skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری:

استارت‌آپ‌ها نیاز به متولی ندارند

آرش برهمند تحریریه

۲۹ آذر ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۱۴ دقیقه

شماره ۵۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

ساختمان پر از گل و گیاه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جموری، در یکی از کوچه‌های دنج خیابان شیخ‌بهایی شمالی، جایی است که بعد از ماه‌ها پیگیری موفق می‌شویم با سورنا ستاری مصاحبه کنیم. مصاحبه‌ای درباره اکوسیستم استارت‌آپی کشور و نقش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در تولد یونیکورن‌های این اکوسیستم. برخلاف باور بسیاری که این معاونت را یکی از ضلع‌های تولی‌گری اکوسیستم استارت‌آپی کشور تلقی می‌کنند، ستاری در این گفت‌وگو تاکید می‌کند استارت‌آپ‌ها نیازی به متولی ندارند و خودشان می‌توانند سیستم را مدیریت کنند. هرچند این معاون رئیس‌جمهور یکی از مقدمات رسیدن به یونیکورن‌ها را ایجاد اکوسیستم مناسب کسب‌وکاری و نه تزریق پول به بازار عنوان می‌کند، اما انتقادی جدی نسبت به تعدد نهادهای متولی این حوزه نیز دارد. موضوعی که خروجی آن تاکنون چیزی جز موازی‌کاری و متضرر شدن کسب‌وکارهای موجود نبوده و می‌تواند مانعی جدی بر سر راه یونیکورن‌ها باشد. در ادامه شرح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دولت دوازدهم امیدوار است تا پایان این دوره در حوزه استارت‌آپ‌ها سه تا چهار تک‌شاخ در کشور داشته باشیم. به نظر شما با توجه به واقعیت‌های این حوزه، تا چه اندازه این هدف دست‌یافتنی است؟ سالی که من وارد معاونت علمی و فناوری شدم پروژه‌ای مطالعاتی به دانشجویان استنفورد و کسانی ‌که در سیلیکون‌ولی مشغول بودند سفارش دادم. نتیجه این مطالعات در قالب کتابی در سال ۹۴ توسط دانشگاه شریف منتشر شد. بحث اصلی آن این بود که چرا سیلیکون‌ولی فقط در آمریکا ایجاد شده است؟ چرا در دوبی نیست؟ جواب آن یک کلمه است: اکوسیستم. در سال‌های اخیر گمان می‌کردیم با اختصاص بودجه و وام مشکل اشتغال حل می‌شود. هنوز هم برخی از مسئولان کشور همین اشتباه را می‌کنند، در صورتی که سیستم آموزشی ما باید تغییر کند، باید به جوانان نحوه کارآفرینی را بیاموزیم. باید اکوسیستم را شکل دهیم. از بدو ورود به معاونت علمی و فناوری بحث من بر سر شکل‌دهی اکوسیستم بود. در معاونت علمی پول زیادی خرج نشده و بودجه ما از بودجه دانشگاه هم کمتر بوده است. هرچند سیاست‌هایی نیز در نظر گرفته شده است؛ مانند تشکیل صندوق نوآوری. مشکل ما در تشکیل اکوسیستم مشکل فرهنگی است. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم چون اکوسیستم نداریم با تشکیل تک‌شاخ فاصله زیادی داریم؟ ما در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، آموزش و در دانشگاه‌ها، مفاهیم جدیدی را تجربه می‌کنیم. دانشگاه‌های ما تغییر جهت داده‌اند. تعداد دانشجوی داخلی کشور نسبت به سال اول انقلاب ۲۷ برابر و تعداد دانشجوی خارجی نصف شده است. سوال اصلی این است که چرا این ۲۷ برابر شدن تعداد دانشجویان داخل کشور در GDP (تولید ناخالص داخلی) ما اثر نگذاشته‌‌اند؟ در هر کشوری وقتی ۲۰ درصد تعداد دانشجویان افزایش می‌یابد تاثیر آن چهار سال بعد در تولید ناخالص داخلی قابل مشاهده است. علت این مشکل همان بحث فرهنگی است که اشاره کردم. مدل ایجاد...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۳ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۳ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2gl
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو