skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران:

صداقت و انضباط باشد، سرمایه هست

آرش برهمند تحریریه
سونیتا سراب‌پور نویسنده میهمان

۹ تیر ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه

شماره ۵۸

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۲ آذر ۱۳۹۹

بهار سال گذشته در گفت‌وگویی اعلام کردید که 260 شرکت دانش‌بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای وارد بازار بورس درخواست داده‌اند. تحلیلی وجود داشت که ورود این 260 شرکت‌ با فرایند ارزیابی و ورود سالانه 20 شرکت به بازار بورس 13 سال طول خواهد کشید. کدام شرکت استارت‌آپی می‌تواند این همه صبر کند؟ درخواست‌هایی که به ما اعلام شد بر اساس مکانیسم‌های آن زمان باید مدت‌زمان طولانی‌ای صبر می‌کردند تا امکان ورود به بورس را داشته باشند. روال با توجه به ظرفیتی که پذیرش داشت یعنی نحوه برگزاری جلسات، هیات پذیرش و طولانی شدن مراحل داوری فرایند ورود شرکت‌های نوآور به بازار بورس را کند می‌کرد. البته ما در سال‌ ۹۰ رکورد ورود اولیه (ipo) ۵۵ شرکت را داشتیم؛ یعنی متوسط هفته‌ای یک شرکت عرضه اولیه خود به بورس را انجام می‌دادند. اما این سازوکارها برای ورود شرکت‌های استارت‌آپی مناسب نبود، در نتیجه برای استارت‌آپ‌ها تابلو مجزا با ساز و کار مجزا، هیات پذیرش و داوران مجزا در نظر گرفتیم. منظورتان تابلو SME است؟ بله. ظرفیت با این شرایط جدید کاملاً نامحدود است؛ یعنی هر چقدر شرکت‌ها آماده باشند و بتوانند وارد سازوکار هیات پذیرش SME شوند ما به صورت نامحدود می‌توانیم برای آنها جلسه برگزار کنیم. البته یک اختیاری هم از سوی سازمان بورس به ما داده شده که داوران را انتخاب و جلسات را هر زمان که بخواهیم برگزار کنیم. سوال مشخص این است که چرا تاکنون این ۲۶۰ شرکت با توجه به تلاش شما برای تغییر سازوکارها هنوز روی تابلو بورس نیامده‌اند؟ دو دلیل عمده وجود دارد. وقتی تقریباً ۹۰ درصد از این ۲۶۰ شرکت را بررسی می‌کنید مشخص می‌شود که صورت‌های مالی حسابرسی‌شده ندارند. اما بی‌انضباطی مالی یک روال رایج در شرکت‌های استارت‌آپی است. متاسفانه این شرایط در ایران به این شکل است. استارت‌آپ‌هایی که در اروپا و آمریکا فعالیت می‌کنند با چنین...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۸ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۸ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2n5
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات
    سونیتا سراب‌پورنویسنده میهمان

      سال ۸۵ و با انتخاب رشته‌ دانشگاهی که نقشی در آن نداشتم وارد حوزه روزنامه‌نگاری شدم و حالا عاشق این کارم. ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌کنم؛ ۸ سال از این مدت به کار در تحریریه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران گذشت و با روزنامه‌های سرمایه، هم‌میهن، همشهری و اعتماد نیز همکاری داشتم. از سال ۹۷ مسیر فعالیتم تغییر کرد و در نهایت رسیدم به تحریریه پیوست.

      تمام مقالات

      0 نظر

      ارسال دیدگاه

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      *

      برای بوکمارک این نوشته
      Back To Top
      جستجو