skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

ترک تشریفات یک بازار

آرش برهمند تحریریه

۱۳ شهریور ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

شماره ۴۸

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

شرکت خدمات انفورماتیک نه فقط در مقام قیاسی ادبی که در عمل هم رخش سرکش بازار فناوری اطلاعات ایران است. سمند خوش‌قد و بالایی که در همان ابتدا نه تنها کم و بیش بلافاصله سوار و موسسش را بر زمین زد که طی این دو دهه و اندی توانسته تقریباً هر دولت و هر نگرش و هر رئیسی را تاب بیاورد و به یکه‌تازی در دشت فراخ فناوری‌های بانکی ایران ادامه دهد.

خدمات انفورماتیک تا حالا به هیچ سواری واقعاً رکاب نداده است. وقتی در بدو تاسیسش سخن از شبکه بانکی مبتنی بر مخابرات به میان آمد، از زیر افسار ارتباطات کشور به مدد فناوری‌های ماهواره‌ای گریخت. وقتی حرف از کوچک شدن و رام کردنش به میان آمد، دست به تاسیس نیم دو جین شرکت با خانواده‌ای چند هزار نفری زد و وقتی سخن از رقابت به میان آمد، به آخور همیشه پرآب امنیت پناه برد. حالا این شرکت دیگر اسبی با نعل‌های آهنین است که یک پایش در حاکمیت و یک پایش در رقابت، یک پایش در امنیت و یک پایش در نظارت است. خودش محصول تولید می‌کند، سرویس ارائه می‌دهد، نظارت می‌کند و حکم می‌دهد. سایر واحد‌های فناوری بانک‌ها،‌ شرکت‌های پرداخت، توسعه‌‌دهندگان نرم‌افزار و حتی مدیران بیرون از شرکت خدمات هم فقط از دور می‌بینند که این اسب سرکش چگونه شادمان یال‌هایش را در میان بادهای تراکنش ایرانی به رقص درمی‌آورد. گویی ذات این موجود آزاد لگام خوردن نیست.

اما چرا ماهنامه پیوست و سایر رسانه‌‌ها باید در بازاری که عملاً هیچ بازیگری واقعاً رها و خصوصی نیست در پی بازشناسی این سمند بی‌رکاب باشند؟ شاید باید پاسخ را در این جواب جست‌وجو کرد که شرکت خدمات انفورماتیک حتی بیشتر از یک غول یا ابرشرکت، نماد یک حقیقت در بازار بسته است. شرکت خدمات انفورماتیک با سایر بازیگران بازار بانکی ایران همان می‌کند که آنها خود سال‌هاست با بازار فناوری کرده‌‌اند. انبوه شرکت‌های بانک صاحب،‌ پروژه‌‌هایی که هرگز به دست بخش خصوصی نمی‌رسند و مناقصه‌هایی که ترک تشریفات می‌شوند بخشی از سنت بازار بانکی ایران در مواجهه با بازار فناوری است و در این میان عجیب نیست که پول این بخش، به عنوان مترقی‌ترین بخش فناوری اطلاعات ایران، به ندرت واقعاً وارد شریان بازار فناوری اطلاعات کشور شده. کسانی در پی رکاب خوردن شرکت خدمات انفورماتیک هستند که خود به ندرت رکاب داده‌اند و از این رو شاید رام‌ کردن این اسب سرکش نه فقط پایان یک انحصار، که شروعی جدید برای یک بازار باز‌تر و به‌روزتر باشد. با ما همراه باشید

این مطلب در شماره ۴۸ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۴۸ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/pn
آرش برهمندتحریریه

    روزنامه‌نگاری را از ابراراقتصادی شروع کردم و مدت کوتاهی در شرق، همشهری نوشتم و در برنامه‌های تلویزیونی فناوری اطلاعات کار کردم. در مورد فناوری و تاثیرش بر زندگی و کسب و کار می‌نویسم و تاریخ شفاهی و استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های مورد علاقه من هستند. معتقدم رسانه پل مهمی است میان انسان‌ها، تصمیم‌سازها و کسب و کارهای جهان امروز.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو