skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

تعدد بخشنامه‌ها دولتی بزرگترین مشکل تولیدکنندگان تجهیزات بانکی است

تحریریه پیوست

۱۲ تیر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ و تعدد بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که هر روز تغییر می‌کنند، بزرگترین مشکل امروز تولیدکنندگان تجهیزات بانکی است. آنها از بی‌ثباتی قیمت ارز گلایه‌مند نیستند؛ گلایه آنها از دولتمردانی است که با نداشتن یک وحدت رویه کار تولید در کشور را سخت کرده‌اند. 

طبق گزارش مرکز آمار  رشد اقتصادی ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته منفی شد و به منفی ۳.۸ درصد رسید و به باور بسیاری از کارشناسان این حوزه، در سال‌های پیش‌رو همچنان منفی خواهد ماند. این مساله نشان می‌دهد که تحقق شعار رونق تولید که در سال‌های اخیر بسیار شنیده شده باید به زمانی دیگر موکول شود. شاهین جوانمردی، معاون تولید سخت‌افزار فناپ‌تک در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی آیا تولید تجهیزات در بخش بانکی به صرفه است به پیوست گفت: «اگر بشود تولید کرد، تولید به صرفه است.» او در توضیح افزود: «اگر بشود به معنی داستان‌های بسیاری است که برای تولید اتفاق افتاده است. تغییر روزانه بخشنامه‌ها و مقرراتی که در کشور وجود دارد اجازه نمی‌دهد که یک برنامه‌ریزی بلندمدت برای کارمان انجام دهیم. ما باید با توجه به تغییراتی که هر روز اتفاق می‌افتد در سیستم خودمان تغییراتی ایجاد کنیم و برنامه‌ریزی‌هایمان را تغییر دهیم. نبود ثبات تولیدکنندگان را اذیت می‌کند. دلار هر قیمتی که پیدا کند اگر ثبات داشته باشد می‌توانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی‌هایمان را انجام دهیم.»

کمک نوسانات ارزی به فروش تولیدات داخلی 

نوسانات ارزی سال گذشته اگر برای مردم نان نداشت به نظر می‌رسد توانست برای تولیدکنندگان آب داشته باشد. حمید همتی، قائم مقام مدیرعامل توسن تکنو که سال گذشته اولین خط تولیدشان را راه‌اندازی کردند درباره وضعیت فروش تجهیزات بانکی در حوزه پرداخت به پیوست گفت: «امسال به دلیل اینکه وزارت صمت مانع واردات محصول به صورت CBU یا به صورت کامل می‌شود، شرکت‌های کوچک دیگر نتوانسته‌اند دستگاه کارتخوان وارد کنند، از همین رو وضعیت فروش برای شرکت‌هایی که در حال تولید دستگاه کارتخوان بودند بهتر شده‌ است. در حوزه پرداخت کشش خرید از سمت بازار وجود دارد.»

بی‌ثباتی اقتصادی، بهشت دلالان و واسطه‌گران است

شرکت‌های تولید تجهیزات بانکی قدیمی که از نزدیک به ۲۰ سال پیش فعالیت خود را شروع کردند مانند شرکت فرادیس البرز هم شرایط امروز را به شرط و شروطی مناسب تولید می‌دانند. فرهاد لرنی، معاون تولید و تعمیر فرادیس البرز درباره این شروط به پیوست گفت: «اگر حمایت منطقی از تولید صورت گیرد و تسهیلات لازم برای تامین به‌موقع قطعات فراهم شود، روش برخورد سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند گمرک، تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، شهرک‌های صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی و غیره با شرکت‌های تولیدی بازنگری شود و به شرکت‌های تولیدی به‌ عنوان یک منبع سریع کسب درآمد از طریق اعمال ابلاغیه‌های تهدیدآمیز نگاه نکنند، آنگاه در شرایط فعلیْ تولید داخلی علاوه بر تامین نیازهای داخل کشور می‌تواند از طریق صادرات منجر به ارزآوری برای کشور و افزایش درآمد و سودآوری برای شرکت‌ها  شود.» 

لرنی شرایط اقتصادی فعلی را بهترین وضعیت برای دلالی و واسطه‌گری دانست و در ادامه گفت: «در شرایط فعلی بهترین کار برای کسانی که به دنبال فعالیت‌های زود بازده و پرسود هستند دلالی و واسطه‌گری است و این موضوعی است که قطعاً خیلی از تولیدکنندگانی که برای تامین قطعه با مشکل مواجه شده‌اند یا درگیر مسائل مالیاتی و تامین اجتماعی و گمرکی هستند، حتماً به آن فکر می‌کنند و شاید در اثر افزایش این فشارها ناچار به تغییر نوع فعالیت خود شوند که مهم‌ترین تاثیر این تصمیم، تعدیل نیروی انسانی و افزایش بیکاری در کشور است.»

سیاست‌های اقتصادی ایران در تمام سال‌های گذشته در عرصه نوشتار نشان از روزگاری دارد که قرار است اقتصادی درون‌زا و برون‌گر داشته باشد. اما به باور تولیدکنندگانی که می‌توانند عامل تحقق این سیاست‌ها باشند، روند معکوسی طی شده است و تا زمانی که این حکایت باقی است هر چه در تولید بنگریم، جز بازخوانی یک حکایت غم‌انگیز نخواهیم دید. 

 متن کامل این مصاحبه‌ها و دو گزارش درباره وضعیت تولید را می‌توانید در پرونده ویژه بخش خدمت و تجارت شماره ۶۹ پیوست که به موضوع تولید تجهیزات بانکی در کشور اختصاص پیدا کرده  بخوانید.

همچنین فایل‌های صوتی مصاحبه‌های شاهین جوانمردی، معاون تولید سخت‌افزار فناپ‌تک و حمید همتی، قائم مقام مدیرعامل توسن تکنو در این پرونده از طریق شنوتو در دسترس است.

http://pvst.ir/60z

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو