skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

یک روز یک مدیر

نگاهی به مدیران جوانی که احتمالاً آینده بازار فناوری ایران را خواهند ساخت

۷ طلایی برای ۹۷

۶ اسفند ۱۳۹۶

آرش برهمند

شماره ۵۵

زمان مطالعه : ۱۵ دقیقه

جشنواره نوروزی آنر

نگاهی به مدیران جوانی که احتمالاً آینده بازار فناوری ایران را خواهند ساخت

۷ طلایی برای ۹۷

آرش برهمند تحریریه

۶ اسفند ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۱۵ دقیقه

شماره ۵۵

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

«یک روز، یک مدیر» طی قریب به ۶۰ شماره در داخل یا خارج از توالی ماهنامه پیوست نزدیک به سه هزار سال از عمر بازار فناوری اطلاعات ایران را روایت کرده است. این بخش که از روز نخست آمیخته به انتقاداتی بجا همچون روایت تک‌بعدی، اغراق‌آمیز و بیش از حد فردی بوده است این اقبال را نیز داشته که اعتماد بخشی اغلب خاموش از ستون فقرات بازار فناوری ایران را جلب و زندگی آنها را با رنگ و لعابی شخصی و فردی بازگو کند. این الگو همان‌گونه که اشاره شد هرچند خالی از اشکال نیست ولی پایه‌گذار سنتی شده که اکنون کم و بیش بسیاری از نشریات و رسانه‌های جوان‌تر و شاید جوان‌گرایی کرده در پی تکرار آن هستند. روایتی شفاهی از بزرگانی که مغفول یا محدود مانده‌اند یا دست‌کم بخشی از چهره انسانی و حرفه‌ای‌شان در تاریکی مانده است. یک روز، یک مدیر مدافعان و منتقدان سرسخت خودش را دارد، اما یک حقیقت آماری درباره آن قابل انکار نیست؛ اعداد دروغ نمی‌گویند و میانگین سنی این ۵۷ مدیر بیش از ۵۴ سال است. پس در بازاری که هر صدم ثانیه‌اش جهشی در داده‌ها و ابداعات است روایت شفاهی ماهنامه پیوست بیش از نیم قرن قدمت دارد. نمی‌توان کتمان کرد که شکافتن تاریخ و دوختن دوباره آن در کلافی نوشتاری بخشی از ذات این بخش با نوشتار طولانی‌اش و عکس‌های خاک‌خورده‌اش است، ولی در عین حال این نکته نیز قابل انکار نیست که کسانی با قریب به یک دهه فعالیت هم باز می‌توانند با شتاب این بازار نه تنها پیشکسوت که آینده‌ساز بازار فناوری ایرانی باشند. در آستانه سال ۹۷ بار دیگر پیوست را ورق زدیم تا هفت مدیر جوانی را که با ریشه در همین خاک فناوری ایران احتمالاً خواهند توانست آینده گرایش فناوری در ایران را برای همیشه تغییر دهند باز بشناسیم و آنچه پیش روی شماست برداشتی است آزاد از آینده‌نگری انسان‌گرایانه پیوست. فقط در نگاهی اجمالی به این لیست دو نکته را می‌توان در جریان این استارت‌آپ‌های توسعه‌یافته و موسسان بااستعداد آنها دید؛ از یک سو بیش از نیمی از لیست محصول یک جریان کارآفرینانه خانوادگی هستند و به این ترتیب نمی‌شود و نباید نقش و حمایت خانواده‌های صنعتگر و بازرگان ایرانی را در توسعه طبیعی این بازار نادیده گرفت که محمدی‌ها، شکوری‌ها و صادقیان‌ها فقط بخشی از آن هستند. از سوی دیگر بیش از نیمی از این کسب‌وکارها توسط سرآوا به صورت مستقیم و غیرمستقیم خریداری شده‌اند که نشان می‌دهد این صندوق سرمایه‌گذاری در درک اهمیت عامل انسانی بسیار موفق عمل کرده است. خلاصه اینکه این بخش درست شش سال پیش با عنوان «جنون مقدس» آغاز شد تا اشاره‌ای باشد بر این سخن تحسین‌شده ماهاتما گاندی: «تنها کسانی که آن‌قدر مجنونند که گمان برند می‌توانند جهان را تغییر دهند آن را تغییر خواهند داد.» این است هفت‌سین مجنونان مقدس ماهنامه پیوست.

  کمتر مدیری در کل تاریخ فناوری ایران به اندازه حسام آرمندهی دارای سبکی نزدیک به نمونه‌های کلاسیک دره سیلیکونی است: قدرتمند، صریح، سریع، بی‌ملاحظه، تی‌شرت‌پوش، بدخلق و بی‌محابا. طی پنج ‌سال اخیر آرمندهی با قاطعیت تمام کافه‌بازار را نه تنها از یک اتاق پنج‌نفره در حاشیه دانشگاه شریف به ساختمانی بلندمرتبه با صد و اندی کارمند و توسعه‌دهنده در سعادت‌آباد برده است بلکه توانسته شرکتش را در کنار دیجی‌کالا و آپارات به یکی از قطب‌های توسعه کسب‌و‌کارهای جدید در ایران تبدیل کند. هوشمندی و استقلال حسام در پرهیز از رفتن زیر بلیت یک سرمایه‌گذاری خاص و توسعه شرکتش به حوزه‌ تبلیغات، بازی، آگهی‌های طبقه‌بندی‌شده و پرداخت الکترونیکی یا حتی نقشه‌های هوشمند باعث شده است که نام رسمی شرکتش «هزاردستان» معنایی کنایی پیدا کند. حتی زمزمه‌هایی از حضور این شرکت در بازی پیام‌رسان‌های بومی هم شنیده می‌شود. آرمندهی هوشمندانه از هرگونه درگیری در بیرون از بازارهای مستقیمش پرهیز کرده است. تا همین چند ماه پیش در هیچ بازی صنفی‌ای حضور نداشت. از رفتن روی صحنه نمایش‌های مالوف استارت‌آپی دوری می‌کند و حتی در داخل شرکتش هم با تقسیم شرکت به واحدهای تجاری مستقل توانسته از درگیری‌های غیرضروری در جهت توسعه کسب‌وکارهای رو به افزونش پرهیز کند. رابطه پیچیده حسام با سرآوا الگوی منحصربه‌فردی از حفظ استقلال در عین بهره بردن است که به ندرت در میان استارت‌آپ‌های ایرانی دیده می‌شود. سرکشی ذاتی و الگوبرداری‌اش از همتایان بین‌المللی سبب شده است که این دانش‌آموخته شریف و گریخته از دانشگاه چالمرز هرگز بخشی از یک بازی بزرگ‌تر سیاسی یا اقتصادی قلمداد نشود. چندی پیش آرمندهی خبر از سرمایه‌گذاری ۳۸ میلیون یورویی در مجموعه‌اش در ازای ۱۰ درصد سهام هزاردستان داد که خودش گویای نسبی ارزش فعلی این استارت‌آپ است. حضور رو به تقویتش در شبکه‌های اجتماعی فقط وقتی به چشم می‌آید که حس می‌کند باید از جامعه بزرگ کاربران کافه‌بازار به نفع...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۵ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۵ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/3aa
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو