skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

مدیرعامل گروه مالی فیروزه:

بیایید به جام جهانی برویم

آرش برهمند تحریریه
سونیتا سراب‌پور نویسنده میهمان

۲۹ آذر ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

شماره ۵۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

اگر تا 17 سال پیش پنج شرکت برتر دنیا از نظر حجم سودآوری شرکت‌های نفتی و گازی، خدمات مالی و بانکی، خرده‌فروشی و خودروسازی بودند، حالا نام شرکت‌های آی‌تی در بین پنج شرکت برتر دنیا خودنمایی می‌کند. غول‌های تکنولوژی حالا افسار دنیای تجارت را در اختیار گرفته‌اند و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها شرکتی در حوزه دیگر بتواند آنها را پایین بکشد. بسیاری از شرکت‌های استارت‌آپی، نیز با الگو قرار دادن مسیر این شرکت‌ها سعی در تکرار داستان موفقیت این غول‌های تکنولوژی دارند. از چند سال پیش در ایران نیز به دنبال ایجاد موج فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی تب شکل‌گیری این شرکت‌ها در کشور بالا گرفت. بسیاری شروع فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی را یک حباب می‌دانستند، اما حالا شرکت‌های استارت‌آپی بزرگی داریم که پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده به یونیکورن‌های بازار ایران تبدیل شوند. پیش‌بینی داشتن پنج یونیکورن در پنج سال آینده از برنامه‌هایی است که وزارت ارتباطات دولت دوازدهم در پی به واقعیت تبدیل کردن آن است. در حالی که بسیاری با وجود موانع پیش روی کسب‌وکارهای استارت‌آپی رسیدن به این هدف را غیرممکن می‌دانند اما گروهی هم هستند که معتقدند این وعده کاملاً امکان‌پذیر است. رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه و رئیس هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، از جمله همین افراد است. او بزرگ‌ترین‌ اتفاق بازار تکنولوژی ایران تا پنج سال آینده را ادغام شرکت‌های استارت‌آپی با یکدیگر می‌داند که در نتیجه زمینه را برای ایجاد یونیکورن‌های بزرگ مهیا می‌کند. با او در خصوص آینده این بازار به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

تعداد یونیکورن‌ها در کشورهای مختلف با توجه به پیشرفت و توسعه‌یافتگی متفاوت است. در ایران وزیر ارتباطات اعلام کرده است در چهار سال دوره وزارتش ایران پنج یونیکورن خواهد داشت. تا چه حد فضا برای عملی شدن این وعده آماده است؟ بازار در این زمینه کاملاً آماده است. اگر بخواهیم با کشورهایی مانند آلمان، کره جنوبی و... مقایسه‌ای داشته باشیم، از نظر جمعیتی، دسترسی به اینترنت، نیروی جوان و از همه مهم‌تر نبود یونیکورن‌های بین‌المللی در بازار ایران تا پنج سال آینده پنج یونیکورن خواهیم داشت. در واقع اگر آلمان چهار یونیکورن دارد، ما باید بیشتر داشته باشیم چون جمعیت‌ کشورمان تقریباً با این کشور برابر است و از سوی دیگر نیز یونیکورن‌های بین‌المللی‌ای که در بازار این کشور فعالیت می‌کنند در ایران حضور ندارند. در چه حوزه‌هایی پتانسیل لازم برای رشد شرکت‌های استارت‌آپی و تبدیل شدن‌آنها به یونیکورن وجود دارد؟ در حوزه‌های حمل و نقل، فروشگاه آنلاین، گردشگری و نیازمندی‌های آنلاین امکان داشتن یونیکورن‌های قوی را داریم. در تمام این بخش‌ها شرکت‌هایی داریم که به یونیکورن شدن در چند سال آینده بسیار نزدیک هستند. مخصوصاً با ادغامی هم که به تازگی در حوزه گردشگری رخ داده است. اتفاقی هم که در پنج سال آینده زیاد خواهیم دید ادغام همین شرکت‌هاست و از دل همین ادغام‌ها یونیکورن‌های بزرگ بیرون خواهند آمد. در حوزه فین‌تک‌ها چطور؟ بازار این حوزه بسیار بزرگ است و به اعتقاد من فین‌تک‌ها هم در ایران پتانسیل لازم برای یونیکورن شدن را دارند. اما به خاطر بخش قانون‌گذاری و موانعی که در این حوزه است کمی نگرانی برای تبدیل شدن فین‌تک‌ها به یونیکورن در ایران وجود دارد. اصلی‌ترین موانع بر سر راه شرکت‌های استارت‌آپی برای تبدیل شدن به یونیکورن چه عواملی است؟ چند عامل مختلف را می‌توان مانع در این زمینه معرفی کرد، اما یکی از خوبی‌های شرکت‌های استارت‌آپی این است که همیشه از مقررات چند پله...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۳ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۳ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2gt
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات
    سونیتا سراب‌پورنویسنده میهمان

      سال ۸۵ و با انتخاب رشته‌ دانشگاهی که نقشی در آن نداشتم وارد حوزه روزنامه‌نگاری شدم و حالا عاشق این کارم. ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌کنم؛ ۸ سال از این مدت به کار در تحریریه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران گذشت و با روزنامه‌های سرمایه، هم‌میهن، همشهری و اعتماد نیز همکاری داشتم. از سال ۹۷ مسیر فعالیتم تغییر کرد و در نهایت رسیدم به تحریریه پیوست.

      تمام مقالات

      0 نظر

      ارسال دیدگاه

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      *

      برای بوکمارک این نوشته
      Back To Top
      جستجو