skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

دبیر کمیته فیلترینگ:

دیگران درخواست فیلتر می‌دهند به نام قوه قضائیه تمام می‌شود

آرش برهمند تحریریه
سونیتا سراب‌پور نویسنده میهمان

۸ بهمن ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۱۸ دقیقه

شماره ۶۵

تاریخ به‌روزرسانی: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

احتمالاً پرسروصداترین گفت‌وگوی ماه گذشته در حوزه فناوری اطلاعات گفت‌وگو با جواد جاوید‌نیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی و البته دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، بود. گفت‌وگویی که خبرهای بسیار مهم آن برای کسب‌وکارهای فضای مجازی زیر سایه صحبت‌های او در مورد وجود دستور قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی فعال در ایران، گم شد. از جمله خبرهای بسیاری مهمی که جاویدنیا در گفت‌وگوی مفصل خود با پیوست اعلام کرد تدبیرهای ویژه این معاونت برای مقابله با فیلترینگ بدون ضابطه کسب‌‌وکارهای فضای مجازی بود. از سوی دیگر او در این گفت‌وگو سازوکار فیلترینگ در قوه‌ قضائیه را بازگو و به این حقیقت پنهان‌شده در پشت اخبار و حواشی داستان فیلترینگ هر یک از کسب‌وکارها اشاره کرد که آیا واقعاً مسبب بسیاری از تصمیمات در حوزه فیلترینگ قوه‌ قضائیه است یا اجزای پنهانی در دولت نقش اصلی در این زمینه را بازی می‌کنند. چند بمب خبری دیگر هم در این گفت‌وگو نهفته است که شاید مطالعه دقیق مصاحبه آنها را نمایان کند؛ از جمله اینکه بارها بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی به درخواست نهادها و تشکل‌هایی که باید حامی استارت‌آپ‌ها باشند فیلتر شده‌اند و اینکه لزوماً نقطه شروع هر فیلترینگی در کشور قوه ‌قضائیه نیست. جواد جاویدنیا، معاون سابق دادستان مشهد، اواخر مهرماه سال جاری به عنوان سرپرست معاونت فضای مجازی و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، که بیشتر از آن به عنوان کمیته فیلترینگ یاد می‌شود، انتخاب شد. همزمان با انتخاب جاوید‌نیا در این معاونت متن رساله دکتری او نیز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد؛ رساله‌ای که در آن اظهارات تقریباً متفاوت او نسبت به سیاست‌گذاری در بخش فیلترینگ حکایت از حضور نگاهی جدید در کارگروهی داشت که از دبیر پیشین او یعنی عبدالصمد خرم‌آبادی به عنوان پدر فیلترینگ کشور یاد می‌شد. مصاحبه ما با او حاوی جزئیات دقیقی است که به شما به عنوان کاربر، توسعه‌دهنده یا حتی صاحب‌ کسب‌وکار کمک می‌کند تا از ساختار پیچیده فیلترینگ در کشور سر درآورید؛ اینکه در این ساختار با بازیگران متعدد چه انگیزه‌هایی وجود دارد و تاثیرگذاران اصلی در این تصمیمات چه کسانی هستند یا حتی چه کسانی می‌توانستند در این چرخه تصمیم‌گیری برای جلوگیری از فیلترینگ یا متعادل‌تر کردن فضا قدم‌های تاثیر‌گذاری بردارند اما به دلیل مشغله کاری حتی حاضر به حضور در جلسات کمیته فیلترینگ هم نشده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین سوال‌ها از زمان روی کار آمدن شما به این سمت این است که انتخاب شما به معنی تحول و تغییر مدیریت فضای مجازی است؟ با انتخاب شما قرار است یک نگاه جدید و مدرن‌تر در این فضا شکل گیرد؟ بدیهی است هر فرد جدیدی که جایگزین مسئول قبلی می‌شود صد درصد نقطه نظرات و نگاه‌های یکسان ندارد. اما در کلیت موضوع همان‌طور که دادستان کل هم گفتند بنا نیست تغییری در سیاست‌های دادستانی کل ایجاد شود. در این زمینه چیزی که واقعاً اهمیت دارد و به عنوان یک اصل برای دادستانی کل به عنوان مدعی‌العموم مطرح بوده این است‌ که فضای مجازی سالم، فعال، پویا و متناسب با ارزش‌های جامعه داشته باشیم. فضای مجازی‌ای که مردم بدون دغدغه در آن زندگی کنند و به کسب و کار سالم مشغول باشند. قسمت یا بخشی که شما فکر می‌کنید با آمدن‌تان به این معاونت تغییر یا تحول پیدا می‌کند چه بخشی خواهد بود؟ چراکه وقتی به رساله دکتری شما نگاه می‌کنیم مشخص است که سعی کرده‌اید دیدگاه‌تان را به این فضا واقع‌گرایانه‌تر اعلام کنید. عرض کردم در اصول و کلیات هیچ تغییری صورت نمی‌گیرد اما در روش‌ها ممکن است تفاوت‌هایی دیده شود. تجربه نشان داده است در ۴۰ سال عمر بابرکت انقلاب اسلامی تاکنون در جاهایی که مطالب شفاف با مردم مطرح و از خودشان به نفع خودشان کمک گرفته شده، آنها همکاری و همراهی کرده‌اند. اما اگر این دیدگاه در مردم وجود داشته باشد که عده‌ای می‌خواهند نقطه نظرات خودشان را به مردم تحمیل کنند، همراهی مناسبی نخواهند کرد. اما در موارد بسیاری کارهایی که دستگاه قضایی به نفع مردم انجام می‌دهد پررنگ نمی‌شود و بیشتر اقداماتی که سلبی است و گاهی در مورد آن اختلاف نظری هم وجود دارد به چشم می‌آید. این آسیبی است که به آن اذعان داریم، به همین دلیل هم سعی کرده‌ایم بیشتر...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۶۵ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۵ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/28o
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات
    سونیتا سراب‌پورنویسنده میهمان

      سال ۸۵ و با انتخاب رشته‌ دانشگاهی که نقشی در آن نداشتم وارد حوزه روزنامه‌نگاری شدم و حالا عاشق این کارم. ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌کنم؛ ۸ سال از این مدت به کار در تحریریه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران گذشت و با روزنامه‌های سرمایه، هم‌میهن، همشهری و اعتماد نیز همکاری داشتم. از سال ۹۷ مسیر فعالیتم تغییر کرد و در نهایت رسیدم به تحریریه پیوست.

      تمام مقالات

      0 نظر

      ارسال دیدگاه

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      *

      برای بوکمارک این نوشته
      Back To Top
      جستجو