skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس؛ شاهزاده جدید یک خاندان ۱۰ ساله

امید اعظمی عضو تحریریه

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۱۳ دقیقه

شماره ۶۷

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

سامسونگ در دهمین سالگرد تولد سری S در شهر سان‌فرانسیسکو از دهمین عضو این خانواده پرده برداشت. در این مراسم که در حقیقت جعبه‌گشایی نام داشت سامسونگ از گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ ای، گلکسی اس ۱۰، گلکسی اس ۱۰ پلاس، گلکسی اس ۱۰ نسخه ۵G و گلکسی فولد رونمایی کرد. گلکسی اس ای نسخه ارزان‌قیمت و اقتصادی خانوده اس است و گلکسی اس ۵G نسخه گران‌قیمت و خاص آن. گلکسی فولد نیز جنگجوی تمام‌عیار سامسونگ برای ورود به نبرد خونین گوشی‌های تاشو است که به ‌تازگی به‌ راه افتاده. گلکسی اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس دو عضو اصلی خانواده اس هستند که جایگزین گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس شده‌اند. گلکسی اس ۱۰ پلاس توسط دفتر سامسونگ در ایران برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته است. در ادامه با بررسی این گوشی تمام‌عیار همراه پیوست باشید.

حاشیه‌ امن

گلکسی اس ۱۰ پلاس، آخرین گوشی هوشمند معرفی‌شده در دنیای تکنولوژی، یک گوشی تمام‌عیار است که تمامی نیاز‌های کاربران را برطرف می‌کند و حتی سخت‌‌پسند‌ترین آدم‌ها نیز شیفته آن می‌شوند. طراحی بدنه بسیار شبیه نسل گذشته یعنی گلکسی اس ۹ پلاس است. ترکیب شیشه‌ پشت و جلوی دستگاه با فلز آلومینیوم در کناره‌ها حس در دست گرفتن پرچمداری گران‌قدر به کاربر می‌دهد. بزرگ‌ترین تغییر اساسی در گلکسی اس ۱۰ پلاس نسبت به نسل گذشته‌ خود در دوربین عقب و جلوی دستگاه رخ داده. دوربین سه‌گانه‌ پشتی به ‌همراه فلش دو‌گانه و سنسور ثبت ضربان قلب در نواری افقی کنار هم قرار گرفته‌اند. اما دوربین سلفی به‌ کلی باعث تغییر ظاهر پنل دستگاه شده است. گلکسی اس ۱۰ پلاس به دوربین سلفی دوگانه مجهز شده و با استفاده از نمایشگر اختصاصی سامسونگ با نام Infinity-O در گوشه‌ سمت راست صفحه‌نمایش قرار گرفته است. جای گرفتن دوربین سلفی زیر نمایشگر باعث شده لبه‌ بالای دستگاه به‌کلی حذف شود و همچنین با پیشروی چشمگیر لبه‌ پایینی دستگاه به سمت دیواره‌ فلزی، اکنون شاهد تمام‌صفحه‌ترین نمایشگر در بین تمامی گوشی‌های هوشمند دنیا هستیم. این حرکت انقلابی سامسونگ باعث شده نسبت صفحه‌نمایش با بدنه، به عدد خیره‌‌کننده‌ ۸۷ و نیم درصد برسد.

این مساله به ‌دلیل کمبود فضا باعث حذف حسگر عنبیه در خانواده‌ گلکسی اس ۱۰ شده است. اما همچنان به لطف دوربین سلفی فناوری تشخیص چهره بر سر جای خودش باقی‌ است. پس در نتیجه با طراحی گلکسی اس ۱۰ پلاس، جنگ بین شرکت‌های سازنده‌ گوشی بر سر طراحی بریدگی صفحه‌نمایش با برتری سامسونگ به پایان می‌رسد. حفره صفحه‌نمایش به ‌طور مشترک توسط هواوی و سامسونگ مورد استفاده قرار گرفت اما از آنجا که هواوی در رسیدن به این طراحی عجله کرد، با حاشیه‌ نورانی در اطراف حفره تعبیه‌شده در صفحه‌نمایش، بازی را به سامسونگ باخت. در عوض سامسونگ با سوراخ دایره‌ای و بیضی‌شکل در پرچمداران جدیدش زیباترین طراحی برای رسیدن به صفحه‌نمایش تمام‌صفحه را به‌ نمایش گذاشت.

خوشگلی دردسر داره

گلکسی اس ۱۰ پلاس با ۴/۶ اینچ صفحه‌نمایش و افزایش ۲/۰ اینچی قطر نمایشگر و سه درصد افزایش در نسبت صفحه به بدنه، به‌ همراه حفره‌ نمایشگر دوربین، زیباترین طراحی جلوی دستگاه را در بین تمامی هم‌خانواده‌هایش دارد. در کناره‌های دستگاه کلید‌ مزاحم بیکسبی، کلید‌های کم و زیاد صدا و کلید شناخته‌شده‌ پاور قرار دارد. در قسمت بالای دستگاه خشاب سیم‌کارت و حافظه‌ جانبی جای گرفته است. اسپیکر مکالمه و همچنین اسپیکر دوم خروجی صدا مابین صفحه‌نمایش و بدنه‌ فلزی در بالاترین قسمت نمایشگر قرار دارد. در پایین دستگاه نیز پورت USB-C، اسپیکر اصلی خروجی صدا، میکروفون و همچنین جک سه و نیم میلی‌متری هدفون قرار دارد که سامسونگ همچنان آن را در رقابت با دنیای بی‌سیم اپل به خوبی حفظ کرده و این انتخاب را از کاربرانش نگرفته است.
سنسور اثرانگشت که در هیچ‌ کجای دستگاه دیده نمی‌‌شود در زیر نمایشگر قرار گرفته تا بعد از وان پلاس و هواوی، سامسونگ نیز به جمع شرکت‌های استفاده‌کننده از حسگر اثرانگشت در زیر نمایشگر بپیوندد و به اولین شرکتی تبدیل شود که از فناوری اولتراسونیک در اسکن سه‌بعدی اثرانگشت بهره می‌برد. اما این حسگر اثرانگشت در برخورد با انگشتان خیس عملکرد جالبی از خود نشان نمی‌دهد. یا به ‌قولی بگیر نگیر دارد و در شرایط عادی یک راه مطمئن و سریع برای تشخیص هویت است. در هر حال این تکنولوژی زیبا و جذاب تازه‌ وارد دنیای گوشی‌های هوشمند شده است و هنوز جای پیشرفت زیادی دارد. بدنه‌ پشتی که کاملاً از شیشه تشکیل شده زیبایی دستگاه را بیشتر کرده است اما به‌ دلیل تمام‌شیشه بودن پشت و جلوی دستگاه و همچنین فلزی بودن دورتادور گوشی، شاهد یکی از لیزترین دستگاه‌های گران‌قیمت و زیبا هستیم که یک ثانیه حواس‌پرتی یا بی‌دقتی یا حتی بدشانسی می‌تواند هزینه‌ای میلیونی روی دست کاربر بگذارد. با وجود آنکه تمام‌صفحه بودن نمایشگر زیبایی دستگاه را بسیار بالا برده است اما مشکلاتی هم برای کاربر پدید می‌آورد.

برخورد‌های تصادفی دست با صفحه‌نمایش در برخی موارد اعصاب‌خردکن می‌شود. هنگام کار کردن با دوربین یا نوشتن مطالب در حالت استفاده از انگشت این مشکل پیش می‌آید. صفحه‌نمایش ۴/۶ اینچی گلکسی اس ۱۰ پلاس برای کار کردن با یک دست مناسب دست‌های کوچک یا حتی معمولی نیست و در اکثر مواقع هنگام استفاده از گزینه‌های بالای صفحه به دست دیگر خود نیاز پیدا می‌کنید. تنها کسانی که انگشتانی کشیده دارند می‌توانند به‌ راحتی با یک دست با گوشی کار کنند.

جور دیگر باید دید

درگیری بر سر بالاتر بودن مگاپیکسل دوربین چند سالی است که منسوخ و در عوض درگیری بر سر تعداد دوربین‌ها داغ شده است. گلکسی اس ۱۰ پلاس به دوربین سه‌گانه مجهز شده است که با احتساب دو دوربین سلفی مجموعاً از پنج دوربین بهره می‌برد. دوربین‌های اصلی در نواری افقی سوار بر بدنه‌ شیشه‌ای پشت دستگاه تصاویر را با دقت و کیفیت بالایی ثبت می‌کنند. اس ۱۰ پلاس در پنل پشتی خود از سه لنز تله‌فوتو، واید و اولتراواید بهره می‌برد. دوربین اصلی رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل و گشودگی متغیر دریچه دیافراگم ۵/۱-۴/۲ و لرزش‌گیر اپتیکال دارد. دوربین دوم نیز رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی دارد که به لنز تله‌فوتو با گشودگی دریچه دیافراگم ۴/۲، زوم دوبرابری، فوکوس خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال مجهز است. و در نهایت دوربین سوم با ۱۶ مگاپیکسل و لنز اولتراواید، دارای زاویه دید ۱۲۳ درجه (نزدیک به زاویه دید انسان) و گشودگی دریچه‌ دیافراگم ۲/۲ است. اما در بخش دوربین دوگانه‌ سلفی، سامسونگ در حرکتی جالب از دوربین ۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم ۹/۱ و فوکوس خودکار در کنار دوربین هشت مگاپیکسلی با قابلیت تشخیص عمق و گشودگی دریچه دیافراگم ۲/۲ بهره می‌برد. در بخش نرم‌افزاری دوربین، سامسونگ چهار گزینه برای حالت live focus در نظر گرفته است که هر کدام مدلی از افکت بوکه محسوب می‌شوند و با تغییر بک‌گراند سوژه به حالت‌های مات، کدر، زوم و سیاه‌سفید حالت‌های جالبی برای عکاسی پرتره خلق می‌کنند. در بخش اصلی عکاسی یا همان حالت photo سه ‌گزینه برای تعیین زوم قرار داده شده است که حالت نرمال و حالت زوم دوبرابری و حالت اولتراواید با زوم ۵/۰ برابری سه حالت پیش‌فرض هستند اما با استفاده از دو انشگت و باز و بسته کردن فاصله بین دو انگشت به‌ صورت دستی می‌توان زوم عکس را تغییر داد.

در حالت اولتراواید می‌شود به‌ راحتی و از فاصله‌ای نزدیک عکس‌هایی با جزئیات بیشتر و قاب وسیع‌‌تر گرفت. در حالت زوم دوبرابری نیز می‌توان بدون افت کیفیت از سوژه‌هایی که دورتر هستند عکس‌های باکیفیتی تهیه کرد. در بخش فیلمبرداری، امکان ضبط ویدئوهای ۴K برای دوربین‌های اصلی و همچنین دوربین سلفی فراهم شده است. در هر دو حالت Full HD و Ultra HD می‌توان با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کرد. همچنین برای اولین بار در دنیای گوشی‌های هوشمند امکان ضبط ویدئو در حالت HDR10+ با گلکسی اس ۱۰ پلاس مهیا شده که می‌توانید از کیفیت بالا و اشباع رنگ فوق‌العاده آن استفاده کنید. سامسونگ دو حالت ضبط ویدئو‌های آهسته و فوق‌آهسته را نیز به‌ صورت همزمان در منوی اصلی دوربین قرار داده است. دوربین سلفی نیز علاوه بر حالت Live Focus برای ثبت تصاویر پرتره به دو وضعیت عکاسی تک‌نفره و عکاسی چندنفره در حالت اصلی مجهز است که با انتخاب گزینه‌ سلفی چندنفره فضای بیشتری از پشت سر در اختیار شما گذاشته می‌شود. اما در مهم‌ترین بخش دوربین گوشی‌های هوشمند یعنی عکاسی در نور کم همچنان هواوی با حالت night mode خود پیشتاز است اما دوربین گلکسی اس ۱۰ پلاس سامسونگ نیز در نور کم بسیار قابل قبول و دلچسب عکاسی می‌کند. در ضمن دوربین گلکسی اس ۱۰ پلاس در کنار هواوی میت ۲۰ پرو توسط سایت معتبر DxOMark با کسب امتیاز ۱۱۴ در بخش عکاسی و کسب امتیاز ۹۷ در بخش فیلمبرداری، امتیاز کلی ۱۰۹ را به دست آورده است که با این امتیاز گلکسی اس ۱۰ پلاس و میت ۲۰ پرو به‌ طور مشترک در جایگاه نخست قرار می‌گیرند. همچنین این گوشی با کسب امتیاز ۹۶ در بخش دوربین سلفی به بالاترین امتیاز حاصل‌شده در بین دوربین‌های سلفی دست پیدا کرده است. از نگاه پیوست، گلکسی اس ۱۰ پلاس در مجموع بهترین دوربین در بین گوشی‌های مورد بررسی را دارد. تنها مشکلی که حین کار کردن با دوربین این گوشی وجود داشت اختلال در عملکرد زوم دوبرابری هنگام فیلمبرداری بود که با به‌روزرسانی این مشکل برطرف شد.

زیبای بادوام

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر گوشی هوشمند میزان ظرفیت باتری آن است. گوشی‌های هوشمند همان‌قدر که ویژگی‌ها و امکانات خود را افزایش می‌دهند به ‌همان میزان باید ظرفیت باتری یا بهره‌وری از آن را ارتقا دهند. گلکسی اس ۱۰ پلاس با وجود کاهش ضخامت نسبت به نسل قبلی، با افزایش ۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی ظرفیت باتری خود را به ۴۱۰۰ میلی‌آمپرساعت رسانده است. سامسونگ برای عقب نماندن از رقیب چینی خود قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم یا Wireless Power Share را به دستگاه جدید خود اضافه کرده است که گوشی‌های هوشمند دیگر را که از قابلیت شارژ وایرلس برخوردارند شارژ می‌کند. گلکسی اس ۱۰ پلاس از شارژر ۱۵ واتی استفاده می‌کند. متاسفانه این شارژر جوابگوی این باتری حجیم و قدرتمند نیست و برای رسیدن به شارژ کامل مدت‌زمانی نزدیک به دو ساعت به‌ طول می‌انجامد. این در حالی است که پرچمدار رقیب یعنی میت ۲۰ پرو از شارژر ۴۰ واتی استفاده می‌کند و برای رسیدن به شارژ کامل نصف زمانی که برای شارژ اس ۱۰ پلاس صرف می‌شد نیاز است.

رفیق روز‌های سخت

گلکسی اس ۱۰ پلاس مجهز به آخرین نسل پردازنده اکسینوس یعنی ۹۸۲۰ است. اکسینوس ۹۸۲۰ اولین پردازنده‌ هشت نانومتری سامسونگ است در حالی که رقبای سامسونگ در حوزه‌ پردازنده به تکنولوژی هفت نانومتری نیز رسیده‌اند. با این وجود در نتایج بنچ‌مارک‌های مطرح، گلکسی اس ۱۰ پلاس از پرچمداران رقبا با اختلاف قابل قبولی پیشی گرفته است. گلکسی اس ۱۰ پلاس به‌ راحتی از پس اجرای تمام بازی‌های سنگین اندروید برمی‌آید و برای اجرای بازی‌های سنگین و طولانی هیچ مشکلی ندارد و بدون آنکه میزان مصرف باتری یا میزان گرمای تولیدی دستگاه کاربر را نگران کند به‌ خوبی از پس وظایفش برمی‌آید. در اجرای بازی فورت‌نایت و پاب‌جی گلکسی اس ۱۰ پلاس بالاترین میزان کیفیت را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه می‌کند. گلکسی اس ۱۰ پلاس در اتصال دسته‌ پلی‌استیشن۴ با مشکل مواجه است و به ‌خوبی کار نمی‌کند و در حالت وایرلس عملگر‌ها به مشکل برمی‌خورند. البته این مساله می‌تواند مربوط به آخرین ورژن اندروید باشد که در این صورت باید تا انتشار آپدیت بعدی سامسونگ صبر کرد. گلکسی اس ۱۰ پلاس سامسونگ به اسپیکر استریو مجهز است. صدای پرحجم و فراگیر این دستگاه یکی از باکیفیت‌ترین‌ها در بین گوشی‌های هوشمند است و می‌تواند به ‌راحتی در مکان‌های پرجمعیت و شلوغ صدای رسایی تولید کند. سامسونگ با همکاری AKG و Dolby Atoms اسپیکر‌های خود را نسبت ‌به نسل قبل بهبود داده است و تجربه‌ فوق‌العاده‌ای از شنیدن موسیقی برای‌ شما رقم می‌زند.

یک تعامل موفق

اندروید ۹ قبل از رونمایی سامسونگ از سری گلکسی اس ۱۰ به خانواده پرچمداران سامسونگ وارد شد. گلکسی اس ۹ و ۹ پلاس، گلکسی نوت ۹ و ۸ به همراه گلکسی اس ۸ و ۸ پلاس پرچمدارانی بودند که قبل از تولد اس ۱۰ به اندروید ۹ مجهز شدند. سامسونگ همزمان با عرضه به‌روزرسانی اندروید ۹ از رابط کاربری جدید و اختصاصی خود با نام OneUI نیز پرده برداشت که تغییرات اساسی‌ای نسبت به Samsung Experience 9 در بر داشته؛ مهم‌ترین و اصلی‌ترین تغییر رابط کاربری جدید سامسونگ حرکت به سمت سادگی و پرهیز از شلوغ‌کاری بوده که با این تغییر مثبت پرچمداران این شرکت رابط کاربری‌ شبیه به اندروید خام را تجربه می‌کنند. سرعت و عملکرد سیستم‌عامل وابسته به OneUI بسیار بهبود پیدا کرده و راحتی کار با این دستگاه بیشتر از گذشته شده است به‌ طوری که افراد پا به سن گذاشته یا غریبه با تکنولوژی هنگام کار با این گوشی به‌ راحتی و بدون نیاز به کمک جوان‌تر‌ها گلیم خود را از آب بیرون می‌کشند. از جمله تغییرات مثبت رابط کاربری جدید سامسونگ می‌توان به اضافه شدن دبل تپ اشاره کرد. با فعال کردن این گزینه و با دو بار ضربه زدن روی صفحه‌نمایش، در حالی که صفحه گوشی قفل است، صفحه‌نمایش روشن و امکان استفاده از گوشی بعد از باز شدن قفل‌ فراهم می‌شود. به ‌دلیل اینکه دکمه‌ پاور نسبت به اندازه‌ گوشی خیلی بالاتر از حد معمول قرار دارد و استفاده از این دکمه را سخت می‌کند، این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا کمتر با دکمه‌ پاور برخورد داشته باشید. همچنین به ‌نوعی سامسونگ با اضافه کردن این قابلیت سعی در جبران خلاء دکمه‌ سه‌بعدی هوم داشته که در پرچمداران گذشته از جمله اس ۹ و اس ۹ پلاس وجود دارد. دکمه‌ دردسرساز بیکسبی نیز اکنون می‌تواند کاربردهای دیگری داشته باشد.

به ‌لطف آخرین به‌روزرسانی رابط کاربری سامسونگ اکنون می‌توان از طریق تنظیمات برای دکمه‌ بیکسبی فرمان یا اپکیلیشنی خاص در نظر گرفت؛ برای مثال می‌شود دکمه‌ بیکسبی را به دوربین اختصاص داد تا با هر بار فشردن دکمه‌ به ‌جای بیکسبی دوربین گوشی فعال شود. البته به‌ همین راحتی از دست دستیار صوتی سامسونگ خلاص نمی‌شوید. برای استفاده از دکمه‌ بیکسبی به ‌عنوان فراخوان اپلیکیشن‌های دیگر نیاز است گزینه‌ دو بار فشردن برای فعال‌سازی بیکسبی روشن شود. در غیر این صورت امکان استفاده از آن برای اپلیکیشن‌های دیگر وجود نخواهد داشت. البته امکان جابه‌جایی بین دو بار فشردن و یک بار فشردن برای تنظیم هر فرمان وجود دارد. به ‌طور کلی کار کردن با رابط کاربری جدید سامسونگ لذت‌بخش و شیرین است و در استفاده طولانی‌مدت از گوشی احساس تکراری شدن به کاربر دست نمی‌دهد.

ختم کلام

پیشگام بودن و آفریدن نسل‌های جدید از تکنولوژی‌های قدیمی سال‌هاست که به عادت سامسونگ تبدیل شده است. غول بزرگ کره‌ای که دیگر رقیب دیرینه‌اش نایی ندارد و با رقیب جوان و جویای نام چینی‌اش دست و پنجه نرم می‌کند سال میلادی جدید را پرقدرت و بسیار جدی آغاز کرد. حالا تماشای نبرد این دو سردمدار حوزه‌ تکنولوژی در تولید بهترین پرچمدار بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

آخرین دستاورد کره‌ای‌ها به ‌قدری پر و پیمان است که می‌شود چندین صفحه دیگر در موردش نوشت اما با همین توضیحات و بررسی‌های انجام‌شده هر کس درمی‌یابد که این گوشی هوشمند دروازه‌ای به سوی نسل جدید گوشی‌های موبایل خواهد بود. گلکسی اس ۱۰ پلاس با وجود اندک مشکلاتش قدم بزرگی در جهت تبدیل شدن به یک گوشی‌ بی‌نقص برداشته است. نسخه‌ خاورمیانه‌ای گلکسی اس ۱۰ پلاس با هشت گیگابایت رم، به ‌لطف پردازنده‌ قدرتمند هشت نانومتری اختصاصی خود، اکسینوس ۹۸۲۰، در کنار یک باتری قدرتمند به ‌ظرفیت ۴۱۰۰ میلی‌آمپرساعت و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ داخلی و تنها ۱۷۵ گرم وزن، یک رایانه‌ تمام‌عیار جیبی محسوب می‌شود. این گوشی هوشمند هزار و ۵۰ یورویی از پس تمامی نیاز‌‌های کاربران سخت‌پسند و ریزبین برمی‌آید و در هیچ شرایطی آنها را تنها نمی‌گذارد. اگر اهل سفر کردن و عکاسی هستید یا مسافرت‌های کاری زیادی پیش رو دارید، اگر بیشتر وقت خود را به انجام بازی‌های موبایلی و تماشای فیلم اختصاص می‌دهید یا اهل موسیقی هستید و گوش‌های حساس و تیزی دارید، حتی اگر تمام وقت خود را در این جلسه و آن جلسه می‌گذرانید، با کمک این گوشی هوشمند زیبایی زندگی را بیشتر لمس می‌کنید.

این مطلب در شماره ۶۷ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۷ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/9j
امید اعظمیعضو تحریریه

شاید هیچ‌وقت صفت ماجراجو را در توصیف خودم به‌کار نبرده‌ باشم. اما وقتی به مسیری که آمدم نگاه می‌کنم، چیزی جز ماجراجویی نمی‌بینم. از تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار و یک سال تجربه برنامه‌نویسی گرفته تا تجربه برگزاری استارت‌آپ ویکند بیرجند و سه سال مدیا مانیتورینگ در حوزه روابط‌عمومی و حالا تجربه جدیدی در پیوست و حوزه خبرنگاری. اما برای من ارزشمند‌تر از هر تجربه‌ای، دوستان خوبی بودند که در این مسیر پیدا کردم.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو