skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

میزگردی درباره آنچه دولت برای نیروی کار فناوری می‌تواند انجام دهد و نباید انجام دهد

همه به دنبال بتمن هستند

آرش برهمند تحریریه

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۲۵ دقیقه

شماره ۶۷

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

موضوع نیروی کار متخصص در ایران کم‌کم به یکی از معضلات اصلی کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شده است. در حالی که جمعیت جوان ایران و تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور عدد بزرگی را تشیکل می‌دهند اما در همان حال، آمار بیکاری دانش‌آموختگان بالاتر از سایر اقشار است. این موضوع در رشته‌های مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات شکل جدی‌تری به خود گرفته است. این در حالی است که شاید برخی تصور کنند با وجود تعداد بالای استارت‌آپ‌ها در کشور و استفاده‌های متعدد از سخت‌افزار و نرم‌افزار در سال‌های اخیر، این آمار نباید بالا باشد. وضعیت اشتغال و نیروی کار ماهر در این صنعت را در میزگردی با حضور امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسما کروبی مدیرعامل شرکت تیارا، جادی میرمیرانی فریلنسر، ایلیا وکیلی مشاور مدیرعامل شرکت داتین و بهناز آریا قائم‌مقام مدیرعامل موسسه آموزشی کهکشان نور بررسی کرده‌ایم و آنچه در ادامه می‌آید حاصل تضارب آرای آنان است.

در ماه‌های آخر سال، وزارت ارتباطات و در رأس آن آقای جهرمی روی موضوع آموزش نیروی انسانی متخصص برای کسب‌وکارها تمرکز ویژه‌ای داشت. این احساس نیاز از کجا آمد و اصلاً چگونه چنین مساله‌ای که به نظر می‌رسد باید از سمت وزارت کار یا وزارت علوم مطرح شود حالا از سوی وزارت ارتباطات مورد توجه قرار گرفته است؟ امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات:‌ اول از همه ما واقعاً خیلی علاقه‌ای نداریم که وارد این مساله شویم، چون مساله خیلی پیچیده و سختی است؛ اما مهم‌ترین دلیل ورود ما به این موضوع بازخوردی بود که از شرکت‌های مختلف دریافت می‌کردیم، مخصوصاً شرکت‌هایی که از دوران جنینی گذشته بودند و در دوران رشد سریع قرار داشتند. مانند نسل اول استارت‌آپ‌هایی که از حدود پنج شش سال پیش شروع کرده‌اند و الآن در مرحله رشد بزرگی قرار دارند. بزرگ‌ترین معضل‌ این شرکت‌ها استخدام نیروی کار است. چطور به این معضل شرکت‌ها رسیدید؟ یعنی کار پژوهشی انجام دادید یا به صورت شنیداری این اتفاق افتاد؟‌ ناظمی: در این زمینه دو موضوع سبب پیگیری شد. یکی ابلاغ یا در حقیقت انتظار رئیس‌جمهوری برای ایجاد ۱۰۰هزار شغل بود. برای ما یکسری پرسش‌نامه تهیه شد و وزارت کار هم تحت عنوان «طرح تکاپو» کاری انجام داده بود که آن را نیز ارزیابی کردیم. این طرح در برخی استان‌ها مانند کردستان به صورت پایلوت انجام شده بود و نتیجه همه آنها یک نکته را مشخصاً نشان می‌داد و آن اینکه نیروی انسانی مورد نیاز بنگاه‌ها خیلی کم در دسترس‌شان است. تفسیرهای مختلفی هم در مورد این موضوع وجود داشت از جمله اینکه در کشور یک جو استارت‌آپی وجود دارد که آدم‌ها را به سمت راه‌اندازی یک بیزینس مستقل سوق می‌دهد و این باعث می‌شود ورودی نیروی انسانی به سمت شرکت‌های موجود با کاهش مواجه شود. تفسیر دیگر را برخی به ضعف آموزش در...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۶۷ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۷ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/25i
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات
    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو