skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

ایران در دسته کشورهای دوست‌دار رمزارز طبقه‌بندی شد

تحریریه پیوست

۶ خرداد ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

ایران جزء کشورهایی است که رویکرد دوستانه به ارزرمزها دارد.
به گزارش پیوست، موسسه کاپژمینی (Capgemini) در بخشی از گزارش جهانی پرداخت‌ها؛ به رویکرد رگولاتورهای پولی و مالی کشورهای مختلف جهان به موضوع رمزارز پرداخته‌ و نکته جالب در این گزارش، رویکرد رگولاتور ایران به این حوزه است که «دوستانه» عنوان شده است.

طبق این گزارش کشور استرالیا یکی از معدود کشورهایی است که ارزرمزها را وارد قوانین ملی ضدپولشویی و CTF خود کرده است. مالزی و امارات متحده عربی نیز مقررات خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند. کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه، عربستان و آلمان، قوانین سفت و سختی در زمینه ارزرمزها ندارند؛ اما تمایل به اتخاذ رویکرد دوستانه نیز در این کشورها گزارش نشده است.

در این گزارش از ایران و کشورهای دیگر از جمله کانادا، دانمارک، استونی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، سوئیس، سوئد، آفریقای جنوبی به عنوان کشورهایی نام برده شده که رویکرد دوستانه‌ای  به ارزرمزها دارند. در این کشورها تلاش می‌شود تا حد قابل توجه‌‌ای با سیاست‌گذاری‌های مناسب زمینه برای رشد این حوزه فراهم شود. 

از سمت دیگر کشوری مانند روسیه نوآوری، ذخیره‌سازی و گردش دارایی‌های مالی دیجیتالی و قراردادهای هوشمند را در مقررات خود پوشش داده است. ونزوئلا نیز ارزرمز پترو (Petro) را منتشر کرده و سعی دارد مقرراتی در این زمینه تدوین کند. تایلند نیز اخیرا مقررات ارزرمز را با قانونی اعلام کردن شش ارزرمز تدوین کرده است.

در مقابل رویکرد دوستانه، رویکرد خصمانه قرار دارد که در این میان نام کشور هند دیده می‌شود. هند در ابتدا رویکرد دوستانه به ارزرمزها داشته؛ اما در ابتدای سال ۲۰۱۸ با محدود کردن استفاده از این فناوری، رویکرد خود را تغییر داده است. در کنار هند، برخی کشورهای آسیا- اقیانوسیه (APAC) مانند ویتنام و چین، رویکرد خصمانه به ارزرمزها دارند. بانک مرکزی نیجریه نیز ممنوعیت تام و مطلق بیت‌کوین و ارزهای این‌چنینی را اعلام کرده است. از جمله دیگر کشورهایی که  استفاده از ارزرمزها را ممنوع دانسته کشور برزیل است.

اما طبق این گزارش کشورهایی نیز هستند که رویکرد خاصی نسبت به ارزرمز ندارند و منتظرند تا وضعیت بازار را مشاهده و پس از آن تصمیم‌گیری کنند. بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال حاضر مقررات مشخصی ندارند؛ اما احتمالا به‌زودی رویکرد دوستانه را اتخاذ خواهند کرد.

در آمریکا نیز عرضه اولیه توکن (ICO) بر اساس Blue sky law صورت می‌گیرد. این قانون یک قانون ایالتی در زمینه عرضه و فروش اوراق بهادار است. همچنین کشورهای دیگر APAC  از جمله سنگاپور و فیلیپین هنوز در حال بررسی مقررات ارزرمزها هستند و کشورهای افریقایی مانند کنیا و غنا در مرحله رایزنی در این زمینه هستند.

رویکرد مختلف کشورها به رمزارزها را در نقشه زیر می‌بینید. کشورهایی که در نقشه با رنگ سبز نمایش داده شده‌اند رویکرد دوستانه به موضوع رمزارز دارند و کشورهایی که با رنگ قرمز در این نقشه به نمایش درآمده‌اند رویکرد خصمانه. رنگ نارنجی نشان می‌دهد این کشورها در حال بررسی موضوع رمزارزها هستند؛ اما احتمال اتخاذ رویکرد دوستانه در این زمینه  وجود دارد.

مقررات‌گذاری تاثیرگذار برای رشد بازار

در گزارش جهانی پرداخت‌ها آمده است که مقررات تاثیر زیادی بر اکوسیستم‌ پرداخت کشورها دارد و می‌تواند وضعیت این بازار را به پیش براند یا مانعی در برابر اهدافی مثل توسعه و پیشرفت باشد. از سوی دیگر مقررات‌گذاری نامناسب می‌تواند موجب بروز چالش‌هایی برای صنایع مختلف شود. رگولاتوری در سراسر جهان، رویکردهای متفاوتی در زمینه پرداخت دارد و این مساله را در فضای ارزرمزها (cryptocurrency) نیز می‌توان مشاهده کرد.

در این گزارش با اشاره به وجود تضاد بین نوآوری‌ها و رهنمودهای رگولاتوری در زمینه ارزرمزها و ابهام ایجاد شده در این اکوسیستم به بانک  مرکزی کره و رویکردش به موضوع ارزرمز اشاره می‌کند. رگولاتور پولی کره علی‌رغم اینکه اعلام کرده سهولت استفاده از از ارزرمز به اندازه پول نیست؛ اما ارزمرزها را وسیله‌ای برای پرداخت در سناریوهایی مختلف می‌داند که باید به رسمیت شناخته شوند. به همین خاطر است که بانک مرکزی کره تصمیم دارد خط‌ مشی‌هایی را در زمینه مقررات ارزرمز تدوین کند و این تصمیم، در مارس ۲۰۱۸ مورد موافقت دولت کره قرار گرفته است.

اقتصادهای کشورها گروه بیست (G20) هم در نظر دارند چهارچوبی تهیه کنند تا تهدیدهای ارزرمزها را پوشش دهد تا بتواند سیستم مالی را در مقابل آن پشتیبانی کند. به نظر این کشورها، بدون چنین مداخله‌ای، پیشرفت در اکوسیستم‌های پرداخت، دشوار و کند خواهد بود.

http://pvst.ir/5yc

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو