skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

کمبود نیروی انسانی چالش مهم کسب و کارهای گیلانی اعلام شد

تحریریه پیوست

۳ آبان ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۶ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

شرکت‌کنندگان پنلی در جشنواره «هفت شهر وب و موبایل ایران» با عنوان «بررسی چالش‌های اکوسیستم استارت آپی» عدم اعتماد به نفس در تیم‌ها و کمبود نیروی انسانی را دو چالش مهم کسب و کارهای استان گیلان اعلام کردند.

به گزارش پیوست، در رویداد «هفت شهر جشنواره وب و موبایل ایران» که در شهر رشت برگزار شد، پنلی با موضوع «بررسی مشکلات و چالش‌های استارت آپ‌ها» با حضور عطا خلیقی بنیان‌گذار اتاقک، بابک سهرابی، بنیان‌گذار جاجیگا، شایان شلیله بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل، فرشید کامور، هم‌بنیان‌گذار لوجنک، امین فرهنگ، بنیانگذار ایستگاه نوآوری برگزار شد.

شایان ‌شلیله، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران در این پنل در پاسخ به این سوال که در شهرهایی که جشنواره وب و موبایل را برگزار کردند، کسب وکارها با چه چالش‌هایی روبرو بودند، گفت:  «در ٣ شهری که تا الان برنامه برگزار کردیم، متوجه شدیم چالش‌هایی که در این شهرها وجود دارد با چالش‌های تهران متفاوت است و حتی برعکس است. یکی از نکات مثبت راه‌اندازی استارت آپ در شهرهای دیگر کاهش هزینه‌ها است.»

او یکی از چالش‌های راه‌اندازی کسب و کارها را کمبود منابع انسانی نامید و بیان کرد: «این چالش در همه شهرها وجود دارد. حتی در شرکت‌های بزرگ در تهران نیز مهاجرت نیرو به کشورهای دیگر رخ می‌دهد. در شهرهای کوچک نیز افراد تمایل به مهاجرت به تهران و شهرهای بزرگ دارند.» به گفته شلیله کسب و کارها باید نکات مثبت محلی در شهرهای خود را شناسایی و تقویت کنند و به خوبی از آن بهره برند.

فرشید کامور همچنین نبود افراد متخصص در استان گیلان را یکی از موانع استارت‌آپ‌ها نامید و گفت: «افراد متخصص در استان نمی‌توانند استعداد خود را شکوفا کنند و اولین گزینه آنها این است تا به تهران مهاجرت کنند یا در استارت‌آپی در تهران فعالیت کنند یا کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند.»

او ادامه داد:  «ما پتانسیل‌های بومی را نادیده می‌گیریم اما باید آنها را شناسایی کنیم و بهره ببریم نه اینکه افرادی خارج از استان از آن‌ها بهره ببرند.»

عطا خلیقی، بنیانگذار اتاقک نیز بیان کرد:  «در شهرستان‌ها این فکر وجود دارد که هرچقد از تهران دور باشند ایده و کسب و کار خاصی ندارند و مدام خود را با تهران مقایسه می‌کنند.» به گفته خلیقی نگرش کسب وکارهای شهرهای کوچک باید تغییر کند و تفاوت زیادی میان کسب و کارهای آنها با تهران وجود ندارد.

براساس گفته‌های خلیقی فکر اشتباهی است که کسب وکارهای شهرهای کوچک تصور می‌کنند باید هدفشان جامعه و شهر خودشان یا کشورشان باشد و محصولات بومی ارائه دهند. او پیشنهاد داد تا استارت‌آپ‌ها به ایده‌هایی بزرگتر از شهر و کشور خود فکر کنند.

امین ‎فرهنگ، بنیان‌گذار ایستگاه نوآوری چالش‌ کسب وکارها در استان گیلان را عدم اعتماد به نفس عنوان کرد و گفت: «ما فضای کار در گیلان راه‌اندازی و تصور می‌کردیم تیم‌ها استقبال می‌کنند. البته تیم‌ها درخواست دادند اما نیروی کار به تیم تبدیل نمی‌شود و بیشتر به صورت آزاد فعالیت می‌کنند یا تیم‌ها به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند.»

او ادامه داد: «به نظر من مشکل ساختاری است و تیم‌ها حس اعتماد به نفس ندارند. داستان موفقیتی که بچه‌‌های گیلان از آن الگو بگیرند، وجود ندارد. نمونه موفقیت کسب وکار در شهرمان کم داریم. بنابراین تیم‌ها جرات ریسک ندارند.»

بابک ‏سهرابی، بنیانگذار جاجیگا خلاف دیگران معتقد بود می‌توان حتی با وجود کمبود نیروی انسانی در شهرهای دیگر غیر از تهران کسب وکار  ایجاد و توسعه داد. او در این مورد بیان کرد: «مشکل منابع انسانی مشکل تمام کسب و کارهای ما درتمام کشور است. مشکل سیستم آموزش عالی ما است و نیروهای ما مهارت ندارند. وقتی استارت آپ شکل می‌گیرد و به موفقیت می‌رسد همه به سراغ آن‌ها می‌آیند. پس تنها باید فعالیت خود را شروع کنند. نیروهای متخصص باید ما را ببینند و الگو بگیرند و به شهرشان برگردند.»

به گفته سهرابی اعتماد به نفس از فعالیت و کار به دست می‌آید و افرادی که از سن کم وارد بازار کار شود و با بازار آشنا شود، جرات پیدا می‌کند.

او ادامه داد: «اگر الان در کشور مشکلاتی وجود دارد، نتیحه عملکرد خانواده‌های ماست. اگر قرار است در آینده مشکلی وجود نداشته باشد، به عملکرد ما بستگی دارد. تغییر باید از خود ما آغاز شود.»

دیوار به دنبال انحصار نیست

اشکان آرمندهی در این رویداد در پنل دیگری با عنوان «انتقال تجربه» با اشاره به داستان شکل‌گیری سایت دیوار گفت:  «ماجرای شکل گیری دیوار به ١٠ سال پیش بازمی‌گردد. در آن‌زمان  پسرعمویم حسام آرمندهی برای تحصیل به سوئد رفته بود و در سایتی شبیه دیوار آی‌پد خود را به فروش رساند. نسخه اولیه دیوار سال ٩١ طراحی و در سال ۹۲ دیوار به عنوان اولین پلتفرم خرید و فروش بومی وسایل و ارائه خدمات راه‌اندازی شد.»

او ادامه داد:  «آغاز کار ما با روزانه ۵٠ آگهی بود و پیش‌بینی می‌کردیم  که ٣٠ میلیون کاربر در این پلتفرم خواهیم داشت و البته فکر می‌کردیم که تنها رویای ما است اما هم‌اکنون بیش از ٢۵ میلیون کاربر داریم و به عددی که پیش‌بینی کرده بودیم نزدیک است.»

آرمندهی همچنین در مورد میزان آگهی‌های منتشر شده در دیوار گفت: «سال گذشته در  دیوار ٧٢ میلیون آگهی منتشر شد. در سال ٩٨ که هنوز به پایان نرسیده است، رکورد هر آگهی برای هر ایرانی رارد کرده‌ایم و پیش بینی ما این است تا سال آینده بالای ١٢٠ میلیون آگهی برای ۸۰ میلیون ایرانی داشته باشیم.»

مدیرعامل دیوار بیان کرد: «تصور کنید تمام ۷۲ میلیون آگهی که در سال گذشته در دیوار منتشر شد، باید به سبک گذشته روی کاغذ منتشر می‌شد، با فرض تیراژ ۵۰۰ عددی از آگهی‌ها، به ۹ میلیارد برگه کاغذ برای چاپ آگهی احتیاج بود و این عدد معادل ۱ میلیون درخت است.»

به گفته آرمندهی دیوار به عنوان شرکت دانش‌بنیان روزانه بیش از ۵۰۰ هزار آگهی دارد و از طریق مکانیزم‌های هوش مصنوعی محتواهای خود را ارزیابی می‌کند.

‎او در خصوص کسب و کارهایی که در این پلتفرم فعالیت می‌کند، بیان کرد: «در حال حاضر ۳۸۰ هزار کسب و کار از طریق دیوار امرار معاش می‌کنند. هدف این پلتفرم در ابتدا حذف واسطه‌ها در ارائه خدمات و فروش بوده است. دیوار درآمد خود را از کسب‌وکارها تامین می‌کند و قرار است همواره برای کابران عادی رایگان باقی بماند.»

آرمندهی همچین در مورد احراز هویت کاربران دیوار توسط شاهکار بیان کرد: «احراز هویت یکی از دغدغه‌های ما هم بود. ما اولین کسب وکاری بودیم که به شاهکار متصل شدیم. اما کاربران دیوار برای استفاده از شاهکار با مشکل مواجه می‌شوند. شاهکار در یک ثانیه به ۴ درخواست پاسخ می‌دهد. در حالی که در دیوار در یک ثانیه ۱۵ درخواست داریم، بنابراین این سامانه جوابگوی درخواست کاربران اپلیکیشن ما نیست.»

آرمندهی در مورد اینکه آیا دیوار، شیپور را رقیب خود می‌داند، گفت: «در مورد سهم بازار،سهم بازار دیوار از شیپور بیشتر است. ما بازیگر اول این صنعت و شیپور هم بازیگر دوم است.» او همچنین در مورد انحصارطلبی دیوار معتقد است که از انحصارطلبی در بازار تبلیغات استقبال نمی‌کند و تجربه نشان داده است که در زمانی که انحصارطلبی در بازار پررنگ شود، ارزش‌های دیگر نادیده گرفته می‌شود.

در پایان مراسم نیز ۳ استارت آپ جاجیگا، واجارو و کافه کادو به عنوان کسب وکارهای برتر استان گیلان شناخته شدند و از آن‌ها تقدیر شد.

http://pvst.ir/69t

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو