skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا تاکید کرد:

ما هکرها را جذب نمی‌کنیم

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۳ خرداد ۱۳۹۶

زمان مطالعه : ۱۴ دقیقه

شماره ۴۵

تاریخ به‌روزرسانی: ۳ آبان ۱۳۹۸

شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و اینترنت همواره با واژه‌های کلاهبرداری و جرم و هتک حرمت گره خورده است. همیشه افرادی سودجو به دنبال سوءاستفاده از این فضا بوده‌اند. به همین جهت در اواخر سال ۸۷ پلیس فتا با هدف ایجاد امنیت در فضای مجازی در ستاد ناجا راه‌‌اندازی شد. از آن زمان تاکنون اخبار متنوع و بی‌شماری مبنی بر دستگیری افراد مجرم در فضای سایبری منتشر می‌شود. علاوه بر دستگیری افراد، پلیس فتا وظیفه پیشگیری و اطلاع‌رسانی را نیز بر عهده دارد. در این حوزه و حوزه‌های گوناگون مانند گشت‌زنی پلیس فتا، نحوه اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم و شناسایی جرم و دستگیری مجرمان نیز پلیس فتا اقداماتی انجام داده است که در گفت‌وگویی با علی نیک‌نفس، سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، به این موضوعات پرداخته‌ایم. در ادامه می‌خوانید:

وظیفه پلیس فتا کنترل فضای مجازی و مقابله با جرم در این فضاست، اما این کنترل محسوس نیست. گشت‌زنی مجازی به چه صورت است و طبق قانون، پلیس فتا در چه زمانی می‌تواند وارد عمل شود؟ جرم در فضای مجازی، جرم در ملاء عام محسوب می‌شود یا محیط خصوصی افراد؟ و شما چگونه جرائم را تفکیک می‌کنید؟ ما در سیستم سنتی مفهومی به نام گشت پلیس داریم. پلیس در خیابان‌ها و کوچه‌ها برای مقابله با جرائم مشهود گشت می‌زند و این جرائم در قانون تعریف شده‌اند. هنگام وقوع این جرائم پلیس می‌تواند به طور مستقیم وارد موضوع شود و به سیستم قضایی گزارش دهد. مشابه این وضعیت و گشت‌زنی و رصد در فضای مجازی نیز موجود است. نمونه‌های زیادی از جرائم به طور مستقیم با رسیدگی پلیس قابل رصد است. به عنوان مثال فردی به قصد سرقت اطلاعات افراد صفحه جعلی بارگذاری کرده است. پلیس می‌تواند این صفحه فیشینگ را ببیند و رسیدگی کند. اگر جرم توسط همکاران ما رصد نشود، گزارش‌های مردمی در این خصوص می‌تواند یاری‌دهنده باشد. برای رسیدگی به این جرم، پرونده قضایی تحت عنوان گزارش مامور تشکیل می‌شود. بلافاصله بعد از رصد، اقدامات پیشگیرانه صورت می‌گیرد. به عنوان مثال برای اینکه تعداد اندکی از هموطنان‌مان آسیب ببینند، سایت مورد نظر به سرعت از دسترس خارج می‌شود و این موضوع از طریق کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه موضوع ماده ۲۲ جرائم رایانه‌ای مورد پیگیری قرار می‌گیرد. اگر این جرم از سمت کشوری که سرور سایت در آن قرار دارد انجام شده بود، از طریق ارتباطات بین‌المللی که بین پلیس‌های سایبری کشورها وجود دارد پیگیری می‌شود. ایران در حال حاضر با بیش از ۱۳۰ کشور از طریق فوکال پوینت ارتباط مستقیم دارد. به کشورها اطلاع‌رسانی می‌شود تا از وقوع جرم جلوگیری کنند. به نظر می‌آید‌ پلیس‌های سایبر کشورهای دیگر هم به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند. جرائم سایبری جنبه...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۴۵ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۴۵ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/19x
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو