skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

طرح مجلس برای مدیریت بحران به کمک استارت‌آپ‌ها

تحریریه پیوست

۲۰ فروردین ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

نمایندگان مجلس در طرحی دو فوریتی برای حمایت از سیل‌زدگان، مشوق‌هایی برای حمایت از فعالیت‌ استارت‌آپ‌های ارائه دهنده سرویس برای مدیریت در شرایط بحران در نظر گرفتند.
به گزارش پیوست؛ در صحن علنی روز یکشنبه (۱۸ فروردین) مجلس، علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس طرح «حمایت از آسیب دیدگان از سیل و سوانح طبیعی و پیشگیری از مخاطرات طبیعی» را اعلام وصول کرد. یکی از ۱۰ مواد این طرح به حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که ابزارها و برنامه‌های کاربردی مربوط به هشداردهی هوشمند، مدیریت بحران و کمک‌رسانی عرضه می‌کنند، اختصاص یافته است.
فرید موسوی، عضو فراکسیون امید در توضیح بیشتر این ماده به پیوست گفت: «فراکسیون امید طرح دو فوریتی برای حمایت از آسیب‌دیدگان از سیل و پیشگیری از سوانح طبیعی تهیه کرده است. این طرح سه محور دارد. اول تامین منابع برای بازسازی مناطق سیل زده و امدادرسانی، دوم نحوه مدیریت سوانح طبیعی و دیگری به راهکارهای پیشگیری از این مخاطرات طبیعی اختصاص دارد.»
 او همچنین تاکید کرد در ماده ۱۰ این طرح پیش‌بینی شده که از ظرفیت‌های موجود استارت‌آپ‌ها برای مدیریت شرایط بحران‌های طبیعی بهره برده شد و به ازای آن نیز حمایت‌ها و مشوق‌هایی از جمله معافیت مالیاتی برای آنها در نظر گرفته شود. 

براساس ماده ۱۰ طرح «حمایت از آسیب‌دیدگان سیل و سوانح طبیعی و پیشگیری از مخاطرات طبیعی»شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در صورت تولید ابزارها و برنامه‌های کاربردی مربوط به هشداردهی هوشمند، مدیریت بحران و کمک‌رسانی اعم از توزیع بهینه یا کاهش آسیب‌ها، می‌توانند معادل هزینه‌های تولید، نگهداری، به روزرسانی و پشتیبانی صرف شده در این موضوع (تا سقف ۳۰ میلیارد ریال در هرسال) از اعتبارمالیاتی برخوردار شوند. اعتبار مالیاتی یادشده نیز از مالیات متعلقه همان سال شرکت کسر می‌شود و در صورت عدم استفاده، ۵۰ درصد اعتبار استفاده نشده قابل انتقال به سال بعد است.
این ماده همچنین سازمان فناوری اطلاعات را موظف کرده تا مسئولیت ارزیابی کیفیت ابزارها و برنامه‌ها، خدمات ارائه شده و برآورد هزینه‌های آن را بر عهده داشته و میزان اعتبار مالیاتی متعلق به هر شرکت را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند. براساس این اساس نیز حداکثر میزان اعلامی ۵۰۰ میلیارد ریال خواهد بود. اسامی شرکت‌ها و موسسه‌‌های موضوع این ماده و نام محصولات آنها و میزان مشوق تخصیصی از طریق درگاه اینترنتی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری و اطلاعات نیز در مورد این طرح برای همکاری با مجلس و حمایت از استارت آپ‌ها اعلام آمادگی کرده و به پیوست می‌گوید: «ضمن اینکه از مجلس بابت توجه به فناوری‌های نوین در کاهش آسیب‌ها و خسارات بحران‌ها و بلایای طبیعی تشکر می‌کنیم باید اعلام کنم که باعث افتخار است تا هر نوع کمک و همکاری برای کاهش آلام هموطنان داغدار و آسیب دیده از سیل اخیر در کشور را انجام دهیم. قاعدتا فناوری اطلاعات و ارتباطات به تنهایی امکان رفع همه مشکلات و خسارات را ندارد.» او ادامه داد: «البته ما به قدر سهم‌ خود در بهبود مدیریت بحران مشارکت می‌کنیم.»

از ابتدای فرودین سال جاری و با شروع سیل در استان‌های مختلف برخی مدیران وزارت ارتباطات در توئیتر از شرکت‌های استارت‌آپی خواستند که در راستای مسئولیت اجتماعی خود اقدام به ارائه سرویس‌های هشدار در زمان بحران کنند. در همین زمینه نیز مسیریاب‌های نشان و بلد توانستند مناطق با خطر آب گرفتگی و سیل در تهران را  روی نقشه‌ی خود به کاربران تهران نمایش دهند. 

پیام‌رسان گپ نیز از جمله پیام‌رسان‌های داخلی بود که در هفته دوم فروردین ماه خبر از راه‌اندازی دو سامانه آموزشی و اطلاع‌رسانی در مواقع بحران را داد. 

http://pvst.ir/5vq

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو