skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

گره‌ای باز نشد

۷ اسفند ۱۳۹۵

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

شماره ۴۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

همه منتظر بودند تا یک دستورالعمل آنها را از سرگردانی درآورد، دستورالعملی که قرار بود مشخص کند برای فعالیت در حوزه تجمیع‌کنندگان قرار است حرف آخر را مرکز توسعه تجارت ‌الکترونیکی بزند یا بانک مرکزی. انتظارها تقریباً پس از یک سال به نتیجه رسید و درست در اوج صحبت کردن در مورد حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فین‌تک، دستورالعملی منتشر شد که همه فعالان این بخش را متعجب کرد.
درست است که دیگر زمان انتظار به سر آمده بود، اما نتیجه آن ‌چیزی نبود که مدیران در این دوره زمانی اینجا و آنجا نوید آن را می‌دادند. در واقع صورت‌مساله حل‌نشده باقی مانده بود و هیچ کس به این سوال پاسخی نداده بود.
زمانی که بحث صدور مجوز برای تجمیع‌کنندگان خدمات پرداخت مطرح شد، بسیاری با این بهانه که آنها مجوزهای لازم را ندارند، تصمیم به مسدود یا محدود کردن فعالیت آنها گرفتند، اما برخی از آنان که شفاف‌تر عمل می‌کردند تصمیم گرفتند مجوزهای لازم برای فعالیت‌شان را دریافت کنند. وقتی به سراغ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی رفتند، آنان اعلام کردند چون فعالیت‌شان مربوط به حوزه مالی کشور است، باید مجوز خود را از بانک مرکزی بگیرند، وقتی هم که سراغ بانک مرکزی رفتند مدیران آنجا گفتند فعالیت شما مجازی است و باید سراغ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بروید.
آنها هر روز از این سازمان به آن مرکز می‌رفتند. در نهایت اعلام شد: صبر کنید تا دستورالعملی صادر و نحوه فعالیت شما مشخص شود.
حال این دستورالعمل مشخص شده و قرار است اجرایی شود، اما هنوز فعالان این حوزه هم به دریافت مجوز از بانک مرکزی نیاز دارند و هم از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی. اگر قرار بود چنین فرایندی طی شود، چه لزومی به صرف این مدت‌زمان و هزینه‌های برگزاری جلسات و غیره بود؟
از ابتدا بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام می‌کردند هر کدام بخشی از مجوز را صادر می‌کنند و این زمان را صرف ساز و کار داخلی خود می‌کردند تا فرایند صدور مجوز را مشخص کنند. در شرایط فعلی فرایند صدور مجوز از سوی بانک مرکزی مشخص نیست و اگر تجمیع‌کنندگان بخواهند برای دریافت مجوز اقدام کنند، مشخص نیست باید به کدام بخش از بانک مرکزی مراجعه و چه مجوزی دریافت کنند. اگر قرار است بانک مرکزی به آنها مجوز دهد، تفاوت‌شان با PSPها چه خواهد بود؟ اینها سوالاتی است که در این دستورالعمل بی‌جواب مانده‌اند.
از سویی بانک مرکزی اعلام می‌کند تصمیمی برای صدور مجوز جدیدی ندارد و شرکت‌ها باید بتوانند با حفظ چارچوب‌ها و قوانین کلی بانکداری فعالیت کنند.
در چنین شرایطی هنوز تجمیع‌کنندگان پرداخت نمی‌دانند چه آینده‌ای در انتظارشان است. آیا به زودی فعالیت‌شان متوقف خواهد شد؟ آیا مجوز جدیدی برایشان صادر می‌شود؟ اما همه آنان بر موضوعی اتفاق نظر دارند: این دستورالعمل سعی در سنگ‌اندازی داشته تا هموار کردن مسیر فعالیت، برخلاف وعده‌هایی که تاکنون داده شده است

این مطلب در شماره ۴۳ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۴۳ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/wf
مهرک محمودی؛ قائم‌مقام سردبیر ماهنامه پیوست؛ ۳۵۰ خدمت الکترونیکی

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو