skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

پیش‌نویس «مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی» منتشر شد

تحریریه پیوست

۸ خرداد ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش‌نویس شیوه‌نامه اجرایی «پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی» را منتشر کرد.
به گزارش پیوست، این پیش‌نویس درحالی منتشر شده که  ۱۶ اردیبهشت ماه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این زمینه ابلاغیه رسمی خود را منتشر کرده و اعلام کرده بود که عرضه‌کنندگان قاچاق در فضای مجازی تحت پیگرد قرار می‌گیرند. همان زمان بسیاری از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی نسبت به این ابلاغیه انتقاداتی را مطرح کردند.

حالا رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی اعلام می‌کند که رسمی شدن چنین تصمیمی به این سرعت امکان‌پذیر نیست و باید از تمامی فعالان کسب‌وکارهای مجازی در این زمینه نظرخواهی صورت گیرد.

او در مورد جزئیات پیش‌نویس ستاد برای مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی به پیوست می‌گوید:‌ «بعد از مطرح شدن انتقاد‌هایی در مورد ابلاغیه ستاد در این زمینه حالا پیش‌نویس طرح پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی در اختیار اتحادیه قرار گرفته و ما هم این پیش‌نویس را منتشر کرده‌ایم تا تمامی اعضا آن را مشاهده و نظرات خود در این خصوص را با ما در میان بگذارند.»
او با تاکید بر اینکه هنوز این پیش‌نویس نهایی و ابلاغ نشده است می‌افزاید: «نمی‌توانیم به این سرعت نظرات خود در مورد این پیش‌نویس اعلام کنیم چون کار ساده‌ای نیست. بعد از گرفتن نظرات فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی با تشکیل کارگروهی که در آن نماینده ستاد هم حضور خواهد داشت، شیوه‌نامه اجرایی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز را بررسی خواهیم کرد تا به نتیجه مناسب در زمینه اجرایی آن برسیم.» الفت‌نسب تاکید می‌کند نمی‌شود یک جمع محدود برای این بخش از کسب‌وکارها تصمیم و آن را اجرا کنند بلکه باید کل سیستم کسب‌وکارهای آنلاین در این مورد نظر دهند تا در نهایت پیش‌نویسی به تصویب برسد که به درستی هم امکان اجرا داشته باشد.
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در پاسخ به این سوال که در طراحی این پیش‌نویس آیا نظر فعالان کسب‌وکار آنلاین گرفته شده بود یا خیر اعلام کرد:‌ «ستاد قبل از طراحی این پیش‌نویس نظرات ما را هم دریافت کرد ولی انگار این نظرات در پیش‌نویس اعمال نشده است.»

جزییات یک پیش‌نویس برای مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی

پیش‌نویس شیوه‌نامه اجرایی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی از ۹ صفحه تشکیل شده است. هدف اصلی تهیه این پیش‌نویس هم شفاف‌سازی گردش کالا در فضای مجازی و همچنین افزایش هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در مبارزه هوشمندانه با مبارزه قاچاق کالا در فضای مجازی اعلام شده است.
 کنترل تراکنش‌های بانکی و شفاف‌سازی مبادلات مالی این حوزه، نظارت بر زنجیره توزیع، بهره‌گیری از ظرفیت اصناف، انجمن‌ها و تشکل‌ها، نظارت بر فعالیت وب‌سایت‌های دارای نماد اعتماد از طریق پنل نظارتی سامانه اینماد توسط دستگاه‌های نظارتی هم از دیگر اهداف و رویکردهایی است که این پیش‌نویس دنبال می‌کند. شاید بخش قابل توجه این پیش‌نویس قسمت پایانی آن باشد که شامل ۴ جدول عریض و طویل است که برنامه‌ها و محورهای اقدام در آن ذکر شده است.

برنامه‌های کلان این پیش‌نویس در ۷بخش تقسیم‌بندی شده است. سر فصل این ۷برنامه کلان هم شامل اشراف اطلاعاتی، مسئولیت‌پذیری دستگاه‌ها، اتحادیه‌ها و اصناف، شفاف‌سازی مبادلات‌، شفاف‌سازی گردش کالا، تشدید اقدامات کنترلی، تسهیل کسب‌وکار مجازی و فرهنگ‌ساز است. همچنین برای هر کدام از این برنامه‌ها نیز مجری، دستگاه همکار‌، بازه زمانی اجرا و شاخص ارزیابی در نظر گرفته شده است. آنطور که از جزییات این جدول می‌توان استنباط کرد مجریان اصلی اجرای طرح پیشگیری و مقابله با قاچاق ارز و کالا پلیس فتا، مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مرکز اصناف و بازرگانان خواهند بود. البته دیگر بخش‌های کشور از جمله بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن، پست، تعزیرات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، وزارت کشور نیز در این طرح درگیر خواهند بود.

براساس این ۷ برنامه قرار است مجموعه‌ای از کارها توسط این دستگاه‌های مجری انجام شود. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به پیگیری تهیه سند کسب وکار تجارت الکترونیکی و تدوین فرایند صدور فاکتور رسمی در فروشگاه‌های اینترنتی اشاره کرد. همچنین قرار است براساس این برنامه‌های شیونه‌نامه چگونگی عرضه و فروش کالا‌های خارجی در فضای مجازی تهیه شود. ساماندهی درگاه‌های پرداختی اینترنتی، ملزم شدن تمامی فروشگاه‌های اینترنتی به اقدام خرید از واحد‌های صنفی فیزیکی، ایجاد گشت‌های ویژه برای شناسایی و برخورد با فروشگاه‌های مجاز و غیرمجاز ارئه‌دهنده کالای غیر مجاز در فضای مجازی، الزام به نمایش کدرهگیری کالا، ساماندهی رتبه‌بندی کسب‌وکار در فضای مجازی و غیره از جمله برنامه‌های دیگری است که در این پیش‌نویس برای دستگاه‌های مجری درگیر در این طرح در نظر گرفته شده است.

اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با منتشر کردن این پیش‌نویس از فعالان حوزه کسب و کارهای آنلاین دعوت کرده  تا با مطالعه این شیوه نامه نظر و پیشنهادات خود را به ایمیل [email protected] ارسال کنند.

برای دسترسی به متن کامل این پیش‌نویس از این لینک استفاده کنید.

http://pvst.ir/5yl

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو