skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

تازه وارد دنیای مسیریاب‌های ایرانی کیست؛ دردسرهای «بلد» بودن

تحریریه پیوست

۹ فروردین ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۶ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

یافتن یک مسیر مناسب دغدغه همیشگی است. این مسیر می‌تواند چنان کلی باشد که برنامه‌ریزی‌های یک سال جدید را در بگیرد و می‌تواند هم چنان جزیی باشد که شامل جا‌به‌جایی‌های درون شهری شود. هنوز اپلیکیشنی ارائه نشده که بتواند برای یافتن یک مسیر کلی مناسب در سال پیش رو به شما کمک چندانی بکند و آنچه این برنامه‌ریز‌های هر ساله را هیجان‌انگیز می‌کند همین ناشناخته ماندن مسیر و اتفاقات آن است. اما اپلیکیشن‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند برای جابه‌جایی‌های درون شهری یا حتی از یک استان به استان دیگر به شما کنند و از ناشناخته‌های مسیر برایتان بگویند.

به گزارش پیوست، نقشه مسیریاب بلد یکی از همین اپلیکیشن هاست. بلد یک مسیریاب فارسی است که به دلیل داشتن جزییات بسیار به شما کمک می‌کند کوتاه‌ترین زمان ممکن را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید و از ترافیک پیش رویتان برای رسیدن به مقصد مورد نظر باخبر شوید.

جمع‌آوری با بلد، به روز رسانی با کاربر

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این اپلیکیشن که سبب برتری آن نسبت به دیگر اپلیکیشن‌های مشابه شده امکان شناسایی محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد در این اپلیکیشن است که در حال حاضر نه تنها برای تهران که برای شهرهای مشهد، اصفهان و قم نیز فعال است و این ویژگی در سایر اپلیکیشن‌های مشابه مانند گوگل مپ یا ویز دیده نمی‌شود. در قسمت تنظیمات این اپلیکیشن می‌توانید گزینه‌های مسیریابی خارج از طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد را فعال کنید و تعیین مسیر برای رسیدن به مقصد با توجه به این گزینه‌ها برای شما انتخاب می‌شود.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید اگر محدوده انتخابی شما در طرح ترافیک باشد این موضوع از سوی اپلیکیشن به شما اعلام می‌شود.

از سوی دیگر در بخش دیگری از منوی تنظیمات شما می‌توانید ترافیک زنده شهر را ببینید و از آن مطلع شوید و قابلیت دیگر این اپلیکیشن همانطور که در تصویر زیر هم قابل مشاهده است امکان تنظیم حالت نقشه هنگام رانندگی است که شامل سه گزینه خودکار، شب و روز می‌شود.

اما این‌ها تنها وجوه تمایز بلد نیست. این اپلیکیشن یک امکان خاص به شما می‌دهد و آن هم مشاهده پلاک‌های ساختمانی است. در این نقشه پلاک تمامی ساختمان‌های شهر روی آنها به نمایش درآمده و امکان آدرس‌یابی دقیق را فراهم کرده است.

تیم بلد با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و تصویربرداری مکان‌یابی نقاط مختلف شهری را امکان‌پذیر کرده و قرار است پس از آنکه این اطلاعات در فاز اول توسط تیم بلد در شهرهای مهم ایران کامل شد، در مرحله بعد توسط کاربران به روز رسانی شود. این امکان در حال حاضر در سه استان پیاده‌سازی شده و قرار است در سال آینده فاز به فاز در شهرهای بیشتر انجام ‌و اطلاعات فعلی به روز رسانی شود.

این قابلیت به شما امکان جستجو براساس نام فرد، موسسه یا کسب‌وکاری خاص را می‌دهد و چیزی است که در نمونه مشابهی مانند ویز امکان پذیر نیست. همانطور که دو تصویر زیر نشان می‌دهد، با جستجوی ماهنامه پیوست در بلد (تصویر اول) مکان دقیق این ماهنامه در نقشه پیدا شد و پس از جستجو در ویز (تصویر دوم) چنین اتفاقی رخ نداد.

تصویر اول: جستجو ماهنامه پیوست در بلد

تصویر دوم: جستجوی ماهنامه پیوست در ویز

تیم بلد برای اضافه کردن استان‌ها به این امکان جدید از معیارهای اولویت‌بندی مشخصی استفاده می‌کند. در کشور شهرهایی که براساس جمعیت، اهمیت‌های توریستی و لجستیکی مهم‌تر محسوب می‌شوند در اولویت مکان‌یابی قرار می‌گیرند. مدیران بلد اعلام کردند در نیمه اول سال ۹۸ قرار است امکان آپدیت نقاط توسط کاربران به این اپلیکیشن اضافه شود. قابلیت دیگری که قرار است به این اپلیکیشن اضافه شود، امکان انتخاب سخنگوی نقشه است، مانند آنچه در حال حاضر در اپلیکیشن ویز وجود دارد.

در حال حاضر اطلاعات مکان‌های موجود در ایران در اپلیکیشن ویز ۱۰ درصد اطلاعات اپلیکیشن گوگل مپ است و نکته جالب اینکه گوگل مپ هم تنها پنج درصد اطلاعات مکان‌های تجاری ایران را در اختیار دارد. اما تیم بلد می‌خواهد اطلاعات کاملی درباره ایران ارائه دهد و مدعی است نقاط تحت پوشش و جمع‌آوری شده توسط آنها تا پایان سال ۹۸ بسیار گسترده‌تر از دیگر اپلیکیشن‌ها خواهد بود. آنها تاکنون توانستند اطلاعات کامل تابلوهای تجاری شهر تهران و استان‌های مازندارن و گیلان را در اپلیکیشن خود ثبت کنند که به گفته آنها این اطلاعات شامل چند میلیون کسب‌وکار محلی است.

نقشه‌ای با قابلیت دید ۳۶۰ درجه

ویژگی دیگری که قرار است در آینده نزدیک به امکانات این اپلیکیشن اضافه شود قابلیت دید ۳۶۰ درجه است. در حال حاضر این اپلیکیشن امکان نمایش دو بعدی و سه بعدی تمام مناطق ایران را فراهم کرده است. تیم بلد اعلام کرده که تعامل دو ساله آنها با شهرداری‌ها برای دریافت اطلاعات نقشه‌های شهرهای مختلف بی‌نتیجه مانده و آنها در نهایت خودشان دست به کار شدند و از راه‌های مختلف نقشه‌ها را تهیه و در بلد پیاده‌سازی کردند. تیم بلد توانسته این نقشه‌ها را با سادگی و کارآمدی خوبی پیاده‌سازی کند و با ورود به این اپلیکیشن شما با انبوهی از اطلاعات و امکانات روی نقشه مواجه نمی‌شوید و این نقشه به طور خودکار موقعیت مکانی فعلی شما را تشخیص می‌دهد و تنها کافی است موقعیت مکانی مقصد را روی نقشه بیابید و حرکت کنید. در این نقشه همه چیز به زبان فارسی ثبت شده که خود مزیت مهم دیگری است.

بلد مانند دیگر اپلیکیشن‌های مسیریاب این امکان رادر اختیار کاربران قرار می‌دهد که در هنگام رانندگی گزارش‌هایی مانند اشتباه بودن نام خیابان یا یک طرفه یا بن‌بست بودن آن و دیگر گزارش‌های اینچنینی را در اپلیکیشن ثبت کنند.

همچنین نقاط قرار گرفتن پلیس و دوربین‌های راهنمایی و رانندگی هم در آن ثبت شده است. پیشنهادات این اپلیکیشن برای رسیدن شما به مقصد معمولا به یک پیشنهاد محدود نمی‌شود و سعی شده تا از مسیرهای متفاوت امکان رسیدن شما به مقصد بررسی شود.

همانطور که در شکل زیر می‌بینید این اپلیکیشن برای رسیدن به مقصد مورد نظر سه مسیر را پیشنهاد می‌دهد:

در عین حال با استفاده از گزینه تنظیمات طرح می‌توانید انتخاب کنید که در مسیر مورد نظر از محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد باشد یا نه.

بیشتر اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریاب یک ضعف بزرگ دارند، میزان استفاده از باطری موبایل در زمان استفاده از این اپلیکیشن‌ها بسیار بالاست و امان از روزی که شارژ باطری کم و نیاز به مسیریابی بسیار باشد. اما بلد توانسته این مشکل را حل و آن را به یکی از مزیت‌های خود اضافه کند. در زمان استفاده از این اپلیکیشن شما با میزان مصرف بهیته باطری و اینترنت روبرو می‌شوید.

به نظر می‌رسد بلد در سال پیش رو تغییرات بسیاری داشته باشد که هم برای کاربران و هم سازندگان آن دستاوردهای بسیاری خواهد داشت. این اپلکیشن نقشه و مسیریاب اگر بتواند گام‌هایش را استوار و محکم به پیش بردارد، می‌توان امیدوار بود که به عنوان بهترین جایگزین ویز که این روزها پرکاربردترین میان کاربران است مطرح شود.  

http://pvst.ir/5va

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو