skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری:

بستر قانونی برای انحصارگری صدا و سیما وجود ندارد

سونیتا سراب‌پور نویسنده میهمان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۱۳ دقیقه

شماره ۵۷

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

«صدا و سیما نمی‌تواند بر اساس قانون‌هایی که در کشور در جریان است به سمت انحصاری که فعالان بخش خصوصی پخش آنلاین از آن نگران هستند برود.» این اظهاراتی است که مهدی یزدانی، مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری(یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت ارشاد)، بارها در گفت‌وگویی که با او انجام دادیم بر آن تاکید می‌کند. یزدانی متولی اصلی ساماندهی پخش ویدئویی در کشور را تنها این موسسه می‌داند و تاکید می‌کند این وظیفه‌ای است که از زمان آزادسازی ویدئو یعنی از نیمه اول دهه ۷۰ تاکنون به موسسه رسانه‌های تصویری سپرده شده. او هیاهوی پدیدآمده به دنبال مصوبه‌ای که هنوز در مجلس (قانون‌گذاری در حوزه صوت و تصویر فراگیر) هم تصویب نشده را برداشت‌های غلطی عنوان می‌کند که هر فردی می‌تواند از یک اتفاق داشته باشد. در گفت‌وگویی که بعد از هفته‌ها پیگیری میسر شد با او در خصوص قانون‌گذاری در حوزه VODها و آینده این فعالان در بازار، سیاست‌گذاری‌های موازی در این حوزه، و چرایی فعالیت سایت‌های غیرقانونی انتشار محتوا صحبت کردیم. یزدانی در این گفت‌وگو از سعید منظری معاون فناوری‌های نوین موسسه رسانه‌های تصویری خود نیز کمک گرفت. کسی که به گفته او از زمان شروع به فعالیت vodها در کشور در این حوزه مشغول بوده است.

بر اساس حکمی که از سوی رئیس سازمان سینمایی دریافت کردید یکی از ماموریت‌های اصلی شما ساماندهی فعالیت‌ سامانه‌های ویدئویی درخواستی (VOD) و ارائه مجوز در این خصوص است. به صورت مشخص موسسه شما چه اقدامی برای مدیریت فعالیت در این حوزه انجام می‌دهد؟ بر اساس اساسنامه و ماموریتی که سازمان سینمایی وزارت ارشاد بر عهده ما گذاشته، حمایت از حوزه نمایش خانگی به نحوی است که به بنیه اقتصادی سینمای ایران کمک شود. در دوره جدید که بحث VOD و IPTV مطرح شده بر اساس طرح جامع سازمان سینمایی موسسه رسانه‌های تصویری به عنوان بازوی حمایتی این سازمان سینمایی در حوزه نمایش خانگی قدم برمی‌دارد.در دوره‌های قبل موسسه رسانه‌های تصویری در حوزه ویدئو رسانه فعال بود به طوری که حقوق فیلم‌ها را خریداری، ‌تکثیر و توزیع می‌کرد اما الآن که اکثر این فعالیت‌ها در بخش خصوصی به خوبی انجام می‌شود و برخی به فضای مجازی منتقل شده نیاز به ساز و کار دیگر داشت که این ساز و کار از قبل در وزارت ارشاد پیش‌بینی شده بود. موسسه از سوی وزارت ارشاد ماموریت پیدا کرد از سال ۹۰ که در این حوزه شرکت‌های vod فعال شدند احکام حقوقی مشخص را تنظیم و پیشنهاد کند. این احکام نیز با توجه به تاثیرشان در اقتصاد سینمایی ملی کشور باید تنظیم و به وزارت ارشاد پیشنهاد می‌شد. تا به حال تا چه میزان بر اساس احکام و سیاست‌گذاری‌هایی با ورود بخش خصوصی به این صنعت موفق بوده‌اید؟ چرا که در حال حاضر ۱۹ vod مجوز فعالیت از شما دریافت کرده‌اند، اما در نهایت پنج vod با فاصله بسیار از همدیگر در این بازار مشغول کار هستند. کاملاً درست است؛ در حال حاضر کمتر از هفت موسسه از بین دارندگان مجوز مشغول فعالیت در بازار vod هستند و این کاملاً طبیعی است، چرا که تنها کسانی رشد می‌کنند و در این بازار ماندگار...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۷ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۷ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2o0
سونیتا سراب‌پورنویسنده میهمان

    سال ۸۵ و با انتخاب رشته‌ دانشگاهی که نقشی در آن نداشتم وارد حوزه روزنامه‌نگاری شدم و حالا عاشق این کارم. ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌کنم؛ ۸ سال از این مدت به کار در تحریریه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران گذشت و با روزنامه‌های سرمایه، هم‌میهن، همشهری و اعتماد نیز همکاری داشتم. از سال ۹۷ مسیر فعالیتم تغییر کرد و در نهایت رسیدم به تحریریه پیوست.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو