skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

وزیر ارتباطات: تا دوسال آینده نقاط مداری به نام ایران باقی می‌ماند

تحریریه پیوست

۶ اسفند ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی درباره وضعیت پرتاب ماهوارههای دوستی، ناهید و ظفر و نقاط مداری ایران در فضا توضیح داد.
محمد جواد آذری جهرمی در پاسخ به سوال پیوست در مورد وضعیت نقطه مداریهای ایران بعد از قرار نگرفتن ماهواره پیام و دوستی در مدار گفت:‌ «نقطه مداری مربوط به ماهوارههای ژئو یا ماهوارههای زمین آهنگی است که در ارتفاعات بالاتر قرار میگیرند و این در حالی است که ماهواره پیام و دوستی جزو دسته ماهوارههای لئو یا ماهوارههایی در مدار پایین هستند که به اصطلاح به آنها خورشید آهنگ هم گفته میشود. پس با قرار نگرفتن این ماهوارهها در مدار تغییری در وضعیت نقطههای مداری ایران در فضا ایجاد نمیشود

محمدجواد آذری جهرمی در ادامه اعلام کرد که نقاط ماهوارهای که به نام ایران ثبت شده است تا دوسال دیگر برای کشور باقی خواهد می‌ماند؛ چرا که یک ماهواره اولیه از سمت کشور در مدار قرار گرفته است.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر پیوست در خصوص وضعیت صدور پروانههای فضایی اعلام کرد:‌ «ساخت ماهوارههای ژئو توسط پژوهشگاه فضایی در حال پیگیری است. ما بحث ساخت جدی در مورد ساخت ماهوارههای بومی با توان داخلی و ملی با همکاری بینالمللی را در دستور کار داریم. بر همین اساس کمیسیون تنظیم مقررات اصول حاکم بر پروانههای فضایی را صادر کرده و در این زمینه نیز فراخوان لازم منتشر شده است. بخش خصوصی در حال مذاکره برای دریافت این پروانه است تا بتواند ماهوارهای طراحی کند که در مدار ژئو زمین که ما در آن نقطه مداری داریم، قرار بگیرد

کاهش میزان پیامکهای تبلیغاتی مزاحم

در ادامه پرسش و پاسخ جهرمی به خبرنگاران او در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت ارسال پیامکهای مزاحم گفت:‌ «ارسال پیامکهای تبلیغاتی مزاحم یک حقالناس است که به گردن ما قرار دارد و با جدیت در حال پیگیری حذف آن هستیم. براساس نظرسنجیهای میدانی و همچنین نظرسنجیهایی که در شبکههای اجتماعی انجام دادیم مشخص شده که ۵۰ درصد مردم نسبت به کاهش ارسال این پیامکها احساس رضایت دارند.» 
او با اشاره به اقتصادی که با توجه به تبلیغات پیامکی ایجاد شده افزود:‌ «ارسال پیامکهای تبلیغاتی اقتصادی را شکل داده که توقف و برخورد همگانی با آن به مشاغل وابسته به این حوزه لطمه میزند. تا زمانی که امکان تبلیغات قانونمند و ارزان فراهم نشود همواره گروهی وجود خواهند داشت که این فضا را دور بزنند و باعث ایجاد مزاحمت برای کاربران شوندجهرمی تاکید کرد که ایجاد فضای تبلیغات قانونمند بر عهده وزارت ارتباطات نیست؛ اما با اینحال این وزارتخانه با جلساتی که با برخی کسبوکارهای نوپا حوزه دیجیتال مارکتینگ برای ایجاد فضای تبلیغاتی داشته،امیدوار است که در سال جدید بتواند ارسال پیامکهای تبلیغاتی مزاحم را متوقف کند.
دی ماه سال جاری وزیر ارتباطات در رشته توئیتی خبر از تشدید شناسایی و برخورد با ارسالکنندگان پیامکهای مزاحم را داده بود. همچنین بعد از آن و به دنبال درخواست رئیس جمهوری از وزیر ارتباطات برای برخورد با پیامکهای مزاحم، او خبر از اخطار جدی به دفاتر خدمات ارتباطی داد که به شیوههای غیرقانونیسیمکارتتلفنهمراه را در اختیار ارسال کنندگان پیامکهای مزاحم قرار میدهند. به دنبال این توئیت هم رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتوگو با پیوست از  ۳ برنامه مشخص این سازمان برای کنترل پیامکهای مزاحم خبر داد. در ادامه این برنامههای کنترلی نیز وزیر ارتباطات در توئیتی دیگر اعلام کرد که  مجوز ۳۰ دفتر خدمات ارتباطی که با فروش سیمکارت به افرادی باعث ارسال پیامکهای تبلیغاتی شدند لغو شده است.

سه ماهواره در انتظار پرتاب به فضا

اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنرانی خود در مراسم افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگای الکترومغناطیسی (EMC) اعلام کرد که این آزمایشگاه با سرمایهگذاری ۲۵ میلیارد تومانی در پژوهشگاه فضایی برای رفع نیازهای فضایی کشور راهاندازی میشود. به گفته او این آزمایشگاه امکان انجام ۱۵ تست تخصصی مربوط به ماهوارهها را بدون حمل و نقل آنها در محل پژوهشگاه فضایی فراهم خواهد کرد. آنطور که جهرمی اعلام کرد پیش از این آزمایشگاه صاایران امکان ۶ تست روی ماهوارههای کشور را فراهم میکرد.

محمد جواد آذری جهرمی از رونمایی سامانه رادیو تلسکوپ نیز خبر داد و گفت‌: «سامانه رادیو تلسکوپ برای پایش امواج فضایی با پشت سر گذاشتن مراحل تست خود در اختیار منجمان قرار میگیردبه گفته او این سامانه کاربردهای مهمی برای منجمان خواهد داشت و میتواند به آنها در انجام تحقیقات و بررسیهایشان در امور فضایی کمک شایانی کند.

او با اشاره به موفق نبودن پرتاب ماهواره دوستی و پیام به فضا اعلام کرد:‌« شاید در ظاهر ماهواره دوستی و پیام در مدار قرار نگرفت اما این اتفاق هم جزیی از تجرمه ما در بخش دانش فضایی است. آنچه در سال پیش رو در دست برنامه داریم هم پرتاب ۳ ماهواره به فضا است. » آنطور که جهرمی اعلام کرد خرداد سال ۹۸ ماهواره مخابراتی ناهید ۱ در فاصله ۲۵۰ کیلومتری از زمین در مدار قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر نیز در شهریور ماه سال آینده ماهواره ظفر مروبط به دانشگاه علم و صنعنت که ماهواره سنجشی و تصویربرداری است در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار میگیرد. همچنین قرار است در بهمن ماه سال ۹۸ نیز ماهواره پارس ۱ که ساخته و تولید پژوهشگاه فضایی است در مدار قرار بگیرد.

http://pvst.ir/5t2

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو