skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

چرا شرکت‌های مخابراتی به داده‌های تاریک نیاز دارند

تحریریه پیوست

۲ خرداد ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

دلایل زیادی وجود دارد که کسبوکارهای بخشهای ارتباطات و مخابرات زودتر از بقیه کسبوکارها سراغ دادههای تاریک بروند. دادههای تاریک بر اساس گزارش گارتنر، داراییهای اطلاعاتیای است که سازمانها طی فعالیتهای کسبوکارشان جمعآوری، پردازش و ذخیره میکنند اما از آنها بهره نمیبرند.
به گزارش پیوست، شرکتهای مخابراتی مانند بسیاری از شرکتهای بزرگ دیگر روی معدن طلای دادهها نشستهاند که باید تحلیل شوند تا در رقابت پیش بروند. International Data Corporation تخمین میزند که تا ۹۰ درصد دادههای تولیدشده شرکتها، دادههای تاریکاند.

با این حال ناکامی در استفاده از قابلیت بالقوه دادههای تاریک و بینشهای مرتبط با آن مثل ترجیح کاربران، موقعیت و زمان میتواند باعث شود شرکتهای مخابراتی نتوانند از این پتانسیل استفاده کنند یا تاثیر جدیای بر جای بگذارند.

فرصتها و تهدیدها

دادههای تاریک براساس یک تعریف دقیقتر در واقع دادههایی هستند که  در دسترس قرار دارند؛ اما ابزارهایی که برای استفاده از دادهها و ارائه تصویر کاملتر مورد نیازند و میتوانند به تصمیمگیریها در کسبوکار کمک کنند، بخشی از عملیات روزمره نیستند. کریستوفر توزی، نویسنده کتاب «تاریخ انقلاب نرمافزار آزاد و متنباز» و متخصص مدیریت داده، میگوید: «دادههای تاریک بهسرعت در حال رشدند

ابزارهای بسیار و لایههای زیرساخت نرمافزارمحور و امثال اینها به معنی داده ماشینی بیشتر هستند که منجر به ایجاد منبعی از داده تاریک میشوند. فرصت بزرگی که دادههای تاریک فراهم میآورند در تعریفی که از این عبارت ارائه میشود مشخص است: «دادههایی که قبلاً جمعآوری کردهاید، اما از آنها استفاده نمیشود».

یکپارچهسازی داده

حقیقت ناخوشایند برای صنایعی مثل مخابرات (به رغم وجود ابزارهایی که امروز به مدیریت دادهها کمک میکننداین است که تا پایان این دهه شرکتهایی که میخواهند از دادههای تاریک استفاده کنند وارد مبارزهای خواهند شد که احتمالاً در آن شکست خواهند خورد، مگر اینکه همین امروز اقدامات پیشگیرانهای را در راستای ایجاد زیرساخت مناسب پیش گیرند.

از سوی دیگر، ماهیت متنوع شرکتهای مخابراتی، که نهتنها خدمات اینترنت، تلفن ثابت و همراه ارائه میدهند بلکه با بازیکنان دیگر مثل OTTها همکاری میکنند و در حوزههای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فعالیت دارند، باعث میشود بعد جدیدی به چالش و فرصت آنها اضافه شود.

فراوانی دادهها

وقتی نوبت به نوآوری میرسد مخابرات پیشتاز حوزه است؛ اما خطر همیشگی اشتباه کردن وجود دارد، مگر اینکه اقدامات مناسبی برای مدیریت حجم عظیم دادهها وجود داشته باشد. ترافیک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا سال ۲۰۲۱ پنجبرابر خواهد شد و میزان ترافیک ویدئویی نیز در همین دوره زمانی به ۲/۷ میلیارد دیویدی در هر ماه خواهد رسید. تماشای کل ویدئوهایی که در شبکههای آیپیجهانی طی هر ماه در سال ۲۰۲۱ تولید میشوند، بیش از پنج میلیون سال طول خواهد کشید.

شرکتهای مخابراتی از روندهای اجتنابناپذیر حوزه مشتری پشتیبانی خواهند کرد، به همین دلیل است که انتظار میرود هزینه سرمایهگذاری روی مخابرات به یک و نیم هزار میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ برسد. به این ترتیب، مدیریت حجم عظیم داده که در ارتباط با خدمات مخابرات است، و استفاده موفقیتآمیز از دادههای تاریک، چالشی مهم قلمداد میشود.

با توجه به این آمارها، اگر در حال حاضر شرکتهای مخابراتی مثلاً تنها از ۱۰ درصد دادههایی که در اختیارشان است استفاده می‌‌کنند، در صورت نبود زیرساخت پشتیبانی لازم، این رقم مسلماً کاهش خواهد یافت.

امنیت

گارتنر پیشبینی میکند در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ درصد سازمانها در توسعه خطمشی امنیتی برای مواجهه با سیلاب دادهها شکست خواهند خورد. شرکتهای مخابراتی چه به فکر امنیت باشند، چه صرفهجویی یا افزایش درآمد و بهرهگیری از فرصت جدید، باید به ابزارهای مناسبی مجهز شوند تا بتوانند از فرصتهای دادههای تاریک استفاده کنند و خطر حذف شدن در رقابت را از بین ببرند.

متن کامل این گزارش و پرونده بخش جهان ماهنامه پیوست در مورد دیتای تاریک را می‌توانید در شماره خرداد ماه پیوست بخوانید.

http://pvst.ir/5y5

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو