skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

کاربران راننده اسنپ فاقد معاینه فنی غیرفعال می‌شوند

تحریریه پیوست

۱۰ بهمن ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

مدیرعامل اسنپ اعلام کرد کاربران راننده‌ای که برای دریافت معاینه فنی تا تاریخ شنبه ۱۳ بهمن ماه به مراکز معرفی شده به آنها مراجعه نکنند، تا زمان رفع این موضوع غیرفعال می‌شوند. از سوی دیگر مشاور معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران اعلام کرد برای اجرای بهتر طرح کاهش آلودگی هوا، شهرداری به تمام شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی که می‌خواهند بدانند کدامیک از خودروهایی که با آنها کار می‌کنند استانداردهای معاینه فنی را ندارند کمک می‌کند تا نظارت بهتری برای رعایت استانداردها داشته باشند.

علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با پیوست درباره جزییات همکاری شهرداری و اسنپ گفت: «آنچه در مورد معاینه فنی اجرا می‌شود طرح ویژه استارت‌آپ‌ها یا تاکسی‌های اینترنتی نیست و طرحی فراگیر است که از اول آبان کنترل همه خودروها براساس آن اجرایی شده است. طرح جدید، هم به لحاظ زمانی از روزهای کاری به کل روزهای هفته و به لحاظ مکانی از محدود زوج و فرد به کل شهر تهران گسترش پیدا کرده و دوربین‌های جدیدی برای این کنترل نصب شدند و کنترل هوشمند و مکانیزه در حال انجام است و هیچ خودرویی بدون معاینه فنی مجاز به تردد در سطح شهر نیست. بنابراین طرح کلی‌تر از تاکسی‌های اینترنتی است.» به گفته او در این طرح‌ها تمرکز بیشتر روی مواردی است که تردد بیشتری در شهر و تاثیر بیشتری در آلودگی هوای شهر دارند و تاکسی‌های اینترنتی به این دلیل که هویتی بین حمل و نقل عمومی و شخصی دارند، با جدیت بیشتری در این طرح دنبال می‌شوند.

آلایندگی خودروهای اینترنتی باید کمتر از خودروهای شخصی باشد

پیرحسینلو در ادامه گفت: «زمانی که این موضوع از منظر شهرداری به عنوان نهاد حاکمیتی بررسی می‌شود، به این مساله توجه می‌کند که گرو‌ه‌های هدف طرح چه تاثیری بر آلودگی هوا و ترافیک وکاهش استفاده از خودرو شخصی دارند. بر همین اساس تمرکز بر این که باید آلایندگی خودروهای تاکسی‌های اینترنتی کمتر از خودروهای شخصی باشد، اهمیتی بیشتر پیدا می‌کند.» او درباره چگونگی همکاری شهرداری با شرکت‌های استارت‌آپی حوزه حمل‌ونقل به پیوست گفت: «در مرحله دوم طرح کاهش که از اول آبان شروع شده، پیش از آنکه خودروهای شخصی در این طرح مشمول جریمه شوند، الزام دریافت معاینه فنی برای اتوبوس‌های شرکت واحد گذاشته شد. اما به این دلیل که بنای تعامل با شهرداری برای فعالیت مجموعه‌هایی که با استفاده از پلتفرم های هوشمند و اینترنتی در حوزه حمل و نقل فعالیت دارند گذاشته نشد، زمینه اینکه به طور رسمی برای آنها الزام گذاشته شود وجود نداشت. در حال حاضر در تعامل‌های برقرار شده اولین قدم همکاری در حوزه سلامت برداشته شده و کنترل آلایندگی است.»

در تعامل نهادهای حاکمیتی با شرکت‌های استارت‌آپی فضاهایی آمیخته به سوظن حاکم بود

مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد اسنپ می‌خواهد بخشی از خودروهای تحت نظرش که معاینه فنی به عنوان حداقل استادارد آلایندگی و ایمنی را ندارند ملزم به رعایت این استانداردها کند و در ادامه گفت: «بر همین اساس ما اطلاعات خود را با یکدیگر در میان گذاشتیم و اسنپ یک بازه زمانی برای رانندگان خود تعریف کرد که در زمانی مشخص معاینه فنی خود را دریافت کنند. اسنپ به رانندگان خود اعلام کرده تا روز شنبه ۱۳ بهمن ماه مهلت مراجعه دارند و ما هم با مراکز معاینه فنی برای انجام این کار هماهنگ کردیم و چهار مرکز ویژه برای این کار در نظر گرفته شده که رانندگان با مراجعه به آنها بتوانند معاینه فنی را دریافت کنند و امکان نوبت دهی اینترنی هم وجود دارد.» او ابراز امیدواری کرد که این موضوع زمینه‌ای برای دیگر شرکت‌ها شود که هماهنگی‌های ضروری را با شهرداری انجام دهند و این همکاری مشترک زمینه‌ساز همکاری‌های بعدی شود تا جایگاه تاکسی‌های اینترنتی به رسمیت شناخته شود. به باور پیر حسینلو مساله رسمیت و قانونی شدن فعالیت شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی موضوع مهمی است و مراجع حاکمیت محلی مانند شورای شهر و شهرداری می‌خواهند نظارت درست روی استانداردهای حمل و نقل شهری داشته باشند و بخشی از این بار بر دوش تاکسی‌های اینترنتی بوده و ایجاد همکاری و تعامل میان شهرداری و این شرکت‌ها نیازی اجتناب ناپذیر است که تاکنون موفقیتی نداشته و شهرداری امیدوار است از این به بعد همکاری‌های بیشتری در این زمینه داشته باشند.

او در ادامه تاکید کرد: «این اتفاق به حال شهر و شهروندان شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی مفید خواهد بود. در وزارت کشور این بحث جدی مطرح است که الگوی ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی برای نظارت بیشتر انجام شود و آنها در بحث ایمنی و سلامت در بازه‌های کوتاه‌تری استانداردهای لازم را کسب کنند.» مشاور معاون حمل‌ونقل شهردار تهران معتقد است در تعامل نهادهای حاکمیتی با شرکت‌هایی که بخشی از بازار را بر عهده گرفتند فضاهایی آمیخته به سوظن حاکم بود و گفت: «ما سعی در اعتمادسازی کردیم که شهرداری قصد مداخله در کسب‌وکار و ایجاد فضای رقابت با آنها را ندارد و از منظر حاکمیتی نقش رگولاتوری و حفاظت از منافع عامه را بر عهده داریم و در حال پیگیری آن هستیم که مسائلی مانند سلامت و ایمنی است.»

فرایند بررسی معاینه فنی خودروهای اسنپ ادامه‌دار خواهد بود

ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ هم در پاسخ به سوال پیوست درباره سازوکار این شرکت برای الزام رانندگان به دریافت معاینه فنی گفت: «در اجرای این طرح از طرف اسنپ به تمام کاربران راننده فعالی که خودروی فاقد معاینه فنی دارند پیامکی ارسال شده است تا در موعد مقرر نسبت به دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند. کاربران راننده‌ای که تا اتمام مهلت تعیین‌شده گواهی معاینه فنی برای خودروی خود نگرفته باشد، تا رفع این موضوع غیرفعال می‌شوند. بنابراین اسنپ با این اقدام کاربران راننده خود را ترغیب به اخذ معاینه فنی و حتی معاینه فنی برتر می‌کند، تا علاوه بر جلوگیری از جریمه روزانه، به پاک شدن هوای شهرمان کمک کند.» علاقبند تاکید کرد فرایند بررسی معاینه فنی خودروهای اسنپ با استعلامی که از شهرداری دریافت می‌کنیم ادامه‌دار خواهد بود.

پیش از این اسنپ با ارسال یک پیامک به رانندگان خود از آنها خواسته بود در صورتی که اعتبار معاینه فنی خودرو آنها منقضی شده است برای تمدید اقدام کنند و با ارسال یک لینک مراکزی را برای دریافت معاینه فنی به آنها پیشنهاد داده بود.

http://pvst.ir/5rl

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو