skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

ورودی

امین امیرشریفی نویسنده میهمان

دو روی سکه تحریم

امین امیرشریفی
نویسنده میهمان

۲۸ شهریور ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

شماره ۵۰

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ مهر ۱۳۹۸

خبر داغ این روزهای صنعت موبایل در ایران حذف شماری از برنامه‌های ایرانی از گوگل‌پلی و اپ‌استور است. این برخوردها از سوی کشورها و شرکت‌های خارجی- که برای مردم ما تازگی هم ندارد- چه تاثیری در راه توسعه فناوری در ایران دارد؟

از یک سو دیدن صفحه‌ای که می‌گوید «شما به دلیل محدودیت‌هایی که برای کشورتان وجود دارد از استفاده از این سرویس محرومید» سبب ناراحتی همه ما می‌شود. بخصوص دوستداران تکنولوژی که همواره مشتاق استفاده از آخرین ابزارهای هوشمند هستند و علاقه‌مندند از آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی در جهان بهره‌مند شوند. اما در سوی دیگر این اتفاق توسعه بیشتر صنعت داخلی و رشد و پیشرفت محتوا در کشور قرار دارد.

در بخش اپلیکیشن‌های موبایل وضعیت صنعت داخلی چطور است؟ چقدر نیازمند محصولات خارجی هستیم و در کجای مسیر قرار داریم؟

کافه‌بازار خود از دل همین تحریم‌ها، مسدودسازی ارائه خدمات توسط گوگل به مردم ایران و نادیده گرفتن کاربران و توسعه‌دهندگان ایرانی کارش را آغاز کرد و اکنون توانسته است در کنار سرویس گوگل‌پلی و با رقابت داخلی و خارجی موجود به مرز ۳۴ میلیون کاربر برسد. در کنارش صنعتی شکل گرفته است که در آن بیش از ۳۰ هزار تیم درگیر توسعه محتوا، تولید بازی و برنامه هستند. صنعتی بومی که در آن بیش از ۱۲۰ هزار اپلیکیشن به کاربران ارائه شده و مورد استقبال آنها قرار گرفته است؛ اپلیکیشن‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی مردم کشور.

نکته‌ امیدبخش اینجاست که با توسعه‌ دانش و فناوری و با وجود نخبگان و تحصیل‌کردگان خوش‌فکر ایرانی، خدمات ارائه‌شده در حوزه فناوری اطلاعات در گرو تغییر سیاست‌ها و رویکرد کشورها و شرکت‌های خارجی نیست. امروز در وضعیتی هستیم که هر خدمتی در حوزه فناوری اطلاعات از سوی شرکت‌های بین‌المللی به روی مردم ایران مسدود می‌شود، تیم یا شرکتی در داخل کشور برای ارائه آن به مردم ایران دست‌به‌کار می‌شود. اکنون شرایط و پویایی این صنعت در داخل به حدی رسیده که رقابت داخلی نیز برای این قبیل سرویس‌ها بسیار شدید است و دست ما در داخل کشور برای ارائه این خدمات به مردم بسته نیست.

ما و دیگر فعالان این صنعت در حوزه تصمیمات و مسائل سیاسی تاثیری نداریم، اما خودمان و مردم کشورمان از توسعه فناوری در کشور استقبال و برای آن تلاش می‌کنیم. در این راه اگر همکاری‌های خارجی وجود داشته باشد، ممکن است هر دو طرف از آن بهره‌مند شویم و در غیر این صورت خودمان پیش می‌رویم و هر روز سرویس بهتری به کاربران ارائه می‌دهیم.

قطعاً با تلاش بیشتر فعالان این حوزه در داخل کشور و همراهی مسئولان کشور برای برداشتن موانع از پیش پای فعالان صنعت، پیشرفت‌های بیشتری به دست خواهد آمد و کمتر جای خالی محصولات خارجی را احساس خواهیم کرد. با این شرایط راه ورود و فعالیت مجدد این شرکت‌های بین‌المللی به بازار ایران در آینده و جلب دوباره اعتماد مردم برای آنها نیز بسیار دشوارتر خواهد شد

این مطلب در شماره ۵۰ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۰ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/ol

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو