skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

زندگی پشت پرده شک

۱۴ مهر ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۲ دقیقه

شماره ۸

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

نزدیک به یک دهه در نشریه‌ای کار می‌کردم که سرانجام پس از سال‌های متمادی به دلایل مختلف مجبور به ترک آنجا شدم. بعد از گذشت مدت بسیار کوتاهی وقتی آن نشریه را ورق می‌زدم دیگر هیچ ردی از خودم در آنجا نمی‌دیدم، دیگر نه صفحه‌بندی‌ شبیه سابق بود و نه نگارش متن‌ها، انگار باید هر چه از ما در آنجا مانده بود پاک می‌شد، چه خوب، چه بد! همه با یک پاک‌کن پاک شدند. دیگر در شرایط فعلی در آن نشریه هیچ چیز آشنایی نمی‌بینم. در این یک سال گذشته با خودم فکر می‌کردم چرا باید هر آنچه بود نیز از بین برود. چه خوب و چه بد! اما وقتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح تلکام اعلام کرد:«وضعیت ICT کشور را به هشت سال قبل بازمی‌گردانیم.» به پاسخ سوالم رسیدم.
هر چند منظور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گذر از وقفه‌ای هشت‌ساله و سرعت بخشیدن به فناوری اطلاعات بود اما به نظر می‌رسید واژگانش را به درستی انتخاب نکرده چراکه محمود احمدی‌نژاد هم وقتی بر مسند قدرت نشست، در همان سال اول در بسیاری از مراسم رسمی اعلام می‌کرد:«وضعیت را به قبل از اصلاحات بازمی‌گردانم.»
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تقریبا همین مسیر را رفت. او در نیمه مهرماه در یک مصاحبه اختصاصی اعلام کرد طرح شبنم و ایران‌کد متوقف می‌شود بدون اینکه طرحی جایگزین آن پیاده شود؛ درست همین اتفاق هشت سال پیش نیز رخ داد. در وزارت بازرگانی آن زمان پروژه‌های امکان‌سنجی تجارت الکترونیکی (متا)، سامانه اطلاع‌رسانی جامع بازرگانی کشور و سامانه کدینگ کالا و خدمات و فعالیت‌ها و مرکز پیشگام تجارت الکترونیکی متوقف شدند و فقط مرکز صدور گواهی الکترونیکی با وقفه‌ای یک‌ساله به کار خود ادامه داد.
مدیرانی که پس از دوره اصلاحات بر مسند قدرت نشستند، این‌گونه تصور می‌کردند که هر چه مدیران پیشین انجام داده‌اند اشتباه است و باید طرحی نو دراندازند، تفکری که هم‌اکنون نیز غالب شده‌ است. اگر این تفکر ادامه داشته باشد پس از پایان این دولت نیز تمامی پروژه‌های اجراشده توسط دولت حاضر، توسط دولت آینده کنار گذاشته می‌شود و این دور ادامه پیدا می‌کند. در این صورت ما زنجیری خواهیم داشت که حلقه‌های آن شکسته‌است و هیچ کدام قادر به حفظ دیگری نیستند و توسعه ما متوقف می‌شود.
هر دولتی می‌تواند دیدگاه‌های خاص خود را داشته باشد و طبق آن دیدگاه‌ها عمل کند، هر گونه که خود می‌داند هدایت کشتی را بر عهده گیرد اما نباید به همه امور با دیده شک نگریست

این مطلب در شماره ۸ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۸ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1kp
مهرک محمودی؛ قائم‌مقام سردبیر ماهنامه پیوست؛ ۳۵۰ خدمت الکترونیکی

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو