skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

آیا کاهش قیمت در بازار تلفن‌همراه ادامه خواهد داشت

تحریریه پیوست

۱۰ شهریور ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

خبرها در مورد کاهش قیمت گوشی تلفن‌همراه  این سوال را مطرح می‌کند که آیا این روند کاهش قیمت ادامه خواهد داشت و می‌توان امیدوار بود که بازار تلفن‌همراه روزهای تلخ یک‌سال گذشته را پشت سر بگذارد یا اینکه روند فعلی تنها موج موقت است و این بازار مجداد با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود.
به گزارش پیوست،‌ ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن اخیرا اعلام کرده که با توجه به شرایط کاهش و ثبات نرخ ارز و تامین نیاز بازار از طریق واردکنندگان رسمی، قیمت تلفن همراه در هفته‌های آینده روند نزولی به خود خواهد گرفت.

همچنین ابوالفضل ناصری، دبیر و سخنگوی اتحادیه تلفن‌های همراه نیز اعلام کرده که علت اصلی کاهش قیمت موبایل کاهش قیمت دلار و ارز است. اما در کنار این افراد،  فروشندگان بازار اعلام می‌کنند با توجه به سود پنهانی که واردکنندگان تلفن‌همراه از بالا بودن قیمت گوشی به دست می‌آورند روند کاهش قیمت در این بازار ادامه نخواهد داشت.

سود پنهان در موبایل گران قیمت

با تمام اتفاقات مثبتی که بازار تلفن‌همراه به دلیل ثبات در بازار نرخ ارز تجربه کرده اما موقعیت پیش‌بینی ناپذیر اقتصاد ایران موجب شده تا هیچ فردی نتواند به طور دقیق ادامه‌دار بودن سیر نزولی قیمت گوشی تلفن‌همراه  را پیش‌بینی کند.  با این حال رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل معتقد است اکنون که قیمت ارز ثابت شده امید می‌رود قیمت تلفن همراه هم به سمت کاهش حرکت کند. ابراهیم درستی در گفت‌وگو با ایسنا از برخی شرکت‌های واردکننده و فروشندگان که از تجارت در این حوزه سود‌های سرشاری به دست می‌آورند خواست طمع نکنند و سود عادلانه‌ای را در نظر بگیرند تا مصرف‌کننده بیشتر از این زیان و ضرر نبیند.

اما این درخواست همزمان با انتقاد برخی از فروشندگان بازار موبایل همراه شده است. به باور این فروشندگان آنها عامل افزایش قیمت نیستند بلکه شرکت‌های واردکننده با در نظر گرفتن هزینه‌هایشان و سود پنهان ناشی از بالا بودن قیمت موبایل مانع از کاهش بیشتر قیمت تلفن‌همراه می‌شوند و درواقع به صورت انحصاری قیمت‌گذاری در بازار را به دست گرفته‌اند.

محسن بهنامی، یک فروشنده موبایل در پاساژ پایتخت این زمینه به پیوست گفت: «سیاست‌ها ایجاب می‌کند که نرخ کاهشی قیمت گوشی بیشتر از این ادامه پیدا نکند و در درازمدت هم قیمت‌ها کمتر از این نخواهد شد چراکه سود شرکت‌های بزرگ در همین روند مستتر است و آنها انگیزه‌ای برای از دست دادن همین سود ندارند.»

به گفته بهنامی درحال حاضر قیمت را شرکت‌های بزرگ و واردکننده تعیین می‌کنند این درحالی است که در چنین شرایطی نه وزارت صمت، نه اتحادیه و نه سازمان حمایت از مصرف‌کننده نظارتی بر بحث قیمت‌گذاری ندارند.

او با اشاره به اینکه روند قیمت گذاری با فرایند واردات همخوانی ندارد، اعلام کرد: «درحالی که روند ثبت سفارش کالا مشخص است و قیمت تعرفه نیز ثابت است چطور باید موبایل با قیمت‌های فعلی به دست مصرف‌کننده برسد. چرا همان کالا که از طرف تاجر یا مسافر وارد کشور می‌شود، ارزان‌تر از قیمت فعلی است؛ درحالی‌که علاوه بر هزینه واردات هزینه حق پاسپورت در گوشی‌های مسافری پرداخت می‌شود.» به باور او سودهایی که شرکت‌های بزرگ در واردات گوشی به دست می‌آورند به ضرر مردم تمام می‌شود.»

از سوی دیگر موضوع کند بودن روند کاهش قیمت تلفن‌همراه نیز در خلال تغییرات در این بازار مطرح است و فروشندگان معتقدند کاهش قیمت باید بیش از چیزی که اتفاق افتاده باشد.

بهنامی معتقد است قیمت دلار و تقویت ارزش ریال از جمله دلایل کاهش قیمت گوشی تلفن‌همراه در هفته‌های اخیر بوده است. او همچنین می‌گوید که در ماه‌های نزدیک به محرم این بازار به خواب می‌رود، بنابراین تجار تلاش می‌کنند با توجه به نزدیکی به این بازه زمانی کالاهایشان را با سود کم بفروشند تا بتوانند کالای جدید وارد کنند.

او می گوید نمی‌توان آمار دقیقی از کاهش قیمت در بازار تلفن‌همراه اعلام کرد و تخمین درصدی کاهش قیمت گوشی در بازار در رنج‌های مختلف قیمت متفاروت است. براساس اظهارات او قیمت گوشی در رده‌های تا ۱۰ میلیون تومان بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت وجود داشته اما در رده‌بندی گوشی‌ها تا ۲ میلیون تومان حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت دیده می‌شود.

هر چهار سال یک گوشی تعویض می‌شود

در شرایطی که به نظر می‌رسد با کاهش قیمت گوشی فروشندگان باید راضی‎تر از همه باشند؛ اما فروشندگان کوچک و خرد از نبود ناظر بر نحوه قیمت‌گذاری گلایه دارند و شرکت‌های بزرگ که دستی در واردات دارند از بی نظمی در سامانه ثبت سفارش و روند ورود کالا به داخل انتقاد می‌کنند.

محسن سمیرانی یک فروشنده تلفن‌همراه که کار واردات گوشی را هم انجام می‌دهد در مورد وجود این مشکل به پیوست گفت:« در حال‌حاضر فقط قیمت ارز است که باعث کاهش قیمت تلفن‌همراه دربازار شده است و ادعایی مبنی بر مدیریت روی بازار تلفن‌همراه درست نیست، چراکه در حال حاضر همچنان فرایند واردات گوشی به کشور با مشکل روبرو است و یک واردکننده به سختی می‌تواند جنس وارد کند.»

به اعتقاد او بازار موبایل بازاری است که قیمت را خودش تعیین می‌کند و تاثیر عرضه و تقاضا از عوامل تاثیرگذار اولیه بر این بازار نیست. او ادامه می‌دهد:«در حال‌حاضر به دلیل اینکه واردات کم شده و عرضه پایین آمده تقاضا هم برای خرید با کاهش روبه‌رو شده است و مردم با دقت بیشتری خرید می‌کنند.» براساس اظهارات او اگر در گذشته از یک برند صد هزار گوشی وارد می‌شد همه اجناس همان روز در بازار به فروش می‌رسید؛ اما حالا از همان برند ۱۰ هزار جنس وارد می‌شود ولی بین ۵ تا ۶ روز زمان می‌برد  که این واردات به خروجی و پول تبدیل شود . آنطور که او می‌گوید در حال‌حاضر عمده خریداران در این بازار هم کاسبان و فروشندگان بازار هستند که این کالا در بین‌شان دست به دست می‌شود.

به گفته سمیرانی مردم در شرایط فعلی هم که قیمت‌ها کاهش پیدا کرده قصد خرید ندارند و منتظرند قیمت ارز بیش از این کاهش یابد.

این فروشنده و واردکننده تلفن‌همرا پیش‌بینی می‌کند روند کاهش قیمت موبایل تا ۲۰ روز آینده متوقف خواهد شد؛ چراکه با ورود به نیمه دوم سال کالای جدید وارد بازار می‌شود که با قیمت‌های بیشتری باید به فروش برسند.

http://pvst.ir/65d

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو