skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

بنیان‌گذار چیلیوری: پایان هر انحصاری به نفع اکوسیستم استارت‌آپی کشور است

تحریریه پیوست

۲۳ مهر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۷ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۲ مهر ۱۳۹۹

چیلیوری سرویس آنلاین غذا توانست بعد از گذشته تقریبا ۶ ماه از ثبت شکایتش در شورای رقابت با موضوع ایجاد انحصار در بازار سفارش آنلاین غذا علیه اسنپفود، رای مثبت اعضای این شورا را کسب و برنده این پرونده شکایت شود.

به گزارش پیوست، به مناسبت همین پیروزیهم تیم چیلیوری با برگزاری یک نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی از روند شکایتشان علیه اسنپفود در شورای رقابت، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

یکی از نکتههایی که علیرضا صادقیان، بنیانگذار چیلوری و مدیرعامل گروه کسبوکار نوین ایرانیان (چیلیوری، تیک8، سرمیز و دکتر دکتر) در این نشست خبری بارها به آن اشاره کرد این بود که رای صادرشده شورای رقابت برای پایان دادن انحصار اسنپفود در بازار سفارش آنلاین غذا نه یک پیروزی برای مجموعه چیلوری که یک پیروزی برای اکوسیستم استارتآپی کشور است.  صادقیان اعلام کرد که با انحصار نه میتوان انسان خوبی بود نه شرکت خوبی که امکان ارائه خدمات باکیفیت داشته باشد. همچنین او در این نشست خبری گروه اسنپ را به چالش «رقابت سالم» دعوت کرد و از شرکتهای مختلف زیر مجموعه این گروه خواست که برای یکبار هم که شده از طریق رقابت سالم در بازار اقدام به جذب مشتری و سهم در بازار آنلاین ایران کنند.

انحصار محصول با کیفیت به همراه ندارد

مدیرعامل هلدینگ کسبوکار نوین ایرانیان در ابتدای این نشست خبری با اعلام اینکه چیلیوری به عنوان یکی از زیر مجموعههای این هلندینگ تا سال ۹۶ مشکلی برای رقابت با اسنپفود در بازار آنلاین فروش غذا نداشته گفت: «از اواخر سال ۹۶ اسنپفود یک فضای رقابتی ناسالمی ایجاد کرد که این حرکت هم همزمان با جذب سرمایه ۷۰ میلیون دلاری گروه اسنپ از سمت هایپراستار بود. به نظر میرسد گروه اسنپ از این سرمایه برای ایجاد انحصار خود در همه حوزهها از جمله حملونقل، غذا و هتل استفاده کرداو با اشاره به اینکه اسنپفود با کمک راههای مختلف  توانست بازار فروش آنلاین غذا را در اختیار بگیرد ادامه داد: «اسنپفود از راههای مختلف از جمله تطمیع، تهدید و یا ارایه بستههای تشویقی  رستورانهای سطح تهران و شهرهای دیگر را مجاب به فسخ قراردادشان با چیلیوری میکرد تا جایی که حالا نزدیک به هزار رستوران باکیفیت و بزرگ که عمدتا هم در سطح شهر تهران هستند طرف قرارداد اسنپ فود هستند

او اعلام میکند که روند انحصار اسنپفود در حوزه رستوانها و سفارش غذا از زمستان ۹۷ با شدت بیشتری پیش رفت تا جایی که اسنپ‌فود تصمیم گرفت هر رستورانی که سفارش آنلاین غذا در آن تعریف شده را به انحصار خود در آورد. او در این مورد گفت: «گسترده شدن انحصار اسنپفود، برنامهای بود که اگر ما آن را متوقف نمیکردیم، ادامهدار میشد تا زمانی که دیگر رستورانی باقی نمی‌ماند تا در پلتفرمهای دیگر فعالیت کندصادقیان بر این باور است که انحصار باعث نمیشود که انسانهای بهتری باشیم، شرکت بهتری داشته باشیم که در نهایت هم محصول باکیفیتی به دست مخاطبان میرساند.

او با اشاره به رای شورای رقابت برای پایان دادن به انحصار اسنپفود در بازار سفارش آنلاین غذا اعلام کرد: «شورای رقابت دستور به توقف رویه ضدقابتی و اطلاعرسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر در این بازار را صادر کرده و مطابق با قانون این شورا اسنپ فود را محکوم به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی کرده است. البته که این جریمه به جیب ما نخواهد رفت و آنقدرها هم این جریمه بالا نیست تا جایی که باعث میشود ایجاد انحصار برای شرکتها بصرفه باشد. اما نکته مهم برای ما در این پرونده این بود که روند انحصار متوقف شود

صادقیان پیروزی در این پرونده را تنها پیروزی چیلوری ندانست و اعلام کرد که این یک موفقیت برای کل اکوسیستم استارتآپی کشور است. او گفت: «از روز گذشته و با صادر شدن این رای پیامهای مختلفی از شرکتهایی داشتم که حتی گروه اسنپ رقیب آنها نیست. این رای یک پیامامیدوارکننده برای اکوسیستمی است که در فضای ناامید این روزهای کشور مشغول به کار هستند. این رای نشان داد که انحصارگرایی هیچ ارزش افزودهای برای ما ندارد و سود آن برای شرکت انحصار گر کوتاه مدت است

تلاش برای گرفتن سهم از دست رفته بازار

در حالی چیلیوری توانسته است در پرونده شکایت علیه اسنپفود به دلیل انحصاری که این شرکت در بازار فروش آنلاین ایجاد کرده پیروز شود که هماکنون و براساس اعلام مدیران اسنپفود این پلتفرم ۹۵ درصد این بازار را در اختیار دارد. در این شرایط این سوال مطرح میشود که آیا با این حکم شورای رقابت چیلیوری میتواند سهم از دست رفته خود از بازار را به دست بیاورد؟

علی فدایی، یکی از مدیران چیلیوری در پاسخ به این سوال پیوست اعلام کرد که آنها با توجه به تیم قوی و ارائه سرویس مناسبی که دارند میتوانند سهم از دست رفته خود را بازیابند. او توضیح داد: «در بحث سفارش آنلاین غذا تنوع، کیفیت و پوشش کافی بسیار مهم است؛ اما از آنجا که در چند سال گذشته اسنپفود با ایجاد انحصار فعالیت ما را محدود کرده بود نیمی از این بازار را از دست دادیم. ولی حالا میتوانیم با صادر شدن رای شورای رقابت مبنی بر پایان انحصار اسنپفود جایگاه خود در بازار فروش آنلاین غذا را به دست بگیریم

او معتقد است این رای به رستورانها هم کمک میکند که تنها با یک کانال فروش مانند اسنپفود در ارتباط نباشند و گزینههای بیشتری برای توسعه فروش خود داشته باشند. فدایی یادآور میشود که در حالحاضر ارائه سرویس چلیوری بسیار بهتر از اسنپفود است و تنها انحصار به این شرکت کمک کرده تا سهم بیشتری از این بازار را به دست بیاورد. او تاکید میکند که با برنامهریزیهای مشخص و همچنین بهبود بیزنس پلنهای خود میتوانند عقبافتادگی در این بازار را جبران کنند.

این نمودار نشان می‌دهد که چیلیوری در چه مدت زمانی به دنبال انحصار اسنپ‌فود بازار خود در سفارش آنلاین غذا را از دست داده و نزدیک به هزار رستوران با کیفیت تنها با اسنپ‌فود کار می‌‌کنند:

همچنین در ادامه این نشست خبری صادقیان در واکنش به سوالی در مورد درخواست تجدید نظر اسنپفود برای رای صادر شده از سمت شورای رقابت گفت: «اعتراض به تجدید نظر یک حق طبیعی است اما طبق ماده ۶۵ این تجدید نظر مانع اجرای رای شورای رقابت نمیشود. چنان که از دیروز(۲۲مهر) این حکم اجرا شده و اسنپفود اجاره ندارد روند ضد رقابتی و ناسالم خود در این بازار را حتی به موجب تجدید نظر ادامه دهد

همچنین در این نشست خبری صادقیان تیم اسنپ را دعوت به چالش«رقابت سالم»کرد و گفت: «یکبار این تیم از طریق رقابت سالم پیروزی و کسب مشتری در بازار را تجربه کند.اسنپ باید متوجه شود که با رقابت سالم در هر بازاری نمیتواند این سهم را کسب کند و سهمی که حالا در هر بازاری دارد به خاطر سرویس خوبش نیست

ادغام نتبرک با تخفیفان نزدیک است

اما برگزاری این نشست خبری فرصتی شد تا صادقیان به صورت شفاف در مورد سرنوشت ادغام دو پلتفرم تخفیف گروهی تخفیفان و نتبرگ نیز پاسخگو باشد. علیرضا صادقیان در پاسخ به این سوال پیوست که روند ادغام این دو مجموعه در چه مرحلهای قرار دارد گفت: «با شرکت تخفیفان و خانم نازنین دانشور نزدیک به سه سال است که برای روند ادغام وارد مذاکره شدهایم اما این مذاکرهها زمانی به پیش رفته و زمانی هم متوقف شده است. اما حالا در آخرین مرحله مذاکره هستییم و پیشرفتهای خوبی نیز به دست آوردهایم هرچند که هنوز این مذاکرات به صورت صد درصدی تمام نشده استاو ابراز امیدواری کرد که در هفتههای آینده خبرهای خوبی در این زمینه اعلام خواهد شد. صادقیان تاکید کرد که تغییرات مدیریتی در شرکت سرمایهگذاری سرآوا هم تاثیری بر روند این مذاکرات نداشته است.

آذر ماه سال گذشته بود که برای اولین بار پیوست خبر از تصمیم تخفیفان و نتبرگ برای ادغام با یکدیگر را داد. در ادامه هم تیرماه سال جاری بود که پیوست در خبری دیگر اعلام کرد که روند ادغام میان دو صدرنشین بازار خرید گروهی ایران یعنی نتبرگ و تخفیفان به ایستگاه آخر رسیده است.

http://pvst.ir/696

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو