skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

«بلد» منتظر API موقعیت مکانی وسایل نقلیه عمومی از شهرداری است

تحریریه پیوست

۲۶ شهریور ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

مدیرعامل هلدینگ هزاردستان در رویداد خبری مسیریاب و نقشه‌یاب بلد اعلام کرد تیم آنها برای دسترسی به API زمانبندی وسایل حمل‌ونقل عمومی درخواست داده و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران هنوز دسترسی به آنها نداده است و از سوی دیگر آنها برای توسعه اپلیکیشن نقشه‌ و مسیریاب بلد به دنبال داده‌های باز موقعیت‌مکانی اتوبوس و مترو هستند اما تاکنون این داده‌ها از سوی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در اختیار آنها قرار نگرفته است.

به گزارش پیوست، حسام آرمندهی مدیرعامل هدلینگ هزاردستان (کافه‌بازار، دیوار، بلد) در رویداد خبری امروز (سه‌شنبه ۲۶ شهریور) اعلام کرد اپلیکیشن مسیریاب و نقشه‌یاب بلد بزرگترین منبع POI (نقاط پر مراجعه) در کشور است و بیش از ۶۵۰ هزار نقطه ثبت شده در این اپلیکیشن وجود دارد که این عدد چهار برابر نقاط پر مراجعه گوگل مپ در ایران است. به گفته او این اپلیکیشن بلد تاکنون ۴ میلیارد کیلومتر مسیر پیشنهادی به کاربرانش ارائه داده است. همچنین ترافیک روزانه مصرفی کاربران بلد بیش از ۲ ترابایت ترافیک بوده است. 

اپلیکیشن بلد به تازگی امکان مسیریابی توسط حمل‌ونقل عمومی و ترکیبی را به قابلیت‌هایش اضافه کرده و آرمندهی در پاسخ به سوال پیوست درباره دسترسی آنها به APIهای ارائه شده توسط سازمان فناوری اطلاعات در زمینه موقعیت‌های مکانی گفت: «به تازگی شهرداری امکان دسترسی به برخی APIها مانند زمانبندی وسائل نقلیه عمومی را فراهم کرده و ما هم برای داشتن این دسترسی درخواست خود را به سازمان فناوری اطلاعات دادیم اما تاکنون پاسخی نگرفتیم.»

او در ادامه اعلام کرد شهرداری تهران اطلاعات GPS اتوبوس‌ها را در اختیار دارد و اگر این اطلاعات را در اختیار بلد قرار دهد آنها می‌توانند این اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهند تا بتوانند از زمان دقیق رسیدن اتوبوس با خبر شوند. بلد برای دریافت این اطلاعات به شهرداری تهران درخواست داده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

پیشنهاد استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی، افزودن قابلیت مقایسه قیمت تاکسی‌های اینترنتی و وسایل حمل‌ونقل عمومی و همچنین دریافت تاکسی اینترنتی از طریق  اپلیکیشن بلد خبر دیگری بود که از سوی مدیرعامل هلدینگ هزاردستان در این نشست خبری اعلام شد. به گفته آرمندی تیم بلد برای افزودن این قابلیت با مدیران شرکت‌های تاکسی اینترنتی وارد مذاکره شده‌اند و تا یک ماه آینده اولین همکاری آنها با یکی از این شرکت‌ها شکل خواهد گرفت. 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی همکاری آنها با نهادهای دولتی گفت: «در حال حاضر ما با پلیس همکاری می‌کنیم و این باعث افزایش دقت و دسترسی به منابغ ترافیک برای ما شده است. همکاری با دیگر نهادها مانند شهرداری هم می تواند دستاوردهای دیگری داشته باشد اما هنوز به نتیجه مشخصی در این باره نرسیدیم.» 

آرمندهی در بخش دیگری از این رویداد به روش‌های جمع‌آوری اطلاعات مکانی از طریق دوربین‌های نصب شده روی خودرو بلد اشاره کرد گفت:«این خودروها هر روز در مسیر مشخصی حرکت می‌کنند و هر چند میلی ثانیه یک تصویر از کنار و جلو می‌گیرند. تصویرهای جلو علایم راهنمایی رانندگی، سرعت‌گیر و خطوط عابرپیاده را برداشت می‌کنند و با دوربین بغل نقاط پرمراجعه و اماکن عمومی استخراج می‌شود. در تصاویر استخراج شده تاکید زیادی بر امنیت افراد و حریم خصوصی آنها وجود دارد و به همین دلیل چهره آنها عمدتا حذف می‌شود.» به گفته او به کمک این دوربین‌ها تصاویر Street view یا تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای قرار است تهیه شود که به خرید اینترنتی هم کمک خواهد کرد. او توضیح داد: «برای مثال وقتی می‌خواهیم خانه‌ای اجاره کنیم با کمک این تصاویر می‌توان نما و امکانات محله آن را مشاهده کرد. همچنین با کمک این دوربین‌ها به زودی قابلیت ‌‌augmented reality (به خصوص در شهرهای مسطح) در پیدا کردن جهت‌های شمال و جنوب به کاربران بلد کمک بزرگی خواهد کرد. به این ترتیب که وقتی دوربین را نگه می‌داریم به شکل تابلوهای ساختگی مسیری که از بلد می‌خواستیم در تصویر نشانمان خواهد داد.

مدیرعامل هولدینگ هزاردستان یکی از برنامه‌های آینده این مجموعه را خریداری تصاویر ماهواره‌ای و تصاویر به دست آمده از پهپاد عنوان کرد که دقت بالاتری به فعالیت این مجموعه خواهد داد.

در بخش دیگری از این رویداد، محمد رازقی مدیر محصول سرویس حمل و نقل عمومی در نقشه و مسیریاب بلد، به مسیریابی ترکیبی و پشتیبانی همزمان از تمامی خطوط مترو، اتوبوس و تاکسی در این سرویس اشاره کرد و درباره نسخه آزمایشی حمل و نقل عمومی بلد گفت: «در حال حاضر برای انتخاب بهترین مسیر ۱۵۰ میلیون مسیر راه به کاربران پیشنهاد داده شده اما امروزه دیگر فقط به مسیریابی فکر نمی‌کنیم و دنبال گسترش آن هستیم. چراکه با تمرکز بر مسیریابی نیمی از افراد را که در حال استفاده از حمل و نقل عمومی هستند از دست می‌دهیم.»

رازقی با بیان اینکه به ازای هر عضو خانواده که از سمت وسیله شخصی رو به عمومی می آورد ۳۰ درصد تولید کربن کاهش می یابد، گفت:« یکی از دلایل استفاده کمتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی پیچیدگی این مسیریابی است چراکه هیچ کسی نمی‌تواند همه ایستگاه‌ها و خطی‌ها را به یاد داشته باشد. دلیل دیگر آن به نقایص پوشش مترو در شهر برمی‌گردد. همچنین برنامه زمانی مترو یا اتوبوس معمولا کمتر رعایت می‌شود و نمی‌توان روی آن حسابی باز کرد. سیستم حمل و نقل عمومی بلد ممکن است این مشکلات را تا حدودی رفع کند..»

مدیران بلد معتقدند این نرم‌افزار از کامل ترین پشتیبانی برای وسایل حمل و نقل عمومی در تهران برخوردار است که شامل هزار و ۲۸۸ خط تاکسی، ۵۴۷ خط اتوبوس و هفت خط مترو می‌شود و بخش بزرگی از این اطلاعات به کمک جمع‌سپاری به دست آمده است.

http://pvst.ir/66k

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو