skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات

به محبوبیت فکر نمی‌کنیم

سونیتا سراب‌پور نویسنده میهمان

۱۶ تیر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۱۲ دقیقه

شماره ۶۹

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

سروش قاضی‌نوری یکی از مدیرانی است که در دوران جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد این وزارتخانه شده و اکنون معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات است. او به واسطه جایگاهش چندان در رسانه‌ها حضور ندارد اما یکی از مدیرانی است که پیاده‌سازی طرح‌های مدیران ارشد وزارتخانه را بر عهده دارد. قاضی‌نوری، که پیش از این مدیر گروه فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس بوده، حدود شش ماه است که به عنوان مامور به خدمت از هیات علمی دانشگاه علامه به سازمان فناوری اطلاعات نقل مکان کرده است. بهانه گفت‌وگوی پیوست با او، تصویب آیین‌نامه نوآفرین در هیات دولت است. آیین‌نامه‌ای که وزارت ارتباطات بیش از یک سال بود تلاش داشت آن را در هیات دولت به تصویب برساند تا به واسطه آن، بخشی از مشکلات بیمه‌ای، مالیاتی و جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های استارت‌آپی را حل کند.

طرح نوآفرین از کجا شروع شد و چطور به هیات وزیران برای تصویب رسید؟ طرح نوآفرین از زمانی شروع شد که آقای ناظمی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات بودند و ایده نوشتن آیین‌نامه نوآفرین از آن زمان آغاز شد. با این ذهنیت که شرکت‌ها یا تیم‌های جوانی داریم که تا تبدیل شدن به یک شرکت واقعی فاصله زیادی دارند و یک استارت‌آپ کوچک هستند؛ اینها حتی از اینکه تبدیل به شرکت شوند می‌ترسند و نیاز به حمایت دارند. پس ما باید حمایت‌های اولیه‌ای از این استارت‌آپ‌ها انجام دهیم تا بزرگ شوند و به فرایند‌های عادی برسند. قانون‌های دانش‌بنیان خلأهای موجود در این بخش را مورد توجه قرار نمی‌‌داد. این ایده اخیراً در برخی کشورها مانند هند و چند کشور اروپایی مانند ایتالیا به صورت استارت‌آپ‌ اکت شکل گرفته است. ایشان یک طرح مفصل ۱۲ بسته‌ای تدوین کردند که «نوآفرین» یکی از این بسته‌های حمایتی بود. وزیر ارتباطات هم تلاش سیاسی زیادی کرده‌ بودند، شش وزیر و معاون رئیس‌جمهور هم پای نسخه اول آیین‌نامه نوآفرین را امضا کردند که مستقیم به صحن علنی هیات دولت برود و فرایند کمیسیون‌های دولت را طی نکند. چرا تصویب آن این‌قدر طول کشید؟ این نسخه در اردیبهشت سال گذشته به صحن هیات دولت رسید اما یکی از وزرا با این آیین‌نامه مخالفت جدی کردند که این طرح مواردی خلاف قانون دارد. ایشان اعلام کرده بودند بعضی از مطالبی که در این طرح آمده، نیازمند قانون است و درست هم گفته بودند. این آیین‌نامه از هیات دولت برگشته بود به کمیسیون تخصصی و این کمیسیون هم ایرادات خیلی زیادی به آن گرفته بود. در آبان‌ماه که به عنوان معاون وارد سازمان شدم، همان موقع این آیین‌نامه با ایراداتی که کمیسیون تخصصی گرفته بود به ما رسید. شروع کردیم با ذی‌نفعان و وزارتخانه‌های ذی‌نفع جلسه گذاشتن و کلمه به کلمه ایراداتی که وجود داشت را رفع...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۶۹ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۹ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/24f
سونیتا سراب‌پورنویسنده میهمان

    سال ۸۵ و با انتخاب رشته‌ دانشگاهی که نقشی در آن نداشتم وارد حوزه روزنامه‌نگاری شدم و حالا عاشق این کارم. ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌کنم؛ ۸ سال از این مدت به کار در تحریریه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران گذشت و با روزنامه‌های سرمایه، هم‌میهن، همشهری و اعتماد نیز همکاری داشتم. از سال ۹۷ مسیر فعالیتم تغییر کرد و در نهایت رسیدم به تحریریه پیوست.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو