skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

رگولاتوری: اپراتورهای موبایل باید زیان مردم از خدمات ارزش افزوده را بپردازند

تحریریه پیوست

۱۷ مهر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

گام اول برای شفاف‌سازی ارائه خدمات ارزش افزوده در کشور برداشته شد. وزیر ارتباطات در توئیتی اعلام کرد که در راستای وعده‌ نظام‌مند کردن ارائه خدمات ارزش‌افزوده، اپراتورها را ملزم کرده که در یک هفته به مشترکانشان اعلام کنند که در سه سال گذشته چه مبلغی از جیب آنها بابت خدمات VAS  و به حساب چه شرکت‌هایی واریز شده است. همچنین در همین زمینه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که اپراتورها باید با سازوکار مشخص زیان‌های مردم به دلیل عضویت بدون اطلاع آنها در سرویس‌های خدمات ارزش افزوده را بپردازند.

حسین فلاح جوشقانی، در مورد جزییات این تصمیم به پیوست گفت:‌ «نزدیک به سه سال است که از اپراتورهای تلفن‌همراه خواسته‌ایم که با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در زمینه ارائه خدمات ارزش‌افزوده به مردم شفاف‌سازی لازم صورت گیرد. به دلایل مختلف اما هنوز این اتفاق نیفتاده و همچنان از گروه زیادی از مردم به این واسطه کلاهبرداری می‌شود.»

او ادامه داد: «حالا و در گام اول شفاف‌سازی در این زمینه با ابلاغیه‌ای به اپراتورها اعلام کرده‌ایم که باید با فراهم کردن شرایطی مشخص کنند که در سه سال گذشته کاربران بابت چه خدمات ارزش افزوده‌ای پول پرداخت ‌کرده‌اند و چه میزان از این هزینه‌ها به درخواست آنها پرداخت شده و چه میزان بدون آنکه آنها متوجه باشند از حسابشان کسر شده است.» فلاح تاکید می‌کند در نهایت هم باید تمام ضرر و زیانی که کاربران بابت دریافت خدمات ارزش افزوده متحمل شده‌اند از سمت اپراتورها پرداخت شود.

توییتی که امروز وزیر ارتباطات در مورد شفاف‌سازی ارائه خدمات ارزش‌افزوده منتشر کرد:

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام می‌کند که در ابلاغیه جدید به اپراتورها روی دریافت دو مرحله‌‌ای تایید مشترک برای عضویت در سرویس‌های ارزش افزوده، متن پیامک اطلاع‌رسانی و روال عضویت از طریق ارسال کد ملی از سمت کاربر تاکید شده است.

فلاح با اشاره به افزایش سالانه کلاهبرداری از مردم به واسطه خدمات ارزش افزوده گفت: «گردش مالی بازار ارزش افزوده حدود دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. البته که بخشی از این بازار درست کار می کند و به دنبال خود ایجاد شغل و تولید محتوا داشته است اما بخش قابل توجه  این بازار که برآورد ما بیش از ۹۰ درصد است  غیر شفاف و بستر سوءاستفاده است که باید با مدیریت درست شفاف شود.» فلاح یادآور می‌شود که گام اول در این زمینه باید برداشته تا مشخص شود که به صورت جدی چه اتفاقی در حال رخ دادن است تا در نهایت گام‌های بعدی شفاف‌سازی در این حوزه نیز طی شود.

ارسال ابلاغیه‌ای اخیر رگولاتوری به اپراتورها در راستای شفاف‌سازی ارئه خدمات ارزش افزوده: 

ابتدای هفته جاری هم وزیر ارتباطات در حاشیه بازدید از اولین شتاب‌دهنده کودک آنلاین در پاسخ به پیوست در مورد وضعیت برخورد با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارزش افزوده اعلام کرده که به زودی لیست شرکت‌های خاطی در این حوزه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر می‌شود؛ چرا که در فضای غبار‌آلود امکان تصمیم‌گیری در این زمینه وجود ندارد.

در اواخر شهریور سال جاری هم محمدجواد آذری جهرمی،‌ در توییتی اعلام کرد که وقت این رسیده تا برای همیشه فعالیت سرویس‌های ارزش افزوده تعطیل شود.

در دوسال گذشته وزیر ارتباطات با انتشار توییت‌هایی در توییتر یا پست‌های مختلف در اینستاگرام از رگولاتوری و دیگر بازیگران مرتبط با بازار ارایه خدمات ارزش افزوده از جمله اپراتورهای تلفن‌همراه و همچنین شرکت‌های فعال در این حوزه خواسته تا با قانون‌گذاری مشخص و در نظر گرفتن دستورالعمل‌های شفاف جلوی مزاحمت و کلاهبرداری از کاربران به واسطه ارائه خدمات ارزش افزوده را بگیرند. اما تا کنون و آنطور که اظهارات وزیر ارتباطات و معاون او در رگولاتوری نشان می‌دهد حجم کلاهبرداری از کاربران به واسطه خدمات ارزش افزده کاهش پیدا نکرده است.

ادامه یافتن ضر و زیان به کاربران از این طریق حالا پای نمایندگان مجلس را نیز به این اتفاق باز کرده است. در همین زمینه سیدفرید موسوی، نماینده تهران در صفحه توییتری خود از سوال خود از وزیر ارتباطات در مورد «ارائه‌دهندگان سرویس‌‌های ارزش افزوده و موانع عدم تعطیلی این روش غیراخلاقی کسب درآمد» خبر داد. در همین زمینه هم  هفته جاری جمعی از نمایندگان مجلس سوال خود در مورد «نحوه فعالیت و کسب درآمد سرویس‌های ارزش افزوده» از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع دادند.

http://pvst.ir/68j

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو