skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

شهر هوشمند بدون آزادسازی دیتا معنا ندارد

تحریریه پیوست

۱۱ آبان ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

«ایجاد شهر هوشمند نیازمند مدیریت واحد و آزادسازی دیتا استاین جملهای است که حاضران در پنل شهرهای هوشمند در مراسم روز جهانی شهر‌ها و چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی» بارها اعلام کردند.

به گزارش پیوست، در این پنل معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات از لزوم به اشتراکگذاری دادهها برای توسعه شهر هوشمند گفت و شهردار تبریز هم  از نبود مدیریت واحد و متمرکز برای توسعه شهر هوشمند انتقاد کرد. همچنین رئیس کمیته شفافیت شهر هوشمند شورای شهر تهران هم با تاکید بر این موضوع که حکمرانی در شهر هوشمند براساس دادهها اتفاق میافتد از وزارت ارتباطات خواست که شرایط یکپارچگی و به اشتراک گذاشتن دیتاها را فراهم کند.

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در این پنل اعلام کرد که بزرگترین مشکل در پیادهسازی شهر هوشمند اشتراکگذاری دادههای بخشها و دستگاههای مختلف است. به گفته او تا زمانی که امکان اشتراکگذاری دادهها برای ارائه سرویسهای نوین شهری فراهم نشود اجرای پروژه شهر هوشمند در حد یک طرح باقی خواهد ماند.

هاشمی با بیان اینکه شکل نگرفتن گفتمان هوشمند باعث کاهش همگرایی میشود گفت: « یکی از مهمترین اتفاقاتی که در شهر هوشمند و تحول دیجیتال مصداق پیدا میکند، رسیدن به گفتمان و ادبیات مشترک است.  اگر این گفتمان شکل نگیرد، همگرایی در دستیابی به شهرهای هوشمند با مشکل مواجه می شود
او با اشاره به اینکه در ادبیات مربوط به شهر هوشمند تنها داشتن نگاه فناورانه کافی نیست ادامه داد: «صرف نگاه فناورانه برای اجرای شهر هوشمند کافی نیست باید بخش‌‌ها و دستگاههای اجرایی برای اجرای این طرح همکاری کنند و فرایندهای اجرای شهر هوشمند نیز به صورت دقیق مورد توجه قرار گیردبه باور او نگاه به ابزار، فرآیند و افراد باید به صورت همزمان توسعه داه شوند و برای پیشبرد اهداف شهر هوشمند نگاه ویژه به مدل کسبوکاری باید وجود داشته باشد.

در ادامه این پنل رئیس کمیته شفافیت شهر هوشمند شواری شهر تهران اعلام کرد که شهر هوشمند حکمرانی بر پایه داده است که در نهایت بستری برای ایجاد کسبوکارهای جدید خواهد شد. بهاره آروین در این زمینه گفت: «اجرای شهر هوشمند رونق در کسبوکارهای نوین و خلق ثروت را به دنبال دارد و باعث میشود صرف بودجههای کلان برای مدیریت شهری کاهش پیدا کند. از سمت دیگر یکی از مهمترین کارکردهای اجرای شهر هوشمند افزایش کارایی خدمات برای شهروندان و توزیع عدالت شهری است.

او با اعلام اینکه یکی از چالشهای اصلی بر سر اجرای شهر هوشمند یکپارچگی دیتا است ادامه داد: «دسترسی به دیتا یکی از اولویتهای اصلی توسعه شهر هوشمند است ولی چالش اصلی که در این زمینه با آن مواجه هستیم این است که در این زمینه امکان دسترسی به دیتاهای یکپارچه وجود ندارد

آروین با اعلام اینکه وزارت ارتباطات میتواند در این زمینه راهحلهای مناسبی ارائه کند با خطاب قرار دادن وزیر ارتباطات گفت: «در حوزه شهر هوشمند وزارت ارتباطات میتواند تنظیمکننده و هماهنگکننده بین نهادهای شهری برای یکپارچگی در بحث دادهها باشد. در این زمینه انتظار میرود وزارت ارتباطات شرایط به اشتراک گذاشتن دیتاها را فراهم کند
او تاکید کرد که برای یکپارچهسازی دادهها باید ناظری وجود داشته باشد تا مسائل مربوط به دسترسی داده باز به صورت نظاممند رخ دهد. اما در واکنش به این خواسته آروین، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات اعلام کرد که در گام اول باید هر بخشی آزادسازی را از سمت خودش شروع کند. او در این زمینه گفت: «دیتاهایی که حالا در اختیار شهرداری قرار دارد یکی از پرمخاطبترین دادههایی است که کسبوکارها به آن برای ارائه سرویس نوین نیاز دارند. اگر شهرداری هرچه سریعتر این دادههای مهم را آزاد کند روند توسعه شهر هوشمند هم سرعت میبخشد

در ادامه پنل شهردار تبریز هم از بروکراسی بالا بین شهرداریهای مختلف کشور گفت و اینکه یک مدیریت یکپارچه و متمرکز برای دسترسی به دادهها در کشور وجود ندارد.  ایرج شهین باهر در این مورد گفت: «بزرگترین مشکل که الان وجود دارد نبود مدیریت واحد و متمرکز است.  هنوز بخش‌های شهری و دستگاهها در به اشتراکگذاری داده حساسیت به خرج میدهند و هر بخش برنامهو سیاست خودش در این زمینه را دارد که همین امر توسعه شهر هوشمند در کشور را با مشکل مواجه میکند.»  

نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران (یونیدو) نیز به عنوان آخرین سخنران این پنل گفت که شهر هوشمند و اقتصاد دیجیتال در حال حاضر از جمله مباحثی است که این روزها در موقعیتهای مختلف تکرار می‌‌شود که درک و دریافتی هر فرد و مسئولی  از این مفاهیم، به مقتضی نیازها در همان زمان است.
مریم جوان شهرکی گفت: «این نکته مهم است که بحث شهرهای هوشمند و تعریفی که از آن وجود دارد کماکان یک مفهوم در حال شکل گیری است و به نقطه پایان نرسیده است. هر شهر و حوزه ای که نیاز به استفاده از این مفهوم دارد، ابتدا آن را بومی سازی می کنداو افزود: «مدلی که یونیدو به عنوان یکی از سازمانهای شهرهای پایدار در۱۶۳ کشور جهان پیشنهاد میدهد و اجرا میکند، ضمن تمرکز بر هوشمندسازی دادهها، مدیریت زیست محیطی شهرها در قالب هوشمندی روی دو مولفه دیگر تاکید دارد و معتقد است بدون این دو مولفه هوشمندی شهرها پایدار نخواهند بود

روز جهانی شهرها در سال ۲۰۱۳ بر اساس پیشنهاد کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان ملل به منظور همکاری بیشتر شهرهای مختلف جهان برای تقویت زیرساخت‌های شهری حکمرانی محلی و مدیریت شهری و سایر زمینه‌های حیاتی برای مقابله با عواقب تغییرات شهرنشینی در جوامع مختلف انتخاب شده است. همچنین جایزه جهانی خشت طلایی تهران به عنوان تنها جایزه جامع و مرجع کشور در حوزه توسعه و مدیریت شهری، هر سال همزمان با برگزاری مراسم روز جهانی شهر‌ها توسط شهردار تهران به مدیران شهری و شهروندانی که براساس ارزیابی هیات داوران بیشترین تاثیرگذاری را در اجرای پروژه‌های مهم و کلیدی شهری و توسعه پایدار شهری داشته‌اند اهدا می‌شود. اهدای این جوایز قرار است عصر امروز (۱۱ آبان) در برج میلاد برگزار شود.

http://pvst.ir/6pf

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو