skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اقتصاد دیجیتال

تحریریه پیوست

در پنل بانکداری دیجیتالی مطرح شد: بانکداری دیجیتالی نیازمند تحول اساسی است

تحریریه پیوست

۲۸ آبان ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ آبان ۱۴۰۰


اعضای پنل «نقشه راه بانکداری دیجیتال» معتقد هستند تحول دیجیتال در بانکداری  فقط الکترونیکی کردن خدمات نیست و باید ساختارها، روابط و بازیگران این حوزه و حتی قانونگذاری متحول شود.

به گزارش پیوست، این پنل با حضور علیرضا لگزایی، قائم مقام مدیرعامل بانک ملت، ولی‌الله فاطمی، بنیانگذار توسن، فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، سید جعفر صدری، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات و مصطفی مرشدی، مشاور تحول دیجیتال با مدیریت علی عبداللهی، رئیس مرکز فناوری و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد در پنجمین همایش تراکنش ایران برگزار شد.
در این پنل لگزایی مشتری مداری را یکی از محورهای اصلی بحث دیجیتالی‌شدن دانست و گفت: «آن‌چیزی که در بحث بانکداری دیجیتال میان کارشناسان مشترک است، مشتری مداری این نوع بانکداری است. بانکداری دیجیتال باید براساس نیازهای مشتری خدمات و سرویس‌های خود را دوباره طراحی کند.»
او همچنین در بخش‌های دیگر از صحبت‌های خود در مورد فرهنگ‌سازی برای مشتری‌مداری سخن گفت: «بحث فرهنگ‌سازی زمان‌بر است. بانک‌ها ساختار گسترده‌ای دارند و فرآیندها سلسله مراتب دارند. اکثر بانک‌ها فرآیندهای خود را براساس مقررات می‌نویسند نه براساس انتظار مشتری.»
لگزایی ادامه داد: «آیا صاحبان و مالکین بانک آمادگی تحول دارند یا خیر. گاه برای مالکین ایحاد تحول زمان‌بر است و البته وزارت اقتصاد در این زمینه می‌تواند کمک کند. ایجاد نگاه تحول نیاز به نقشه راه دارد. در نقشه راه نیز باید همسوسازی بین کسب و کارها و فناوری اطلاعات ایجاد شود.»

شهاب جوانمردی در این پنل در خصوص نقش ذینفعان در دیجیتالی کردن بانکداری معتقد است که در این دیجیتالی کردن بازیگران به طور کل تغییر می‌کنند و نباید بازیگران قدیمی بازچیدمان شوند. او همچنین تاکید کرد: «در دیجیتالی کردن باید کل فضای کسب و کار، حتی بازیگران، متحول شوند. پس باید تخمینی از بازیگران این حوزه داشت. سپس ساختار و روابط بین بازیگران را تعیین کنیم.»

او همچنین تحول در مدل کسب و کار را نیز یکی از گام‌های نزدیک شدن به دیجیتالی‌شدن بانک‌ها دانست و گفت: ما باید از مدل کسب و کار شروع کنیم. چند درصد از بانک‌ها میدانند در آینده استراتژی‌اشان چیست؟ برای مشتری در آینده چه ارزشی خلق می‌کنند؟ بانک‌های اندکی در این مورد برنامه ریزی کردند.»

در ادامه روح الله فاطمی در مورد ایجاد اعتماد به کسب و کارها گفت: «در یک اقتصاد سنتی و فضای کوچک اعتماد حرف اول را می‌زد و شکل سرویس‌دهی به نحوه دیگری بود. در زیرساخت فناوری دیگر نیازی نیست تا کسب و کارها در کنار ما باشند و مشکل این است که دیگر اعتماد از بین می‌رود . قرار است در بانکداری دیجیتالی به فضای اعتماد بازگردیم و این اعتماد در خود پلتفرم است. یعنی هم‌اکنون همه ما به راننده غریبه تاکسی‌های اینترنتی اعتماد می‌کنیم . اگر اتفاقی بیفتد حاکمیت پاسخگو نیست بلکه پلتفرم باید جوابگو باشد.»
او همچنین بیان کرد: «تحول دیجیتال زمانی رخ می‌دهد که حاکمیت از سطح پاسخگویی و اعتمادسازی خارج شود. حاکمیت تاکجا می‌خواهد خود را ذینفع منافع مردم بداند؟ ما باید زمینه را برای نسل بعد فراهم کنیم میتوانیم سندباکس ایجاد کنیم برای نسل بعدی که میخواهد خودش ریسک را بپذیرد.»

در ادامه به عقیده صدری بانکداری دیجیتالی که هم‌اکنون در کشور وجود دارد، هزینه‌ها را نه تنها کاهش نداده بلکه افزایش داده است. او همچنین تاکید کرد: «بیگ‌دیتا و کلاد و کلی تکنولوژی می‌آوریم اما استراتژی مشخصی در کاربرد آنها نداریم. هنوز تفکر خرید تکنولوژی وجود دارد. در صورتی که دیگر آن دوران گذشت و الان باید روی آموزش نیروی کار، کار کنیم. نوآوری و خلاقیت را جا بیندازیم. نیازها را کشف کنیم.»

مصطفی مرشدی در مورد نقش فین‌تک‌ها در بانکداری دیجیتالی نیز گفت: «در دنیا ٢ صنعت تلکام و بانکداری در معرض تحول هستند. این دو صنعت با مهارت‌ها و تخصص‌هایی روبرو می‌شوند که تا کنون آشنایی کمی نسبت به آنها وجود دارد. ریسک موجود در این دو صنعت باعث می‌شود که به یک شرکت زیرساختی مانند صنعت برق بدل شوند.»
او ادامه داد: «بانک‌ها زیرساخت را آماده می‌کنند و به شرکت‌هایی که چابک هستند، زیرساخت عرضه می‌کنند. البته دعوای فین‌تک‌ها و بانک‌ها مختص ایران نیست. در کل فین‌تک‌ها مجموعه‌های تنهایی هستند که پشتیبانی ندارند و نمی‌دانند از کجا مجوز بگیرند. البته برخی شجاعت داشتند و فعالیت خود را آغاز کردند اما پس از مدتی شکست خوردند. به نظر من فضای امن برای فین‌تک‌ها وجود ندارد.»
به گفته مرشدی تحول دیجیتال تغییر پارادایم و تحول کسب و کارها است.

در این پنل اینالوئی نیز گفت که در بانک‌های ایران تحول و فرهنگسازی رخ نداده است. او در این مورد گفت: «تجربه سه سال و نیم در بانک ایران زمین نشان داد که در ابتدا باید بانک کوچک دیجیتالی به صورت پایلوت ایجاد کرد و بعد بانک بزرگ را در آن ادغام کنیم.»
به گفته اینالوئی براساس مقاله‌های حوزه بانکداری، بانکداری دیجیتال ٣٠ درصد هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. او همچنین تاکید کرد: «اگر در این راه قدم گذاشتید و متوجه کاهش هزینه نشدید، بدانید که راه را درست نمی‌روید.»

او از عدم حضور بانک‌های خصوصی در جلسات تهیه سند بانکداری دیجیتالی توسط وزارت اقتصاد انتقاد و بیان کرد: « در این سند کسب و کارها نقشی ندارند. در این سند مشتری مداری در نظر گرفته نشده است. اگر می‌خواهیم به سمت بانکداری دیجیتالی برویم، باید انرژی زیادی صرف کنیم.البته شاید به نتایج خوبی نرسیم.»

http://pvst.ir/6w7

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو