skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی:

گمرک مرزبان است نه مسئول

۲۸ شهریور ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۱۴ دقیقه

شماره ۷۰

تاریخ به‌روزرسانی: ۶ بهمن ۱۳۹۸

مصاحبه‌ای که می‌خوانید نتیجه تقریباً سه ساعت گفت‌وگو با علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، است. گفت‌وگویی که بارها با تماس وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پیگیری موضوع یکی از سامانه‌های متصل به سامانه جامع تجارت قطع شد. تماس وزیر در طول زمان مصاحبه و پیگیری و الزام او به نتیجه دادن و اتصال آن سامانه و رفع مشکل با سامانه جامع تجارت نشان از اهمیت سامانه‌ای می‌دهد که می‌تواند آینده تجارت کشور را متحول کند. سامانه‌ای که اگر گمرک نیز به آن متصل شده بود شاید تاکنون بسیاری از فرایندهای باقیمانده‌اش نیز اجرایی شده بود. دعوای گمرک و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای زمامداری پنجره واحد تجاری کشور موضوع جدیدی نیست. هر کدام از این بخش‌های اقتصادی کشور خود را زمامدار پنجره واحد می‌دانند و همین اختلاف موجب شده سامانه جامع تجارت همیشه با یک بحران تبادل اطلاعات با گمرک مواجه باشد، فرایندهایی که تا زمان گمرک الکترونیکی مبادله می‌شوند اما ناگهان با یک گپ روبه‌رو می‌شوند.

اعلام کرده‌اید که سامانه جامع تجارت راه‌اندازی شده است، اما هنوز فرایندهای تجاری کشور ساده‌تر نشده‌اند؟ سامانه جامع تجارت منظومه‌ای از سامانه‌‌هاست که هر کدام بخشی از سامانه تجارت را مدیریت می‌کنند و اجرای بخشی از فرایندهای تجاری را بر عهده دارند. چرخه تجاری کشور از فروشنده خارجی در مسیر تجارت آغاز و به یک مصرف‌کننده در سطح فروشگاه منتهی می‌شود. در اولین گام‌ها بازرگان باید کارت بازرگانی بگیرد و این مسیر با همکاری اتاق بازرگانی و وزارت صمت انجام می‌شود. پس از آن برای واردات کالا باید مجوز ورود کالا دریافت ‌کند و برای انجام این فرایند طبیعی است که باید اطلاعاتی را وارد کند؛ اطلاعاتی از قبیل اینکه چه کالایی را از چه گمرکی و به چه میزان می‌خواهد وارد کند و همزمان با انجام این کار ضوابطی نیز با آن چک می‌شود؛ یعنی مشخص می‌شود که برای واردات کالا باید از چه دستگاه‌هایی مجوز بگیرد یا چه خصوصیاتی حتماً باید چک شود. چه تعداد دستگاه مجوزدهنده به سامانه متصل است؟ ۲۳ دستگاه کلان در فرایند صدور مجوز مشارکت می‌کنند. پس از دریافت مجوزهای لازم برای واردات، «تامین» یکی از موضوعاتی است که این روزها اهمیت ویژه‌ای دارد. اتفاقاً سامانه جامع تجارت به سامانه جامع ارزی کشور متصل است و امکان تامین ارز از انواع روش‌های تامین ارز نیز مهیاست. بازرگان نیز پس از دریافت مجوزهای لازم وارد فرایند تامین ارزی می‌شود و از این طریق فروشنده خارجی خیالش راحت می‌شود که پول حتماً به دستش خواهد رسید. پس از آن فروشنده کالا، کالا را به گمرک کشور خودش- که از دید ما گمرک مبدأ است- ارسال می‌کند، تشریفات گمرکی آن روی این کالا طی می‌شود، سپس از طریق حمل بین‌الملل وارد یکی از گمرک‌های کشور می‌شوند و عملیات گمرکی روی آن انجام می‌گیرد. گمرک نیز پس از ارزیابی کالا و مطابقت اسناد با یکدیگر و در نهایت...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۷۰ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۷۰ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/38h

2 نظر

  1. چرا بعد چند سال جلسه و بحث و ورود مقامات متعدد به موضوع و مقصر دانستن گمرک، باز هم مسئولین گمرک در سمت های خود باقی هستند و هیچ برخوردی اعم از برکناری و یا قضایی با انها نشده است. ایا جدا از هیاهوی رسانه ای حق با گمرک است؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو