگهی در روز ۱۱ آبان ماه منتشر شده (۴۴۱۰۱ مورد) ولی پس از وصل اینترنت ثابت، بیشترین تعداد آگهی مربوط به روز سوم آذر است (۴۲۶۹۹ مورد) که همچنان با بیشترین میزان، ۱۴۰۰ مورد فاصله دارد.

در بررسی روند انتشار آگهی‌های ملکی باید به این نکته توجه داشت که تعداد آگهی‌ها حتی در حالت عادی نیز در روزهای پنج‌شنبه و جمعه (و ایام بین‌التعطیل) کمتر از روزهای کاری است. برای دانستن دقیق تأثیر قطع اینترنت بر تعداد آگهی‌های ملکی، لازم است چنین روزهایی را از نمودار حذف کنیم.

نمودار ۲: تعداد آگهی‌های منتشر شده در سایت‌ها، غیر از روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ۱۱ آبان تا ۶ آذر ۹۸

نمودار ۲، تعداد آگهی‌ها در روزهای کاری هفته (شنبه تا چهارشنبه) را نشان می‌دهد. در این نمودار به خوبی می‌توان مشاهده کرد که قطعی اینترنت، با آگهی‌های ملکی در سایت‌ها چه کرده است. بررسی بیشتر تعداد آگهی‌ها نشان می‌دهد در حالی که از ۱۸ تا ۲۲ آبان ماه به صورت میانگین روزانه ۳۹،۷۴۳ آگهی ملکی در سایت‌ها منتشر شده‌اند، از ۲۵ تا ۲۹ آبان ماه به طور متوسط ۲۷،۱۹۷ آگهی منتشر شده است.

در این میان، تمامی پلتفرم‌های انتشار آگهی ملکی به یک اندازه با کاهش آگهی روبرو نشده‌اند. اگر تعداد آگهی هر سایت در هفته ۱۸ تا ۲۴ آبان (پیش از قطع شدن اینترنت) را با آگهی‌های هفته ۲۵ آبان تا ۱ آذر مقایسه کنیم، میزان کاهش آگهی‌ها به خوبی مشخص می‌شود. نمودار ۳ درصد کاهش آگهی‌های هر پلتفرم در این دو بازه زمانی را نشان می‌دهد.

نمودار ۳: درصد کاهش آگهی هر سایت در دو هفته پیش و پس از قطع اینترنت

در این نمودار دیده می‌شود سایت‌های آلونک و آی‌هوم، بیش از دیگران در این مدت، آگهی از دست داده‌اند؛ اما سایت‌های دیوار و شیپور که سهم عمده در آگهی‌های ملکی را در اختیار دارند، درصد کاهش کمتر داشته‌اند. بدین ترتیب می‌توان گفت قطعی اینترنت، به کسب‌وکارهای کوچک‌تر، زیان بیشتری رسانده است. (باید توجه داشت که این نمودار براساس درصد است و تعداد آگهی‌ها را نشان نمی‌دهد.)

در همین حال، روزنامه همشهری علی‌رغم آنکه دفاتر جذب آگهی نیز دارد، در این مدت با کاهش ۳۲ درصدی آگهی‌های ملکی روبرو شده است. در مقابل، روزنامه خراسان، کمترین میزان کاهش را دارد که می‌توان دلیل آن را استقرار دفتر اصلی این روزنامه در شهر مشهد دانست که به نسبت دیگر نقاط ایران، آرام‌تر بوده است.

کاهش بیش از ۱۲ هزار آگهی در روز، تنها مربوط به بخش انتشار می‌شود و در موضوع بازدید، شاید وضعیت از این هم بدتر باشد.

به عنوان نمونه، سایت ملک‌رادار (بخش خبری که از قسمت انتشار آگهی‌ها مجزا است) در این بازه زمانی به شدت با کاهش تعداد بازدیدکنندگان روبرو بوده است هرچند آمار بازدیدها همچنان بالا است که می‌تواند نشان دهد در حالی که عده کمی به سایت دسترسی داشته‌اند؛ اما بارها و بارها به آن سر زده‌اند؛ کاری که بسیاری از ما در آن مدت با سایت‌های داخلی مختلف انجام دادیم!

در یک نگاه کلی می‌توان گفت قطعی ۱۱ روزه اینترنت، تأثیر زیادی بر بازار آنلاین مسکن و انتشار آگهی‌های آن گذاشت و در نتیجه، آمار معاملات را نیز تحت تأثیر قرار داد و به رکود این بازار، دامن زد.

http://pvst.ir/6xj

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو