skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

مدیرعامل هلدینگ صبا ایده:

قرارداد صداوسیما برای پخش آنلاین، ترکمانچای است

سونیتا سراب‌پور نویسنده میهمان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۹ دقیقه

شماره ۵۷

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

۲۰ سال پیش یکی از سرگرمی‌های ایرانیان در تعطیلات می‌توانست رفتن به فروشگاه‌هایی باشد که فیلم‌های مختلف را اجاره می‌دادند، فروشگاه‌هایی که آن زمان به ویدئوکلوب مشهور بودند. برای گرفتن فیلم آن هم روی نوارهای ویدئویی حجیم باید کارت شناسایی را تحویل و تعهد می‌دادید که نوار فیلم را کمتر از دو سه روز بازگردانید تا نفر بعدی امکان دریافت آن را داشته باشد. حالا نه از آن نوارهای ویدئویی مستطیل‌شکل بزرگ خبری هست نه آن مغازهای کوچک نزدیک خانه هر یک از ما. حالا با فشار یک دکمه می‌توان به حجم قابل توجهی از فیلم و سریال ایرانی و خارجی به صورت آنلاین دسترسی داشت. بازار پخش نمایش خانگی آن‌طور که شرایط نشان می‌دهد در حال انتقال به سامانه‌های پخش ویدئوی درخواستی (VOD) است. رشد این بازار و کسب درآمد از آن اکنون به نقطه‌ای رسیده که صداوسیمای ملی هم در تلاش برای به دست آوردن سهمی از آن است. تلاشی که به باور بسیاری از مدیران سامانه‌های VOD شرایط کاری را برای آنها سخت و پرابهام کرده است. محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل هلدینگ صباایده (آپارات و فیلیمو)، چند سال گذشته بیشترین تنش را با سازمان صداوسیما بر سر توسعه فعالیت‌هایش در فضای آنلاین داشته است. او در گفت‌وگو با پیوست تاکید می‌کند که صداوسیما با توجه به رشد تولید محتوا در فضای آنلاین در پی مطرح کردن درخواست‌های غیرمنطقی است که آینده بازار VOD و UGC را متزلزل و پرریسک می‌کند.

با توجه به بزرگی بیزینس آپارات و در نهایت راه‌اندازی فیلیمو شما می‌خواهید نقشی مانند صدا و سیما در حوزه آنلاین را بر عهده بگیرید؟ نه ما چنین تصمیم و قصدی نداریم. حوزه فعالیت صدا و سیما حوزه فعالیت پخش زنده از طریق فرکانس است، ما چنین کاری نمی‌کنیم و دنبال چنین کاری هم نیستیم. ما سینمای خانگی را از وضعیت فیزیک به وضعیت آنلاین درآورده‌ایم. اگر این حوزه قبلاً برای صدا و سیما بوده امروز هم می‌توانیم بگوییم برای صدا و سیماست. نوع پخش که جریان یک موضوع را عوض نمی‌کند. همان‌طور که قبلاً شما در یک رستوران غذا می‌خوردید وقتی دلیوری ایجاد می‌شود موضوع فعالیت صنفی که عوض نمی‌شود. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم، نبض ویدئوی آنلاین در حال حاضر دست یوتیوب است یا نبض جست‌وجو دست گوگل است. شما می‌خواهید چنین نقشی را بازی کنید با توجه به اینکه در حوزه پخش آنلاین ویدیو و در نبود یوتیوب مقام اول را در این بازار دارید؟ ما در فضای آنلاین سینمای خانگی تصمیم داریم نقش جدی‌ای بازی کنیم. با توجه به اینکه رقیب جدی‌ای هم ندارید فکر نمی‌کنید در این بازار ممکن است انحصار ایجاد کنید؟ اصولاً در دنیایی که امروز در موردش صحبت می‌کنیم برخی از بیزینس‌ها سایزشان از رقیب دوم بسیار بزرگ‌تر می‌شود؛ مانند فضایی که اوبر در آن کار می‌کند یا اسنپ در ایران یا مارکت اپ اندرویدی که دست کافه‌بازار است. در این شرایط امکان ایجاد تصور انحصار هست، اما در واقعیت این انحصار نیست. انحصار گاهی ذاتی است، گاهی با توجه به شرایط کسب‌وکار اتفاق می‌افتد؛ یعنی رقیب قدرتمندی وجود ندارد. ما الآن حدود ۱۰ بازیگر در حوزه VOD داریم، پس فعالیت‌مان انحصاری نیست، هر کس بهتر کار کند بازار را می‌گیرد. اما شرایط صدا و سیما شرایط انحصاری است؛ کسی نمی‌تواند در حوزه صدا و سیما وارد شود و کار مشابهی انجام دهد....

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۷ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۷ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2ns
سونیتا سراب‌پورنویسنده میهمان

    سال ۸۵ و با انتخاب رشته‌ دانشگاهی که نقشی در آن نداشتم وارد حوزه روزنامه‌نگاری شدم و حالا عاشق این کارم. ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌کنم؛ ۸ سال از این مدت به کار در تحریریه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران گذشت و با روزنامه‌های سرمایه، هم‌میهن، همشهری و اعتماد نیز همکاری داشتم. از سال ۹۷ مسیر فعالیتم تغییر کرد و در نهایت رسیدم به تحریریه پیوست.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو