skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

در همایش تراکنش مطرح شد: خلا قانونی برای حفاظت از داده‌های حریم خصوصی

تحریریه پیوست

۳۰ آبان ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

معاون توسعه شرکت ارتباط فردا در همایش تراکنش از رگولاتوری خواست نحوه اختیار برای استفاده از داده‌های حریم خصوصی را نظارت پذیر کند و اعلام کرد این یک خلا قانونی در کشور است. نیما نامداری معتقد است اعتماد نسبت به کیفیت و اعتبار فرآیندهای سیاست‌گذاری در کشور به حدی پایین آمده که بخش خصوصی ترجیح می‌دهد این خلا قانونی وجود داشته باشد.

به گزارش پیوست، در ابتدای پنل شهر هوشمند و صنعت پرداخت، صادق فرامرزی مدیرعامل فرابوم از شرکت کنندگان خواست در این باره اظهارنظر کنند که اساس هوشمندی ارتباط و اتصال است و در شرایط فعلی که اینترنت قطع شده چه کارهایی می‌توان در راستای هوشمندسازی انجام داد.

نیما نامداری، معاون توسعه شرکت ارتباط فردا که یکی از شرکت‌کنندگان این پنل بود در تعریف شهر هوشمند گفت: «جایی که تکنولوژی فضای شهری را دستکاری می‌کند مفهوم شهر هوشمند متولد می‌شود.» به گفته او مفهوم بسیاری از نهادها و خدماتی که ارائه می‌دهند، بدون تکنولوژی قابل تصور نیست و در حال حاضر با توجه به حضور رسانه‌ها و اینترنت و سهولت در سفر شهروندان، تجربه مشاهده افراد تغییر کرده و همین موضوع سبب افزایش سطح مطالبات آنها می‌شود.

شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد از دیگر شرکت‌کنندگان پنل شهر هوشمند و صنعت پرداخت درباره تعاریف متعدد شهر هوشمند گفت: «شهر هوشمند تعاریف چالش‌برانگیز متعددی دارد و یکی از این تعاریف این است که بتوانیم میان اجزای مختلف شهر ارتباط برقرار کنیم.» به گفته او این ارتباط هنوز برقرار نیست و درباره نمونه برقرار نبودن این ارتباط گفت: «خانه‌های ما هنوز کد منحصر به فرد برای شناسایی ندارند و سازمان برق، آب، گاز و پست هر کدام با یک کد خانه‌ها را شناسایی می‌کنند و این یعنی ما در گام اول دچار مشکل هستیم و سازمان‌ها ارتباط واحدی با یکدیگر ندارند.»

آل شیخ بر این باور است که شهر هوشمند یک شیوه زیست است و در ادامه گفت: «حل هوشمندانه چالش‌های شهری لزوما تکنولوژیک نیستو گاهی هم مکانیکی می‌شود.» او تاکید کرد در تعریف شهر هوشمند تعریف واحدی وجود ندارد اما می‌توان استراتژی مشخصی برای هوشمندی در نظر گرفت. به گفته او مسیر هوشمندی از دیجیتالی شدن نمی‌گذرد.

رگولاتوری در حوزه پرداخت خرد شهری ضعیف عمل کرد 

بحث دیگری که در این پنل مورد بررسی قرار گرفت پرداخت خرد شهری بود. معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد در این باره گفت: «ما در سطح رگولاتور حوزه پرداخت خرد شهری ضعف داریم و در سطح تکنولوژی این ضعف دیده نمی‌شود. ما در زمینه قانون‌گذاری ضعیف عمل کردیم.»
پس از او نامداری در این باره گفت: «مسئولان اصرار دارند الگوهای خارجی را به شهر تحمیل کنند و شهرداری در قبال الگوهای تکنولوژیک منفعل عمل کرده است.» به گفته او هر شهری می‌تواند راه‌حل‌های خودش را داشته باشد.

نامداری بر این باور است که برای استقرار شهر هوشمند باید جریان داده میان ذی‌نفعان تسهیل شود و این وظیفه برعهده شهرداری است. او در ادامه افزود: «زمانی که جریان داده جافتاده باشد می‌توان به اجرای پروژه‌هایی مانند کیف پول الکترونیکی هم فکر کرد و بهتر است سازمان‌ها و نهادهای دولتی در این حوزه وارد نشوند.»
نامداری معتقد است شهرداری می‌تواند زیرساخت داده در شهر را تغییر دهد و اگر این زیرساخت تغییر نکند تجربه‌ای مانند آنچه در صنعت پرداخت رخ داد در شهر هوشمند هم اتفاق می‌افتد.

پس از آن محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین این پرسش را مطرح کرد که حریم شخصی و خصوصی افراد در پروژه شهر هوشمند چگونه حفظ می‌شود؟
نامداری در پاسخ به این سوال گفت: «در دیگر کشورها براساس قانون صرف پردازش داده باعث مالکیت داده نمی‌شود و صرف نگهداری از داده امکان پردازش داده را فراهم نمی‌کند.»

رگولاتوری متعهد به حفظ داده‌های حریم شخصی است

پس از او، آل شیخ تاکید کرد بیش از ۸۰ درصد اقتصاد در شهرها رخ می‌دهد و اگر هوشمندی در شهرها اتفاق بیفتد تاثیرش را در کل کشور خواهد گذاشت. او در ادامه با اشاره به ایجاد شفافیت در اطلاعات املاک مشهد گفت: «ما اطلاعات املاک را بدون انتشار نام مالک شفاف و منتشر کردیم اما کسی از این دیتا استفاده نکرد و مطالبه‌ای از ما صورت نگرفت.»

او بر این باور است که رگولاتوری متعهد به حفظ داده‌های حریم شخصی افراد است اما این نقص قانونی در کشور است. آل شیخ دلیل این نقص را نبود مطالبه از سوی مردم دانست و گفت: «چون مطالبه‌ای نیست رفتارهای ما هم وارداتی می‌شود.»

معاون برنامه‌ریزی شهرداری مشهد اعلام کرد در دهه اخیر نقش رگولاتوری در تمام دنیا جدی است اما این به منزله انحصار و تصدی‌گری دولت‌ها نیست. نامداری در مخالفت با این سخنان گفت حفاظت از داده‌های حریم خصوصی یک خلا قانونی است. 

نامداری در مخالفت با این سخنان گفت: «مداخلات دولت در تمام دنیا با نیت خیر انجام می‌شود اما نتیجه مثبتی نداشته و نمونه آن در کشور ما مداخله شهرداری در بحث کیوآرکد تاکسی‌هاست که دولت در این زمینه نتوانست خوب عمل کند و بهتر است اجازه دهیم خودتنظیم‌گری بازار برخس نگرانی‌های رگولاتوری را برطرف کند.» به گفته او دولت قدرت و اختیار را در دست دارد و بخش خصوصی در مواجهه با دولت‌ها قدرت چانه‌زنی خود را از دست می‌دهد.

نژادصداقت نیز در پایان تاکید کرد ما در فرآیندها و ابزارها و روش‌ها خوب هستیم اما در مدیریت و تخصیص منابع ضعیف عمل کردیم. این پنل با مدیریت صادق فرامزی در همایش تراکنش ایران برگزار شد. همایش تراکنش ایران از روز سه‌شنبه (۲۸ آبان ماه) آغاز شده و روز پنجشنبه (۳۰ آبان ماه) پایان یافت.

http://pvst.ir/6wj

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو