skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

بررسی گوشی گلکسی A70 سامسونگ؛ میان‌رده به‌ مثابه پرچمدار

امید اعظمی عضو تحریریه

۲۴ تیر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

شماره ۶۹

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

در سال‌های نه‌چندان دور، دنیای تکنولوژی آن‌قدر‌ها شلوغ نبود و جز چند اسم بزرگ و آشنا نام دیگری را در این حوزه نمی‌توانستید پیدا کنید. اما رفته‌رفته رقبای تازه‌نفس و جوان وارد میدان شدند و کار ریش‌سفیدان پیشگام عرصه تکنولوژی را سخت و دشوار کردند. در این میان غول‌های بزرگی از پا درآمدند و عده‌ای هم به‌ زحمت و نفس‌زنان به‌ حیات خود ادامه می‌دهند. اما شرکت‌های دیگری هم هستند که نه تنها از پا درنیامدند، بلکه قوی‌تر و ریشه‌دارتر از گذشته به ‌کار خود ادامه می‌دهند و حتی چالش‌های جدی و مهمی برای رقبای تازه‌نفس ایجاد می‌کنند. رقابت در دنیای تکنولوژی به ‌قدری جدی و حساس شده است که اگر یک شرکت برنامه‌ مشخص و معینی برای گروهی از مخاطبان خاص بریزد، شرکت رقیب بدون شک برنامه‌ جذاب‌تری را برای همان مخاطبان در نظر خواهد گرفت. این موضوع علاوه بر نشان دادن اهمیت مخاطب‌شناسی به مساله دیگری اشاره دارد. میزان فروش، اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند شده است. به‌ طوری که شرکت‌ها حتی حاضر به از دست دادن طیف کوچکی از مشتری‌هایشان هم نمی‌شوند. شرکت‌های چینی نظیر هواوی و شیائومی از ابتدا کار خود را با کپی‌برداری از کمپانی‌های بزرگ همچون سامسونگ و مخصوصاً اپل شروع کردند و با تولید گوشی‌های میان‌رده اما مشابه گوشی‌های بالارده‌ بازار، بر سر زبان‌ها افتادند و توانستند مخاطبان به‌اصطلاح با توان خرید پایین‌تر را با تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت جذب کنند. پس از مدتی با تولید گوشی‌های باکیفیت ولی همچنان به‌صرفه و اقتصادی، درصد چشمگیری از میزان فروش بازار گوشی‌های هوشمند را از آن خود کردند و ضربه‌ مهلکی به تولیدکنندگان بزرگ زدند. در نهایت با اسم و رسم‌‌دار شدن و جا افتادن در بازار تلفن همراه، به تولید گوشی‌های باکیفیت، لوکس و گران‌قیمت روی آوردند و جای بزرگان از جمله اپل را تنگ‌تر و تنگ‌تر کردند. در این میان سامسونگ توانست همچنان با سری محبوب و دوست‌داشتنی S و Note در صدر جدول فروش گوشی‌های هوشمند باقی بماند، اما نزدیک و نزدیک‌تر شدن برند‌های چینی سامسونگ را بیش از پیش نگران کرد تا جایی که این غول کره‌ای به ‌اجبار در تولید گوشی‌های هوشمند میان‌رده تغییر رویه داد.

خداحافظ J

اواخر سال میلادی قبل بود که سامسونگ اعلام کرد برای همیشه خط تولید سری J را خاموش می‌کند. سامسونگ همزمان با این مساله اعلام کرد که سری جدیدی به نام M را جایگزین سری J خواهد کرد و در تولید خانواده‌ A تغییراتی خواهد داد. سامسونگ با اشاره به این موضوع که دو نسل جدید گوشی‌هایش مختص جوانان هزاره‌ فعلی است (به‌ نوعی متولدین بعد از سال ۲۰۰۰)، مخاطبان جوانی را که دائماً با گوشی سر و کار دارند و در حال چک کردن شبکه‌‌های اجتماعی‌شان هستند هدف قرار داده است. سری جدید M و سری تغییریافته‌ خانواده‌A برای رقابت مستقیم با میان‌رده‌های چینی از قابلیت‌های قابل توجهی برخوردارند. سامسونگ سری M را مختص بازار هند طراحی کرده اما هم‌اکنون در کشور ما نیز برای خرید و فروش موجود است. سامسونگ ۹ عضو جدید به خانواده‌ سری A اضافه کرده است که به ترتیب از A10 تا A90 اضافه می‌شوند و هرچه این اعداد بالاتر می‌رود مشخصات و قیمت گوشی‌ها نیز بالاتر می‌رود. گلکسی A70 میان‌رده‌ای‌ است که برای بررسی توسط شرکت سامسونگ در اختیار پیوست قرار گرفته است.

سه تفنگدار

گوشی‌های A30، A50 و A70 اولین اعضای معرفی‌شده از خانواده‌ جدیدشان بودند. صفحه‌نمایش گوشی‌های A30 و A50 از ابعاد ۴/۶ اینچی برخوردارند اما A70 به ‌عنوان برادر بزرگ‌تر از ۷/۶ اینچ صفحه برخوردار است. هر سه میان‌رده‌ تازه معرفی‌شده از صفحه‌نمایش سوپرآمولد بهره می‌برند که برای یک گوشی میان‌رده کیفیت فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. نسبت ابعاد تصویر در دو میان‌رده‌ A30 و A50، ۵/۱۹ به ۹ است اما در A70 این نسبت به ۲۰:۹ ارتقا پیدا می‌کند که کمی هم نادر است. جالب اینجاست که تراکم پیکسلی در دو گوشی اول ۴۰۳ پیکسل در هر اینچ است، اما A70، ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ تراکم دارد. در عوض نسبت تصویر به بدنه برای دو تفنگدار کوچک‌تر تقریباً ۸۵ درصد است، اما A70 با یک درصد بیشتر، ۸۶ درصد از بدنه را به صفحه‌نمایش اختصاص داده. گوشی‌های میان‌رده معمولاً آنچنان که باید از امکانات خاص و به‌روز پرچمداران برخوردار نیستند، اما سامسونگ با دست‌ودلبازی این‌ بار امکانات ویژه‌ای را در میان‌رده‌های خود جای داده، به ‌طوری که دو گوشی A50 و A70 همانند آخرین پرچمدارش یعنی گلکسی‌اس ۱۰ از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر برخوردارند. تا اینجای کار که صفحه‌نمایش Super AMOLED و حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر نشانه‌های یک گوشی میان‌رده نبوده‌اند.

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، قابلیتی که اغلب در پرچمداران شاهد آن هستیم

گلستیک

طراحی A70 شباهت بسیار زیادی به A50 دارد و جز ابعاد بزرگ‌تر به ‌سختی بتوان تفاوت دیگری را میان این دو پیدا کرد. همانند A50 بدنه‌ این گوشی نیز از طراحی ۳D-Glasstic بهره می‌برد. شیشه مانند پلاستیک، نام جالب سامسونگ برای جنس بدنه‌ پشتی گوشی‌های میان‌رده‌ جدیدش است. دلیل این نام‌گذاری دقیقاً با لمس بدنه‌ گوشی مشخص می‌شود. بدنه‌ای که نه حس پلاستیک بودن می‌دهد و نه آنچنان مانند شیشه لیز و براق است که هر آن ترس افتادن گوشی یا جذب بالای اثرانگشت، دل کاربر را بلرزاند. همانند A50 در بدنه‌ دستگاه طیف لطیف گرادیان نامحسوسی وجود دارد که با جابه‌جا کردن گوشی زیر نور متوجه پیدا شدن رنگ‌های رنگین‌کمانی می‌شوید. مشخص است که هر چه در این میان‌رده‌ها بالاتر می‌رویم شاهد دوربین‌های بیشتر و بهتری هستیم. به ‌غیر از گلکسی A30 که از دوربین دوگانه برخوردار است، گلکسی A50 و A70 به دوربین سه‌گانه مجهز شده‌اند. این گوشی در چهار رنگ سیاه، سفید، آبی و مرجانی به‌ بازار عرضه شده که رنگ مرجانی آن در اختیار ما قرار گرفته است. گلکسی A70 با نمایشگر اینفینیتی U 7/6 اینچی از جنس سوپرآمولد و بدنه‌ گلستیکی به همراه دوربین سه‌گانه، در کنار جک سه و نیم میلی‌متری و پورت‌ Type-C ظاهری بس فریبنده و دلربا دارد و تا هنگامی که وارد جزئیات آن نشوید یکی از پرچمداران زیبای سامسونگ را در اختیار دارید.

صفحه‌نمایش Infinity-U یا صفحه‌نمایش ناچ قطره‌ای مختص میان‌رده‌های جدید سامسونگ

روی کاغذ پرچمدار، در عمل میان‌رده

اگر تمامی مشخصات این گوشی را روی کاغذ برای خود یادداشت کنید و نام آن را فاکتور بگیرید، حس می‌کنید مشخصات یک گوشی پرچمدار را می‌بینید. دوربین‌های دوگانه‌ ۱۳ مگاپیکسلی دیگر برای میان‌رده‌ها امری عادی به‌ شمار می‌آید و تقریباً هر گوشی میان‌رده‌ای دارای چنین دوربینی است. اما سامسونگ گویی قصد کشتن تمامی رقبای میان‌رده را داشته و تفنگداران اخیر خود یعنی A50 و A70 را مجهز به دوربین سه‌گانه کرده است. در A70 شاهد سه دوربین با کیفیت ۳۲ مگاپیکسل اصلی، هشت مگاپیکسل زاویه‌باز و پنج مگاپیکسلی تشخیص عمق روبه‌رو هستیم. گشودگی دریچه دیافراگم برای دوربین اصلی برابر ۷/۱ است و برای دوربین عمق‌سنج برابر ۲/۲ است. دوربین زاویه‌باز قابلیت عکاسی با زاویه ۱۲۳ درجه (زاویه دید انسان) را دارد. دوربین عمق‌سنج A70 برای تمرکز بیشتر بر سوژه و محو کردن پس‌زمینه‌های ناخواسته و مزاحم طراحی شده است. قابلیت Scene-Optimizer در سری‌های جدید خانواده‌ بزرگ گلکسی باعث شده با تشخیص خودکار اجسام یا محیط تنظیمات بهتری برای عکاسی روی دوربین فعال و عکس‌ها با کیفیت‌ مناسب‌تری ثبت شود. با فعال کردن قابلیت Scene-Optimizer برای مثال حیوانات، گیاهان، طبیعت یا حتی بیرون و داخل خانه بودن تشخیص داده می‌شود و گوشی به ‌وسیله‌ هوش مصنوعی با تغییر المان‌هایی مانند میزان روشنایی، سردی-گرمی، اشباع نور و غیره بهترین شرایط را برای عکاسی از سوژه‌ مورد نظر فراهم می‌کند. اگر A70 از دوربین سه‌گانه بهره نمی‌برد و همچنان این قابلیت‌ها را درون دوربین تکی یا دوگانه‌اش داشت، می‌شد دوربین این گوشی را در زمره‌ بهترین‌ها دانست. اما از آنجا که دوربین سه‌گانه حساسیت و توقع کاربر را بالا می‌برد و با در نظر گرفتن این قابلیت‌ها و امکانات، انتظار دیدن دوربینی فوق‌العاده را داشتیم، نمی‌توان خیلی دوربین سه‌گانه‌ این گوشی را مورد ستایش قرار داد. دوربین سلفی گوشی ۳۲ مگاپیکسلی، اما کیفیت مطلوب و قابل قبولی دارد و عکس‌های با وضوح بالا و نور مناسب را ثبت می‌کند. همچنین قابلیت ساخت استیکر‌های شخصی نیز با هوش مصنوعی این گوشی وجود دارد.

دوربین سه‌گانه گلکسی A70 به‌همراه فلش LED

در پی رضایت هرچه بیشتر

گلکسی A70 به شش گیگابایت حافظه رم مجهز است که برای گوشی میان‌رده عدد بسیار بالایی به‌ حساب می‌آید. این مساله در کنار حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی تمامی نیاز‌های کاربران اعم از ذخیره محتوای‌ سنگین مانند فیلم‌های FHD و اجرا و نصب بازی‌های حجیم را به ‌راحتی امکان‌پذیر می‌کند و حس خرسندی و رضایت کامل را در کاربر برمی‌انگیزاند. پردازنده‌ ۱۱ نانومتری اسنپ‌دراگون ۶۷۵ قلب تپنده‌ گلکسی A70 است که مسئولیت اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین، همچنین ضبط و نمایش فیلم‌های ۴K را بر عهده دارد. اگر انتظار چیز عجیبی از این پردازنده‌ متوسط نداشته باشیم، می‌توان گفت کاربر را در رسیدن به خواسته‌هایش تنها نمی‌گذارد. آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید یعنی اندرویدپای این گوشی به ‌ظاهر میان‌رده را همراهی می‌کند و رابط کاربری به‌روزشده‌ سامسونگ OneUI 1/1 زیبنده‌ اندروید ۹ در دل گلکسی A70 است. رابط کاربری جدید سامسونگ تغییرات زیادی نسبت به نسل قبلی خود یعنی Samsung Experience داشته که در بررسی‌های گذشته گوشی‌های سامسونگ به ‌طور کامل به‌ آن اشاره شده است.

انقلاب باتری‌ها

شرکت‌های تولیدکننده‌ گوشی‌های میان‌رده و بالارده حالا دیگر ظرفیت‌های باورنکردنی باتری را به امری عادی تبدیل کرده‌اند. معمولاً ظرفیت باتری‌ها از ۳۳۰۰ شروع می‌شود و به اعداد بالاتری می‌رسد تا جایی که گوشی کاربرد اصلی خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک پاوربانک هوشمند می‌شود؛ برای مثال باتری گلکسی M20 یکی از میان‌رده‌های جدید سامسونگ پنج هزار میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد که تقریباً کاربر را تا دو روز کامل همراهی می‌کند. گلکسی A70 نیز به باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که ظرفیت بسیار بالایی به شمار می‌آید و از این لحاظ باز هم فاصله‌ زیادی با دیگر میان‌رده‌ها دارد. این باتری حجیم به‌ همراه یک شارژر ۲۵ واتی عرضه می‌شود که قابلیت Quick Charge 4.0 سرعت شارژ این گوشی را بالا می‌برد. گلکسی A70 با اجرای بازی‌ها به مدت طولانی و پخش فیلم و موسیقی و اتصال دائم به شبکه ۴G بیش از یک روز و نیم کاربر را همراهی می‌کند که اگر استفاده‌ معقول‌تری از گوشی داشته باشیم، به‌ راحتی تا دو روز کامل می‌توان از این گوشی بهره برد.

کلام آخر

گلکسی A70 با ویژگی‌ها و مشخصات قابل ‌قبول و بالاتر از حد انتظار به‌ عنوان یک میان‌رده محصول ارزشمندی به‌ حساب می‌آید. صفحه‌نمایش اینفینیتی U از جنس سوپرآمولد، بدنه‌ مقاوم از جنس شیشه و پلاستیک تلفیق‌شده، حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر، حافظه‌ داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به ‌همراه شش گیگابایت حافظه‌ رم و باتری پرظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی، تمامی مشخصات قابل‌ قبولی هستند که باعث می‌شود پردازنده عادی و دوربین سه‌گانه‌ معمولی گوشی را فراموش کنیم و باور داشته باشیم که این یک گوشی پرچمدار در لباس یک گوشی میان‌رده است. با مشخصات ذکرشده برای A70 کمتر گوشی میان‌رده‌ای پیدا می‌شود که توان رقابت با آن را داشته باشد. پس می‌توان گفت در دسته‌ خود جزو بهترین‌هاست. با توجه به مشخصاتی که ذکر کردیم می‌شد حدس‌ زد که این گوشی نمی‌تواند قیمت اقتصادی‌ای داشته باشد، بنابراین با در نظر گرفتن قیمت‌های عجیب و غریب این روز‌های بازار موبایل و پرچمدارانی که قیمت‌شان به‌ بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌رسد، قیمت نصف پرچمدار برای این گوشی تقریباً پرچمدار در بازار موبایل قابل قبول است.

این مطلب در شماره ۶۹ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۹ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/8i
امید اعظمیعضو تحریریه

شاید هیچ‌وقت صفت ماجراجو را در توصیف خودم به‌کار نبرده‌ باشم. اما وقتی به مسیری که آمدم نگاه می‌کنم، چیزی جز ماجراجویی نمی‌بینم. از تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار و یک سال تجربه برنامه‌نویسی گرفته تا تجربه برگزاری استارت‌آپ ویکند بیرجند و سه سال مدیا مانیتورینگ در حوزه روابط‌عمومی و حالا تجربه جدیدی در پیوست و حوزه خبرنگاری. اما برای من ارزشمند‌تر از هر تجربه‌ای، دوستان خوبی بودند که در این مسیر پیدا کردم.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو