skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

زمان گرگ و میش

۷ خرداد ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

شماره ۲۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

امسال شهرداری برای صدور مجوزهای طرح ترافیک سالانه از عادت همیشگی خود که انتشار برچسب‌های مخصوص برای شیشه اتومبیل بود، پیروی نکرد. بلکه کارتی صادر کرده که مشخصات دارنده خودرو و خودرو در آن ثبت شده و این کارت در سایر ترمینال‌های حمل و نقل شهری قابل استفاده است. در اصل دارندگان خودرو دارای طرح ترافیک می‌توانند از آن به عنوان کارت بلیت اتوبوس یا مترو استفاده کنند، علاوه بر اینکه این کارت اگر کمتر برای ورود به حوزه طرح ترافیک مورد استفاده قرار گیرد، به دارنده کارت جایزه‌ای تعلق می‌گیرد و کارتش برای استفاده از خطوط حمل و نقل عمومی شارژ می‌شود.
در اصل شهرداری با اجرای این پروژه به صورت خیلی زیرپوستی به دنبال پیاده‌سازی پروژه کیف پول الکترونیکی خود است؛ پروژه‌ای که مدت‌ها به دلیل مخالفت بانک مرکزی به تاخیر افتاده است. در شرایط فعلی شهرداری تهران با همکاری بانک شهر بسیاری از حوزه‌های حمل و نقل شهری را تحت پوشش کیف پول الکترونیکی خود قرار داده است و اگر پروژه تاکسی‌هایش نیز نهایی شود به نظر می‌رسد استفاده از این کارت‌ها گستره بزرگی از شهروندان را تحت پوشش خود قرار خواهد داد و این سوال باقی می‌ماند که آیا دیگر نیازی به کیف ‌پول الکترونیکی خواهد بود؟
در اصل شهرداری تهران با امکاناتی که در اختیار داشت توانسته است کیف‌ پول الکترونیکی مورد نظر بانک مرکزی را دور بزند و با واسطه قرار دادن بانک شهر به عنوان بانک عامل تحت قراردادش پروژه مورد نظر خود را پیش ببرد و بخشی از نیازهای خود و البته شهروندان را پوشش دهد. تعلل بانک مرکزی در تدوین و ابلاغ آیین‌نامه کیف پول موجب شده بخش‌های مختلف کشور و کاربران اصلی کیف ‌پول الکترونیکی هر یک به فراخور نیاز خود، شکلی از این طرح را پیش ‌برند و نیاز خود را پوشش دهند و در جایی که بانک مرکزی قدرت کافی نظارت بر آن را داشته، آنها را با خود هماهنگ کرده و اگر از قدرت کافی برخوردار نبوده آنان توانسته‌اند پروژه را به گونه‌ای که خود می‌خواستند، پیش برند.
در این میان هر چند به ظاهر بخشی از نیازهای مردم پاسخ داده شده که البته همین‌طور است اما در صورت تعلل بیشتر بانک مرکزی در تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌های مورد نظر به تدریج قدرت انحصاری در اختیار کسانی که این خدمات را به تدریج ارائه داده‌اند، قرار می‌گیرد و بخش خصوصی که از حمایت بخش‌های مختلف برخوردار نیست و برای انجام طرح‌های خود منتظر مجوزهای لازم از بانک مرکزی می‌ماند، بازار رقابتی خود را از دست می‌دهد و بازار خدمات در انحصار کسانی خواهد ماند که از این زمان گرگ و میشی هوا استفاده کرده‌اند. از سویی بانک مرکزی نیز برای انجام وظایف نظارتی خود با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد

این مطلب در شماره ۲۳ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۲۳ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1ui
مهرک محمودی؛ قائم‌مقام سردبیر ماهنامه پیوست؛ ۳۵۰ خدمت الکترونیکی

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات
برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو