skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

حمایت با کدام روش

میثم قاسمی تحریریه

۲۹ مرداد ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۲ دقیقه

شماره ۲۶

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

ماه گذشته فهرستی از کالاهای خارجی که خرید آنها برای دستگاه‌های دولتی ممنوع است، اعلام و به 124 قلم قبلی اضافه شد. این اقلام ممنوعه در اغلب موارد از محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند و بهانه این ممنوعیت، وجود کالاهای مشابه تولید داخل است. در همین حال طی سال جدید دولت به بهانه حمایت از تولید داخل، تعرفه گمرکی برخی از اقلام بخش ICT را اضافه کرد.
چنین سیاستی سال‌هاست از سوی دولت دنبال می‌شود و هر گاه اجرای آن اندکی کمرنگ شده، فعالان بخش خصوصی فریاد برآورده‌اند که از تولید داخل حمایت نمی‌شود.
صنعت ICT نیز مدتی است همین روش را در پیش گرفته است. افزایش ناگهانی تعرفه واردات گوشی تلفن همراه در سال‌های گذشته به نام حمایت از تولید داخل، تنها جیب عده‌ای دلال را پر کرد و بر حجم قاچاق افزود و البته در کنارش برخی برندهای ناشناخته چینی در داخل کشور مجدداً بسته‌بندی شدند و به اسم تولید داخل به فروش رفتند (یا شاید نرفتند).
حاصل کار هر چه بود، تولید گوشی تلفن همراه در داخل نبود و آنها نتوانستند سهم قابل توجهی از بازار داخلی را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که از تولد برخی برندهای نام‌آشنای جهانی این حوزه حتی دو دهه نیز نمی‌گذرد ولی آنها توانسته‌اند اکنون سهم مناسبی از این بازار کسب کنند.
اقتصاددان‌های معتقد به مکانیسم بازار می‌گویند تعرفه واردات باید کاهش یابد تا به‌ کارفرمایان فشار بیاید و آنها نیز برای ساده‌سازی فضای کسب ‌و کار به دولت فشار ‌آورند؛ اما صنایع ما به ‌جای اینکه برای بهبود فضای کسب ‌و کار به دولت فشار بیاورند، راضی به افزایش تعرفه می‌شوند تا بدین وسیله زیان خود را جبران کنند.
نتیجه سیاست افزایش تعرفه‌ها را می‌توان به خوبی در صنعت خودروسازی کشور مشاهده کرد؛ صنعتی که مانند بچه‌ای لوس و بی‌هنر، چند دهه پس از آغاز فعالیت، اکنون تابوت‌های چرخ‌دار را به نام خودرو با بیشترین قیمت به مردم می‌فروشد و مردم هم چاره‌ای جز خرید ندارند.
اما کشورهایی مانند روسیه، هند، چین و ترکیه اکنون پس از سال‌ها بسته نگه داشتن اقتصاد خود، به سوی مکانیسم‌های بازار آزاد روی آورده‌اند و البته نتیجه آن نیز برای همگان قابل مشاهده است.
حمایت از تولید داخل امر پسندیده‌ای است؛ اما روش اجرای آن ممنوعیت ورود یا خرید کالاهای خارجی نیست. چنین روشی حتی در کوتاه‌مدت نیز فایده‌ای به دنبال ندارد

این مطلب در شماره ۲۶ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۲۶ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1rc
میثم قاسمیتحریریه

    سال ۸۱ رشته مهندسی را رها کردم به شوق روزنامه‌نگاری. از همان سال تاکنون، در حوزه‌های مختلفی مانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، ورزشی و... در رسانه‌هایی مانند همشهری، حیات‌نو، توسعه، عصر ارتباط و... کار کرده‌ام. از میانه سال ۹۲ و پس از حدود ۳ سال دوری از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به پیوست آمدم و دوباره روزنامه‌نگار این رشته شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو