skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

سیاستگذاری در حوزه اینشورتک‌ها یکپارچگی ندارد

تحریریه پیوست

۲۹ آبان ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

شرکت‌کنندگان پنلی در «پنجمین همایش تراکنش ایران» با عنوان «بیمه‌ها و فین‌تک‌ها» عدم یکپارچگی در سیاست‌گذاری حوزه اینشورتک‌ها، نبود اهداف مشخص در این صنعت برای جلوگیری از اتلاف وقت، سرمایه و آمادگی نداشتن مدیران حوزه صنعت بیمه برای پذیرش تکنولوژی‌های جدید در این حوزه را، دلایل عدم رغبت شرکت‌های استارت‌آپی برای ارائه خدمت در حوزه بیمه اعلام کردند.

به گزارش پیوست،به نظر حاضران در این پنل تحول دیجیتال باید کل کسب‌و‌کار و ساختار بیمه را تغییر دهد، نه اینکه محدود به عرضه چند سرویس جدید شود.
مهدی ملکی، ٖمعاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی، در این پنل به تعدد سیاست‌گذاران در حوزه صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: «در صنعت بیمه در حال حاضر ۳ یا ۴ ارگان در حال تدوین سند تحول دجیتال صنعت بیمه هستند. بیمه مرکزی که باید به این حوزه بپردازد، در حال تهیه سند است. معاونت بیمه و بانک وزارت اقتصاد نیز در حال تهیه سند تحول دیجیتال است. سندیکا بیمه‌گران نیز سندی در این زمینه تهیه کردند. وزارت ارتباطات همچنین در حال تدوین سند تحول دیجیتال است.»
او ادامه داد: «این فعالیت‌ها و تلاش‌ها قابل تقدیر است اما اگر تمام این سندها سندهای بالادستی است، اینشورتک‌ها با کدام یک از این سندها خود را تطبیق دهند؟ صنعت فین‌تک کشور علیرغم همه حمایت‌ها از سوی سیستم بانکی و دستگاه‌ها حال و روز خوشی ندارد. چه برسد به اینکه این کسب و کارها در فضایی شکل بگیرند که تنوع آرا و عقاید وجود دارد. در صورتی که اینشورتک‌ها نیاز به فضای تصمیم‌گیری آرام و مستحکمی دارند.»
ملکی امیدوار است تا در این حوزه وحدت رویه رخ دهد و این یکپارچگی به حمایت از فضای استارت‌آپی منجر شود.
او همچنین بیان کرد: «آنقدر که در سیستم بانکی تصمیم‌گیرندگان به تحول دیجیتال اعتقاد دارند، در سیستم بیمه این اتفاق رخ نداده است.»

در ادامه این پنل شاهین فتاحیانی، مدیر فناوری اطلاعات بیمه ایران اعلام کرد که نبود ساختار هزینه‌ای مشخص در صنعت بیمه باعث تقویب کسب‌وکارهای این حوزه می‌شود. او در این مورد بیان کرد: «در سیستم بانکی وجود ساختارهای خارج از بانک‌ها مانند پی‌اس‌پی‌ها ارائه سرویس‌های الکترونیکی را تسریع می‌بخشند. این ساختارهای بیرونی همچنین چارچوب درآمدی تعیین کرده‌اند تا بخش خصوصی به خوبی رشد کند. اما در ساختار بیمه همچین ساختاری وجود دارد. ساختار هزینه‌ای بیمه تنها به کارمزد و حق صدور بیمه‌نامه‌ها محدود می‌شود.»
او ادامه داد: «هر فردی که بخواهد فعالیت تکنولوژی در بیمه انجام دهد، باید پیمانکار باشد. ایجاد ساختار هزینه می‌تواند باعث ایجاد اینشورتک‌ها شود. در استاندارد جهانی صنعت بانک بین ۵ تا ۸ درصد از درآمد صرف هزینه‌های فناوری و اطلاعات می‌شود. در صنعت بیمه در دنیا این عدد بین ۳ تا ۵ درصد است. اما در ایران این رقم حدود ۲ دهم درصد است. به همین خاطر فعالین این حوزه پیمانکاران این حوزه می‌شوند.» به گفته فتاحیانی پیمانکاری مدل کسب‌وکار و اکوسیستم بیمه‌ای ایجاد نمی‌کند.
او با بیان اینکه نمی‌توان در صنعت سنتی اینشورتک‌ها را ایجاد کرد گفت:‌ «باید در فضای اقتصاد دیجیتالی اینشورتک‌ها شکل بگیرند. چند تکنولوژی است که می‌تواند به صنعت بیمه کمک کند؛ بیگ دیتا، اینترنت اشیا، کلاد و ربات‌های دستیار. باید بررسی کنیم که آیا متولی بیمه آمادگی پذیرش چنین تکنولوژی‌هایی را دارد؟ هم‌اکنون از نظر آمادگی پذیرش تکنولوژی وهماهنگی میان دستگاه‌های ذیربط با عدم هماهنگی روبرو هستیم.»

حمیدرضا اکبری، معاون راهکارهای بیمه‌گری داتین در ادامه این پنل نقش فناوری و اطلاعات در حوزه بیمه را انکارناپذیر اعلام کرد و گفت: «با فناوری و اطلاعات استارت‌آپ‌ها می‌توانند بخش مهمی‌ از ریسک‌ها و خسارات را تشخیص دهند و هزینه‌ها برای شرکت‌های بیمه در حوزه تشخیص خسارت کاهش پیدا می‌کند. اما در ایران چنین موضوعاتی وجود ندارد. در صنعت بیمه برای فروش الکترونیکی بیمه هنوز عقب هستیم.»
او ادامه داد: «شرکت‌های فناوری اطلاعات هنور در ایران رغبت زیادی به حضور در صنعت بیمه نشان ندادند. کمبود حضور مدیران فناوری و اطلاعات در شرکت‌های بیمه حس می‌شود. در حوزه بیمه مدیران ارشد نیاز فناوری اطلاعات در این صنعت را هنوز حس نکردند یا نسبت به آن آگاهی ندارند. هرم تصمیم‌سازی باید در شرکت‌ها تغییر کند.»

همچنین حامد ولی‌پور، مدیرعامل «بیمیتو» که به عنوان یکی از  فعالان حوزه اینشورتک در پنل حضور داشت از مشکلات بر سر راه این کسب‌وکارها و انتظارهای اینشورتک‌ها از شرکت‌های بیمه گفت و اعلام کرد: «در این مدت بیمه مرکزی از ما بسیار حمایت کرد اما هنوز مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال در خرید بیمه. وقتی مشتری ما می‌خواهد بیمه بخرد. پس از ثبت اطلاعات و تایید آنها به درگاه پرداخت هدایت می‌شود که این پروسه طولانی است.»
او ادامه داد:‌« اگر مشتری یکی از اطلاعات موجود در فرم را اشتباه وارد کرده باشد، مبلغی را نیز که باید پرداخت کند، اشتباه است و باز با مشکلاتی روبرو می‌شویم.»
ولی‌پور در ادامه صحبت‌های خود به توسعه فناوری و اطلاعات در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: «من چند ماه پیش به هند سفر کرده بودم. در آن کشور برای فروش بیمه یک سایتی به نام policybazzar راه‌اندازی شده است. اکثر خودروها کد ۸ رقمی دارند که وقتی می‌خواهند بیمه بخرند، کد را وارد می‌کنند، استعلام قیمت از شرکت‌های مختلف نمایان می‌شود و وارد درگاه بانکی می‌شوند و بیمه‌نامه برای آنها صادر می‌شود.»
او در ادامه اضافه کرد: «در ایران هنوز مراحل تسهیل نشده است و از صنعت بیمه تقاضا دارم تا وب‌سرویس‌ها و سوئیچ‌ها را در اختیار ما قرار دهند تا استعلام‌ها به صورت غیرحضوری رخ دهد.»

http://pvst.ir/6w9

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو