skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

پیاده در خانه آخر

آرش برهمند تحریریه

۱۸ مهر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

شماره ۷۱

تاریخ به‌روزرسانی: ۲ بهمن ۱۳۹۸

لازم نیست حتماً شطرنج‌باز قهاری باشید که بدانید وزیر قدرتمند‌ترین مهره بازی است. شاید روی کاغذ شاه، اسم دهان‌پُرکن‌تر و نقش سرنوشت‌ساز‌تری در تعیین باخت و برد داشته باشد، اما در واقع این قدرت مانور بالای وزیر است که به او اجازه می‌دهد عمودی و افقی و قطری حرکت کند و بتواند سرنوشت‌ بازی را به نفع شاه آسیب‌پذیر و دست‌وپابسته تغییر دهد.
وزیر جوان ارتباطات ایران هم به خوبی از اهمیت قدرت مانور خودش آگاه است و هر از گاهی اگر سایر مهره‌ها، چه همرنگ و چه در رنگ مقابل، کوشیده‌اند میدان مانورش را محدود کنند، او از حمله ابایی نداشته. وزارتی که به او ارث رسیده در ذات خود میدان مانور بسیاری نداشت. دکمه فیلترینگ زیر دستش و در واقع سیمش زیر پای دیگران است. توسعه اساسی زیرساخت شبکه کشور بودجه فربه‌ای می‌خواهد که این دولت رکود‌زده و تحریم‌زده ندارد و در بافت عمیق حاکمیت جوان‌گرایی فراتر از یک ژست نیست. سایه سنگین سابقه امنیتی شانس محبوبیت اولیه را هم از او گرفته بود. این شد که وقتی دید فضای حرکت عمودی و افقی بسته است، این بار قطری حرکت کرد.
می‌گویند مهره وزیر در شکل تاریخی خودش چندان مهره قدرتمندی نبوده و حتی قرار بوده بیشتر در کنار شاه ملکه باشد، اما جایی یک آدم جاه‌طلب‌تر به این نتیجه رسیده که بدون یک مهره همه‌کاره بازی جذاب نیست. وزیر ارتباطات ایران در خلق کردن بازی خودش استاد است ولی بی‌عیب نیست. پرنده آبی خوشبختی از توییتر روی شانه‌اش نشست و دست روی فراگیرترین جریان مردمی بازار فناوری اطلاعات ایران گذاشت: استارت‌آپ‌ها. کار این بخش هم با استفاده درست از ظرفیت‌های فعلی شبکه و قانونی راه می‌افتد و نیاز به خاصه‌خرجی ندارد، هم چون درون‌مایه‌اش موفقیت فردی و امید اجتماعی برای طبقه نخبه است، یک زمین بازی مشترک بین او و دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها خلق می‌کند. نسلی که بیشتر از آنکه به اندازه نیاکان خود آرمان‌خواه باشند، تحول‌طلب هستند و اینجاست که #آینده-‌روشن معنا پیدا می‌کند.
گواه بازی قدرتمند سیاسی وزیر فعلی این است که شما به ندرت از داخل بازار و صنعت فناوری اطلاعات صدای مخالف قدرتمند و رادیکالی برای او در سطح راهبری پیدا می‌کنید اما مخالفان سرسختی در فضای سیاسی عمومی دارد. پس شما در کنار بلوغ وزیر ارتباطات، ظهور یک پدیده سیاسی را شاهد هستید. معدود ایراداتی را هم که به راهبرد روابط عمومی شخصی وزیر وارد می‌کنند می‌توان با این استدلال خط زد که وزیر جوان ناگزیر باید در شبکه‌های اجتماعی جوانانه برخورد کند و همه اینها در نهایت باعث شده او جایش را در صدر اخبار، رزرو نگه دارد.
ختم کلام یک برداشت شخصی است از شطرنج در سال‌های دور: سرسخت‌ترین مهره‌ها در هر بازی آنهایی هستند که وقتی پیاده به خانه آخر می‌رسند ترفیع پیدا می‌کنند. وقتی به جایش وزیر را داخل بازی بیاورید، دیگر راحت نخواهد باخت.

این مطلب در شماره ۷۱ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۷۱ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/3bc
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو