skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما:

فرکانس خانه ماست

سونیتا سراب‌پور نویسنده میهمان

۱۵ اسفند ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۱۲ دقیقه

شماره ۶۶

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

اداره کل فناوری رسانه‌های نوین، مرکز فضای مجازی،‌ معاونت فضای مجازی و سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر مجموعه ارگان‌هایی هستند که سازمان صداوسیما در چند سال اخیر با رشد استفاده از اینترنت و همچنین ورود تکنولوژی‌های جدی به کشور راه‌اندازی کرده است. سازمانی که نمادی از انحصار در زمینه پخش برنامه‌های صوت‌وتصویر است در سال‌های اخیر برای مقررات‌گذاری تولید محتوای به تعبیر مدیرانش فراگیر در فضای مجازی به صورت جدی تلاش می‌کند. برخی مدیران این سازمان اعلام می‌کنند که این سازمان دیر به مقررات‌گذاری و مدیریت این فضا وارد شده اما تمام تلاشش را به کار بسته تا نگاه سنتی خود را به تولید محتوا با کمک فناوری‌های نوین تغییر دهد. شاید نمونه این تغییر نگاه را هم بتوان در انتخاب محمد شریف‌خانی، معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما، دید. مدیر جوانی که سابقه فعالیت در شرکت دانش‌بنیانی را داشته که در نهایت محصولی با نام تلوبیون را عرضه کرده است. سرویسی که به باور شریف‌خانی یکی از پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های سالم کشور در فضای مجازی است. او در گفت‌وگوی خود با پیوست تاسیس شرکت دانش‌بنیان سیما رایان شریف و کار کنار جوانان را دوران درخشان زندگی‌اش می‌نامد. شریف‌خانی دلیل جدا شدنش از این شرکت و پیوستنش به یک نهاد حاکمیتی را هم نیاز صداوسیما به پر کردن خلأهایش در فهم فضای مجازی اعلام می‌کند و اینکه او می‌تواند از تجربیات خود در شرکت دانش‌بنیانش به نفع این سازمان استفاده کند.

در حکم شما ماموریت‌های مختلفی برای این معاونت در نظر گرفته شده است از جمله تقویت شبکه‌های اجتماعی بومی به ویژه سروش. به نظر شما سروش تا چه حد در این زمینه موفق بوده است؟ پیام‌رسان سروش با ظرفیتی که داشت به نظر من یک کار بسیار موفق بود. در حد ظرفیت خودش و میزان مخاطبی که می‌توانست سرویس دهد و در کل از لحاظ فنی یک تجربه موفق به شمار می‌رفت. اما از لحاظ اینکه بتوانیم ظرفیت این پیام‌رسان را تا ابعادی که واقعاً مورد نیاز کشور است فراهم کنیم، طبیعتاً همیشه جا برای بهتر شدن وجود دارد. درباره مسائل حاشیه‌ای که در مورد پیام‌رسان‌ها همیشه بوده و الآن هم هست، با وجود سرویس‌های خارجی که سرمایه‌گذاری‌های خیلی بیشتری روی آنها شده و سابقه بیشتری هم دارند، عملاً رقابت از لحاظ فنی با آنها کار مشکلی است. این فقط مختص حوزه فضای مجازی نیست و در حوزه‌های دیگر هم دیده می‌شود؛ برای مثال در بخش خودرو هم شما به راحتی نمی‌توانید با یک شرکت خارجی که در کنار منابع مالی زیاد تجربه بالایی دارد رقابت کنید. هر تکنولوژی بعد ورود به کشور برای رسیدن به بلوغ و رقابت با نمونه خارجی زمان نیاز دارد. وابسته بودن سروش به صداوسیما چقدر توانسته به رشد این سرویس کمک کند؟ قضاوت در این مورد کار راحتی نیست و هر کس در این زمینه نظر خودش را دارد. من فکر می‌کنم که در این زمینه این شرایط فراهم بود تا از ظرفیت‌های سازمان بهتر از این استفاده شود. نمونه‌‌ اپلیکیشن‌هایی که از ظرفیت سازمان استفاده و به یک معنا موفق‌تر هم عمل کردند وجود دارد؛ مانند روبیکا. یعنی سروش از ظرفیت‌های سازمان صداوسیما به خوبی استفاده نکرد؟ اینکه بخواهیم دنبال مقصر بگردیم کار خیلی سختی است چون من نیز زمان شروع کار این پیام‌رسان نبوده‌ام. اما وقتی در این بخش نمونه موفق وجود...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۶۶ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۶ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/27e
سونیتا سراب‌پورنویسنده میهمان

    سال ۸۵ و با انتخاب رشته‌ دانشگاهی که نقشی در آن نداشتم وارد حوزه روزنامه‌نگاری شدم و حالا عاشق این کارم. ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌کنم؛ ۸ سال از این مدت به کار در تحریریه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران گذشت و با روزنامه‌های سرمایه، هم‌میهن، همشهری و اعتماد نیز همکاری داشتم. از سال ۹۷ مسیر فعالیتم تغییر کرد و در نهایت رسیدم به تحریریه پیوست.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو